همشهری آنلاین: آژانس فضایی آمریکا،‌ناسا اعلام کرد کاوشگر کنجکاوی بر روی مریخ برای اولین بار توانست حفاری موفقیت آمیزی را بر روی یکی از صخره‌های مریخی انجام داده و از مواد آن نمونه‌برداری کند.

بر اساس گزارش دیسکاوری، کنجکاوی با استفاده از مته حفاری که در انتهای بازوی روباتیکش نصب شده حفره‌ای 1.6 سانتیمتری به عمق 6.4 سانتیمتر بر روی یک صخره حفر کرد که در اثر این حفاری براده‌های سنگی برای مطالعه و ارزیابی در اطراف حفره پدید آمد.

جان گرانزفلد از مقامات ناسا کنجکاوی را پیشرفته‌ترین روبات سیاره‌ای توصیف می‌کند که تاکنون طراحی و ساخته شده و هم‌اکنون به لابراتواری تحلیلی و کاملا فعال تبدیل شده‌است. گفته می‌شود سنگی که کنجکاوی عملیات حفاری خود را با موفقیت بر روی آن به پایان رسانده شواهدی از محیط باستانی و مرطوب مریخی را در خود پنهان کرده باشد.

طی روز‌های آینده مرکز کنترل زمینی به بازوی روباتیک کنجکاوی دستور خواهند داد تا آزمایش بر روی نمونه‌های به دست آورده را آغاز کند. با این‌همه تا پیش از آن، پودر سنگ به دست آمده مورد آزمایش قرار خواهد گرفت تا از پاک بودن آن از هرگونه آلودگی زمینی که ممکن است کنجکاوی از زمین با خود به مریخ برده باشد، اطمینان حاصل شود.

ناسا می‌گوید طراحی و ساخت مته‌ای برای حفاری در سنگ‌های ناشناخته و غیر قابل پیش‌بینی مریخی کار بسیار دشواری بود و برای انجام این‌کار هشت مته ساخته شده و بیش از هزار و 200 حفره بر روی سنگ‌های زمینی ایجاد شده است.

 

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۶