همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: تنگ براق در نزدیکی روستایی به همین نام از توابع بخش سده، در 80 کیلومتری جنوب غربی اقلید در استان فارس قرار دارد.

در کنار روستای تنگ براق، تنگه‌ای در میان انبوه درختان سربه فلک کشیده با چشمه‌های متعدد و رودخانه‌ای خروشان، غارهای زیبا، آبشارها، آبچک‌ها و ستون‌های آهکی معلق مناظری بدیع و چشم نواز را به وجود آورده‌است.

همچنین تنگ براق، نام دره زیبای شمال روستای تنگ براق و از جاذبه‌های گردشگری استان فارس است. در این تنگه با رویش گیاهان، پاسیوهای طبیعی در دیواره‎ها و شکاف‎ها تشکیل می‌شود.

رودخانه پرآبی که در این دره جریان دارد به رود کر می‎ریزد. این رودخانه دیواره کوه را بریده و شکافی با دیواره‌هایی عمودی به پهنای 40 متر و در حدود 100 متر بلندی در کوه بوجود آورده‌است.

در دیواره صخره سمت چپ تنگ، غاری زیبا وجود دارد که منشا آهکی دارد و آب از سقف آن به صورت قطرات باران به کف غار می‌ریزد.

دیواره و کف غار پوشیده از خزه ‌است. تنگ براق یکی از تنگه‌های متعدد استان فارس است که به دلیل کارستی بودن منطقه دارای آب فراوان در میان لایه‌های آهکی ارتفاعات اطراف است.

این امر موجب نمناک بودن اغلب بخش‌های دیواره‌ها و سرازیر شدن آب به میان تنگه‌است و محیط زیبا و فرحبخشی را پدید آورده‌است.

این تنگه شگفت انگیز علاوه بر جاذبه‌های طبیعی بی بدیل، کتیبه‌ای سنگی با یک متر عرض و40 /1 متر طول از دوران ساسانی را به یادگار حفظ کرده است.

این تخته سنگ با نبشته‌هایی به خط پهلوی در وسط تنگ براق، نزدیک به دهانه صفه کوچک غار کم عمقی که در دل کوه خزیده، به پهلو قرار گرفته است.

این جایگاه پر سایه با آب گوارا و چشم انداز زیبا سبب شده است تا شاپور در آن به استراحت بپردازد. قسمتی از نبشته از دل صخره کنده شده است و نزدیک شیب تند کنار رودخانه افتاده است.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز