همشهری آنلاین: سازمان ناسا به تازگی یک ویدئوی جالب را منتشر کرده که در آن یک "تازیانه خورشیدی" 805 هزار کیلومتری در سطح خورشید به نمایش درآمده و تابش آن به سوی زمین روانه شده است

به گزارش ایسنا، این تصویر که توسط رصدخانه دینامیک خورشیدی ناسا به ثبت رسیده، یک رشته بسیار بلند تازیانه مانند خورشیدی را به نمایش درآورده که در یک کمان بزرگ بر روی سطح خورشید به اهتزاز درآمده است.

رشته‌های خورشیدی به ابرهای خنک‌تر ماده خورشیدی گفته می‌شوند که در بالای سطح خورشید با نیروهای ناپایدار مغناطیسی متصل شده‌اند.

این تصویر و فیلم که از تاریخ ششم تا هشتم اوت (سوم تا پنجم شهریور) را پوشش داده، یک رشته را به شکل یک بخش تاریک‌تر به نمایش گذاشته که برای چندین روز در معرض دید بوده است.

این ویدئو که سه ساعت فعالیت خورشیدی را فشرده کرده، همچنین به رونمایی از فعالیت این ستاره با جزئیات چشمگیر در نور فرابنفش شدید پرداخته است.

از سوی دیگر، کارشناسان ناسا خبر داده‌اند که این انفجار به قدری بزرگ بوده که به زودی به زمین خواهد رسید. طبق پیش‌بینی هواشناسی فضا، ابری از تابش حاصل از این انفجار به زودی به زمین خواهد رسید.

این ابر تابشی می‌تواند یک توفان خورشیدی ضعیف تا متوسط را به وجود آورده و نمایشی از شفق‌های قطبی را در بخش‌هایی از آمریکای شمالی به راه بیندازد.

این برجستگی‌ها یا رشته‌های خورشیدی به سطح خورشید در فوتوسفر متصل بوده و به سمت جو داغ بیرونی‌تر موسوم به تاج خورشیدی گسترده می‌شوند.

این برجستگی‌ها در مقیاس زمانی حدود یک روز شکل گرفته و رشته‌های پایدار ممکن است برای چندین ماه در تاج خورشیدی باقی مانده و صدها هزار کیلومتر در فضا گسترش یابند.

با این حال محققان هنوز در حال بررسی چگونگی و دلیل شکل‌گیری این رشته‌ها هستند.

ماده حلقه‌ای قرمز درخشان، پلاسما بوده که یک گاز داغ حاوی ذرات باردار هیدروژن و هلیوم است. پلاسمای رشته‌ای در موازات یک سازه درهم و پیچ خورده از میدان‌های مغناطیسی تولید شده با دینام داخلی خورشید جریان پیدا می‌کند.

یک رشته انفجاری زمانی رخ می‌دهد که چنین سازه‌ای ناپایدار شده و با انفجار به سمت بیرون، پلاسما را آزاد می‌کند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۱۴ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۶