همشهری آنلاین - هلن صدیق بنای: یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه، ابزار و ادوات باغبانی مشهد زیباتر از همیشه برگزار شد

برگزاری نمایشگاه و کارناوال گل و گیاه مشهد در همزمانی تقریبی با نمایشگاه گل و گیاه تهران، نشان از رقابت تنگاتنگ درعرصه زیباسازی فضا‌های شهری دارد.

در دست نوشته‌ یک شهروند مشهدی در سایت پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد آمده است: روزگاری بود،  تنها یک پارک در مشهد بود که وسائل بازی برای کودکان را داشت، اما امروز دیگر در هر پارک محلی که بروی هر نوع امکاناتی چه برای ورزش و چه برای بازی کودکان فراهم است.

فکر می‌کنید تمام این اتفاقات نتیجه چیست؟ نتیجه یک کار گروهی است که شهرداری مشهد برای رفاه هر چه بیشتر شهروندان خود در اختیارشان قرار داده است. فضای شهر بیشترین ارتباط را با مردم و محیط زندگی برقرار می‌سازد. در نتیجه نقش بسزایی در هویت بخشی و احساس آرامش به شهروندان دارد.

زیبایی، آراستگی، پاکیزگی و انسجام بخشی از ویژگی‌ها و معیارهای مهم ارزیابی شهری سالم و آرامش بخش است. شهرداری نیز با تسهیلات ویژه نقش مشاوره به شهروندان در زمینه آشنایی با انواع گل و گیاه و چگونگی استفاده از آن‌ها را دارد و شهروندان نیز در حفظ این گیاهان و استقبال از طرح‌های شهرداری باید کوشا باشند."

به نظر من هم، شهری زیباست که براساس شرایط محیطی و نیازهای انسانی بصورت منطقی و متناسب شکل گرفته باشد، شهری که به کیفیت زندگی، روح و روان آدمی احترام بگذارد.

با علم به این که فضای شهری، محیط زندگی شهروند را تشکیل می‌دهد. بنابراین مدیران شهرداری‌ها، طراحان و افراد متخصص می‌بایست محیط را بگونه‌ای تجهیز کنند که شرایط زندگی و زیست محیطی آن دارای کیفیت مناسبی و برتر باشد.

امروزه در جهان، شهرها نیز مانند شرکت‌ها با هم به رقابت می‌پردازند. رقابتی سالم و تلاشی ضروری برای زیباتر، کارآمد و هویت دار کردن فضا‌های شهری، چرا که بدین ترتیب، توجه جهانی، جذب گردشگر، بازار سرمایه و استعداد را بخود جذب خواهند کرد.

به همین خاطر، دغدغه شهرداران، شهرهای برتر جهان این است که وجه تمایزی برای شهر خود در میان همه شهرهای دیگر قائل شوند. با ایجاد این تفاوت و تمایز نه تنها شهروندان شهر از مزایای آن بهرمند می‌شوند، بلکه، روزبه‌روز بر کیفیت محیط شهری افزوده خواهد شد.

حتم بدانید که بخشی از سلامت و شادی آدمیان درگرو کیفیت فضاهای شهری، تعامل و ارتباطات اجتماعی،روانی و نیز ناشی از تاثیرات زیباشناختی است و بس.

ایجاد زیبایی بصری در منظر شهری نه تنها، کاهش هزینه‌های نگهداری‌، صرفه جویی در آبیاری و ‌سهولت در عبور و مرور شهروندان را به دنبال خواهد داشت، بلکه از نظر سلامتی و شادی انسان‌ها نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت.

داشتن محیطی زیبا و فضای سبز شهری، نه تنها وظیفه مسئولان شهرداری‌ها، بلکه شهروندان نیز باید با حضوری پررنگ در حفظ و نگه داری فضای سبز و رفع آلودگی‌های بصری نماها و گذر‌را‌ه‌های مقابل منزل و محل کسب خود اقدام کنند. آنان باید با شهرداری‌های منطقه خود در حفظ و هرچه زیباترسازی،  فضای شهر خود همکاری و تلاش تنگا تنگ داشته باشند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز