همشهری آنلاین - محمد ملاحسینی: غار سنگ‌تراشان که به غار سنگ شکن نیز معروف است، در 3 کیلومتری جنوب شهر جهرم در استان فارس قرار دارد

این غار دست‌کن که قدمتش به طور دقیق مشخص نیست، به دست سنگ‌تراشان در دل کوه بوجود آمده و با عنوان «بزرگ‌ترین غار دست‌کن دنیا» نیز شناخته می‌شود.

سنگ‌تراشان در طول سالیان زیاد یکی از بزرگترین غارهای دست‌کن جهان را بوجود آورده‌اند. به طوری که این غار نزدیک به ۳۰۰ متر طول و ۱۵۰ متر عرض دارد و ارتفاع آن حدود ۴ متر است.

سنگ شکنان هنگام برداشت سنگ برای جلوگیری از تخریب غار بعد از چند متر پیشروی، ستون‌هایی به‌جا گذاشته‌اند که این امر، موجب زیبایی دوچندان غار شده‌است.

غار سنگ‌تراشان تاکنون مرمت نشده و به نام‌های مختلفی چون؛ غار سنگ شکنان و سنگ اشکنان شناخته می‌شود. این غار دارای 13 دهانه ورودی و 100 ستون است که ورودی دو دهانه آن تخریب شده‌است.

در سال‌های اخیر، تعدادی از ستون‌های غار تخریب شده‌اند که این امر، علاوه بر ایجاد ترک‌هایی در سقف، سبب ناامنی قسمت‌هایی از غار شده‌است.

ستون‌های سنگی غار به شکلی کاملاً مهندسی سقف را نگه داشته است که نشان از توان بالای استادان و حجاران جهرمی در مهندسی معدن سده‌های پیشین می‌باشد.

سنگ‌تراشان جهرمی این غار را برای تفریح نساخته‌اند، بلکه هدف آنها، برداشت سنگ برای امرار معاش بوده است؛ ولی با تیشه سنگ‌شکن خود، جاذبه‌ای زیبا خلق کرده‌اند که به یکی از بزرگ‌ترین غارهای دست‌ساز جهان تبدیل شده و میراثی است، بسیار زیبا با چشم‌اندازی دیدنی.

غار سنگ‌شکنان در گذشته یک معدن سنگ بوده که از سه لایه سنگ تحتانی، میدانی و فوقانی تشکیل شده است. دو لایحه تحتانی و فوقانی دارای سنگ‌های سخت بوده و لایه میدانی به دلیل رطوبتی که داشته دارای سنگ نرم است.

سنگ‌شکنان از سنگ‌های استخراج شده برای ساختمان‌ها، کفپوش منازل، ستون‌ها و سرستون‌های مساجد استفاده می‌کرده‌اند و به دلیل حجم استخراج سنگ این غار وسعت بسیار زیادی دارد.

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۹ دی ۱۳۹۰ - ۲۲:۳۳