همشهری آنلاین- هلن صدیق بنای: موزه‌های زیر آب، مکانی جدید و زیبایی هست که میلیون‌ها نفر را به سمت خود می‌کشاند.

ساخت یا برپایی موزه زیر آب، پیشنهاد سازمان ملل متحد  به دولت مصر برای حفظ  آثار باستانی آن کشور بود. چرا که استخراج این آثار باستانی زیبا عملا کاری دشوار، هزینه بردار و در نهایت، تخریب بیشتر آثار باستانی را در برداشت.

 موزه زیر آب در واقع، پروژه‌ی برای شناسایی و حفظ آثار مکشوفه در خلیج اسکندریه بود که با کمک و همکاری سازمان ملل متحد و دولت مصر به عمل، تبدیل شد.

این موزه اولین موزه زیر آب شناخته شده است.  بعد از آن، کشور‌های دیگر  این ایده و طرح را بسط داده و چندین موزه‌ی زیر آبی بر پا کردند. به عنوان مثال، کشور مکزیک که برای برپایی موزه‌ خود نه تنها از آثار باستانی بلکه از آثار هنرمندان مجسمه ساز و پیکر تراش معاصر  نیز بهره برده تا موزه‌ی زیر آب خود را برپا کنند.

تصاویر زیبای بالا بخش‌هایی از موزه زیبای زیر آب خلیج اسکندریه  و خلیج مکزیک را نشان می‌دهد. موزه اسکندریه یکی از بزرگترین و مهمترین بنا‌های ساخته شده در زیر آب است.

طراح و معمار ناظر آن فردی به نام جاکوب رویگری است. او تجربه‌های بسیاری در زمینه معماری  و ساختارهای زیر آب دارد.

جالب است بدانید که مکان قرارگیری این موزه، ساحل کتابخانه‌ی جدید اسکندریه است. این مکان به دلیل وقوع زلزله‌ در سالیان پیش دچار فرورفتگی شده است.در واقع درست زیر این فرورفتگی، کاخ یکی از فراعنه ی مصر قرار داشته است که بر اثر همین زلزله، به زیر آب رفته است.

 این موزه برای نمایش آثار به جا مانده ‌از این کاخ در زیر آب بنا شده است.  آثاری چون؛ تعداد زیادی سنگ تراشه، ستون‌های کاخ، اتاق‌های پوشیده از مرجان، مجسمه‌ها و کشتی‌های شکسته‌ و غرق شده‌ی یونانی و رومی است.

 بقایای یک فانوس دریایی که احتمال می‌رود، همان فانوس اسکندریه، یکی از عجایب هفت گانه‌ی جهان باشد، نیز در این محل پیدا شده است.

باستانشناسان و غواصان امر، بر این باور بودند که جابجایی و حمل این آثار، آسیب و صدمه بسیاری  به آنها وارد خواهد ساخت. به همین دلیل، بهترین راه حل برای حفظ و نمایش آنها ایجاد و برپایی موزه‌ای در زیر آب‌ بود.

شکل و نمای ظاهری این موزه از بادبان قایق‌های قدیمی مصر  الهام گرفته شده‌است. داخل این موزه  به وسیله‌ی تونل‌های شفاف از جنس فایبرگلاس کار شده است که بتوان به راحتی آثار باستانی زیر آب را مشاهده کرد.

عمق این تونل‌ها در حدود ۵ تا ۶ متر است. عمق مناسبی که فشار زیادی به دیواره‌ها تونل‌ها وارد نمی‌کند. طرح در نوع خود بی نظیر و درجه امنیت بالا ادارد.

با یک پیاده روی هیجان انگیز  و زیبا در دل کاخ‌های تاریخی فرعون که توسط این تونل‌های شفاف امکان پذیر شده است، موافقید؟ا

http://news.nationalgeographic.com

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز