همشهری آنلاین: ناسا به مناسبت 10 سالگی مدارگرد مریخی ادیسه، قدیمی‌ترین فضاپیمایی که تا به حال به مطالعه سیاره سرخ پرداخته است هفت قطعه از مشهورترین تصاویری را که توسط ابزار THEMIS این مدارگرد از مریخ به ثبت رسیده‌اند را منتشر کرده است

روز 17 دسامبر سه هزار و 342 روز یا در حدود ده سال از آغاز به کار مریخ‌گرد ادیسه که در تاریخ 24 اکتبر 2001 وارد مدار مریخ شد، گذشت و رکورد پیشین طولانی‌ترین اکتشافات مریخی که پیش از این به نام مدارگرد MGS به ثبت رسیده بود، شکسته شد.

مشهورترین کشف این فضاپیما تا به امروز که کشف مقادیر قابل توجهی آب منجمد در زیر لایه سطحی سیاره مریخ بوده است، اولین کشفی است که این فضاپیما انجام داده که کشفی بسیار امیدوار کننده بود زیرا یکی از اهداف اصلی ماموریت مدارگرد ادیسه به مریخ را عملی کرد.

ماموریت اصلی ادیسه دو هدف را دنبال می‌کرد: تعیین ساختار موادی که سطح مریخ را پوشانده‌اند و اندازه گیری میزان تشعشعات سیاره سرخ به منظور تخمین ایمنی سیاره سرخ برای اجرای ماموریت‌های آینده انسان‌ها به مریخ، همچنین دوام طولانی مدت ادیسه بر مدار مریخ به دانشمندان این امکان را داده است تا تغییرات فصلی سالانه مریخ را کنترل کنند.

در ابتدا قرار بود فضاپیمایی دیگر برای فرود آمدن بر روی مریخ با ادیسه همراهی کند اما ناسا این ماموریت را در پی بروز نقص در مدارگرد اقلیمی مریخی و فضاپیمای قطبی مریخی در سال 1999 متوقف کرد، با این همه قطعات این ماموریت متوقف شده در ساخت کاوشگر فونیکس به کار گرفته شد که در سال 2008 به مریخ رسیده و به تازگی از کار افتاده است.

به گفته ناسا مدارگرد ادیسه تاکنون با مشکل جدی مواجه نشده و زندگی آرام و زیبایی را پشت سر گذاشته است، بزرگ‌ترین بحرانی که این مدارگرد را با مشکل مواجه کرد در هالووین سال 2003 رخ داد زمانی که یک اَبَرتوفان خورشیدی توده‌ای از ذرات باردار به سمت مریخ شلیک کرد.

به گفته تیم ماموریت مدارگرد ادیسه، این مدارگرد در حال حاضر به عنوان فضاپیمایی که ده سال از عمر خود را در مدار مریخ و در فضا سپری کرده است، در شرایط بسیار مطلوبی به سر می‌برد بیشتر تجهیزات علمی این مدارگرد هنوز فعال هستند و سیستم پشتیبانی این مدارگرد هرگز مجالی برای فعال شدن پیدا نکرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، شاید بزرگ‌ترین محدودیتی که می‌تواند ادیسه را با مشکل مواجه کند مقدار کم سوختی است که به صورت هفتگی برای باقی ماندن در مدار به آن نیاز دارد. با این همه ناسا معتقد است در صورتی که ادیسه به ایجاد تغییر عمده‌ای در مدار حرکتی‌اش نیاز پیدا نکند، می‌تواند برای 10 تا 15 سال دیگر به فعالیت خود ادامه دهد.

ادیسه در ابتدا برای ماموریتی سه ساله طراحی و ساخته شده بود اما ناسا تا به حال سه بار طول عمر این مدارگرد را افزایش داده که جدیدترین آن در ماه اکتبر رخ داده است. همچنین احتمال افزایش مدت ماموریت این مدارگرد به منظر پشتیبانی از لابرتوار علمی ناسا که قرار است در سال 2012 بر روی مریخ فرود آید نیز وجود دارد. در ادامه هفت تصویر برگزیده‌ای که در این ده سال توسط مدارگرد مریخی ادیسه از نقاط مختلف سیاره سرخ به ثبت رسیده‌اند را مشاهده می‌کنید:

 

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

برچسب‌ها

۲۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۹