چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: بانک مرکزی در آخرین گزارش خود درباره نرخ تورم اعلام کرد:

میزان تورم از 5/22درصد در پایان خرداد به 5/13درصد در پایان آذر امسال کاهش یافته است.

بدین ترتیب براساس آمار بانک مرکزی، طی 6ماه، نرخ تورم حدود 9درصد کاهش پیدا کرده است که کاهش کم‌سابقه‌ای محسوب می‌شود؛ اما آیا این کاهش برای مردم نیز ملموس بوده است؟ برای پاسخ به این سؤال،  مرکز آموزش و پژوهش همشهری با نظرسنجی از 600شهروند تهرانی در مناطق گوناگون، نظرات آنها را درباره این گزارش بانک مرکزی جویا شد.

88درصد پاسخگویان این نظرسنجی، اعلام کردند که متوجه کاهش تورم در 6 ماه اخیر نشده‌اند.

6درصد هم به این سؤال پاسخ مثبت داده‌اند و 6درصد هم معتقدند که تا حدودی این کاهش را درک کرده‌اند. از سوی دیگر، 77درصد پاسخگویان معتقدند قیمت کالاها در 6ماه گذشته افزایش داشته است (که البته با گزارش بانک مرکزی در تضاد نیست؛

چرا که کاهش نرخ تورم به معنای ارزان شدن کالاها نیست، بلکه به معنای کاسته شدن از شدت افزایش قیمت‌هاست). در میان این افراد، 44درصد می‌گویند همه کالاها دچار افزایش قیمت شده و در مقابل، 50درصد پاسخگویان هم این افزایش را شامل اقلامی چون تخم‌مرغ، گوشت و مواد غذایی دانسته‌اند؛ 3درصد هم معتقدند فقط مواداولیه تولیدی افزایش قیمت داشته‌اند. البته 3درصد هم به این پرسش پاسخی نداده‌اند.

علاوه بر 77درصدی که معتقدند قیمت کالاها در 6ماه گذشته افزایش یافته، 10درصد هم اعتقاد دارند قیمت‌ها هیچ تغییری نداشته است. البته 13درصد پاسخ خود را با گزینه «نمی‌دانم» مشخص کرده‌اند.

نکته جالب توجه به دست آمده از این نظرسنجی تلفنی، این است که 71درصد پاسخگویان معتقدند قیمت کالاها در 6ماه آینده باز هم افزایش می‌یابد. از این عده، 37درصد دلیل افزایش قیمت‌ها را سیاست‌های اقتصادی، 13درصد در پیش بودن عید نوروز و 30درصد ناشی از روال دائمی گرانی و رشد قیمت‌ها می‌دانند.

آخرین نکته قابل توجه در این نظرسنجی تلفنی، میزان اعتماد پاسخگویان به گزارش‌های آماری مربوط به تورم است. از پاسخگویان خواسته شد میزان اعتماد خود به این گزارش‌ها را با اعداد صفر تا 5 اعلام کنند که 308 نفر، یعنی 51درصد با اعلام عدد صفر، بی‌اعتمادی خود را به این آمار بیان داشتند.  نتایج کامل این نظرسنجی در روزهای آینده در صفحه اقتصادی روزنامه چاپ خواهد شد.

کد خبر 99956

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز