گروه شهری: نماد سردر دانشگاه تربیت مدرس به‌عنوان یک نشانه شهری هویت بخش و برگرفته از معماری ایرانی – اسلامی توسط شهرداری تهران در دست ساخت است.

حجت‌الله ملاصالحی مدیرعامل سازمان زیبا‌سازی‌ شهر تهران با بیان این مطلب اظهار امیدواری کردکه کار ساخت سردر دانشگاه تربیت مدرس حداکثر تا پایان بهمن به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: طرح نماد سر در دانشگاه تربیت مدرس در سال 1386 در فراخوانی به مسابقه گذاشته شد و پس از ارائه طرح‌های گوناگون و داوری هیأت داوران، طرح مهندس رضا عبادی رجلی و مهندس سارا مجدی برگزیده شد.

ملاصالحی خاطرنشان کرد: این طرح که فضای علم و دانش‌اندوزی را نیز تداعی می‌کند، از سمبل علم که کتاب است، گرفته شده و مانند یک کتاب طراحی شده است. وی در توضیح جزئیات طراحی سردر دانشگاه تربیت مدرس گفت: به کارگیری نمای آجری و طاق سهمی در ورودی بنا، برگرفته از معماری ایرانی است.

از سوی دیگر، طاق و طرفین آن با کاربندی و کاشی‌کاری‌های فیروزه‌ای و همچنین نقوش اسلامی مزین خواهد شد. مدیرعامل سازمان زیبا‌سازی‌ درمورد مشخصات فنی سردر دانشگاه تربیت مدرس نیز اظهار داشت: ارتفاع این نماد در کنارها 30/12 متر و در مرکز 80/11 متر است و از 4 پوسته تشکیل شده است.

همچنین طول بنا 23 متر و عرض آن در بیشترین نقطه 90/8 متر است که در کمترین نقطه (مرکز بنا) به 5 متر می‌رسد. نمای سردر دارای 2 قوس سهمی است که در داخل پوسته قرار گرفته است، یکی به ارتفاع 30/9 متر و دهنه 20/14 متر و دیگری به ارتفاع 30/8 و دهنه 25/12 متر.

به گفته ملاصالحی، کاشی‌کاری که در دوره‌های مختلف معماری ایرانی دیده می‌شود در این بنا نیز استفاده شده است، زیرا مهم این است که بناهای شهری ریشه در هویت و تاریخ یک کشور داشته باشد.

به گزارش همشهری ،کار ساخت سردر دانشگاه تربیت مدرس اواخر دی ماه سال گذشته آغازشده است و حداکثر پیش از پایان بهمن‌ماه به اتمام می‌رسد.

پایان کار ساماندهی سردر دانشگاه تهران

از سوی دیگر، پس از 40 سال نمای سر در دانشگاه تهران نیز توسط سازمان زیبا‌سازی‌ شهر تهران شست‌وشو، جرم‌گیری، ترمیم و روکش شد.

از آنجا که نماد سر در دانشگاه تهران به‌عنوان نماد آموزش عالی کشور به شمار می‌رود، به‌منظور رفع نگرانی‌های به‌وجود آمده درباره فرسودگی، هوازدگی و آسیب‌هایی که این نماد ملی را تهدید می‌کرد سازمان زیبا‌سازی‌ شهرداری تهران وارد عمل شد.

بنا بر این گزارش، ملاصالحی کار جرم‌گیری سردر دانشگاه تهران را به‌عنوان مهم‌ترین بخش کار اعلام کرد که با استفاده از آخرین روش‌های روز دنیا و با دقت بالا بدون هیچگونه آسیبی به پایان رسید.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران افزود: همچنین به‌منظور جلوگیری از آلودگی مجدد بنا و حفاظت از خوردگی ناشی از هوازدگی و یا اسید‌خوردگی، سطح نمای سر در دانشگاه تهران با رزین محافظ پوشانده می‌شود. 

از ویژگی‌های این رزین محافظ عدم‌تاثیرگذاری در ظاهر بنا، ضد‌آب و غبار‌گریز‌بودن و دوام بالای آن در مقابل اشعه UV است. از این شیوه تا‌کنون برای محافظت ساختمان‌های ارزشمند جهان مانند مجسمه حضرت مسیح(ع) در شهر ریودوژانیروی برزیل، اهرام مایاها در آمریکای جنوبی و بسیاری از آثار تاریخی و باستانی کشور ایتالیا و آلمان استفاده شده است.

کد خبر 99797

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز