یکشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: در بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، در بخش مسابقه بین‌الملل نمایش «ننه دلاور» به کارگردانی کلاوس پایمن به نمایش درآمد.

اجرای این نمایش در هفتمین روز از جشنواره باعث شد که بیست و‌ششمین جشنواره یکی از بهترین دوره‌های جشنواره تا به امروز باشد. حضور نمایش «مفتش بزرگ» به کارگردانی پیتر بروک در بیست و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هم نوید مهمی بود که از سوی ستاد جشنواره داده شد.

اجرای این نمایش که قرار بود در 10دی ماه در سالن شماره یک تماشاخانه ایرانشهر در 2 نوبت برای اهالی هنر باشد، خیلی زودتر از آنچه تصورش می‌شد توسط وب‌سایت رسمی بیست و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر لغو شد.

ستاد برگزاری جشنواره تئاتر فجر با اشاره به اینکه دعوت از نمایش «مفتش بزرگ» به کارگردانی پیتر بروک بازتاب‌های متفاوتی در پی داشته و برخی حضور نمایش وی را در ایران برنمی‌تابند از اجرای این نمایش در زمانی دیگر خبر داد.

عدم‌اجرای این نمایش بیشتر از اجرایش بازتاب داشت، خصوصا اینکه بازار کناره‌گیری از جشنواره‌ فجر همچنان داغ است. در جشنواره بیست و هشتم تئاتر فجر که از 2 تا 11 بهمن ماه به دبیری حسین پارسایی برگزار می‌شود، نام بسیاری از بزرگان تئاتر ایران خالی است هرچند که نظر مسئولان تئاتری خلاف این است؛

به‌طوری که دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در ضیافت ناهار کارگردان‌های حاضر در جشنواره ‏امسال، اعلام کرد که افتخار دارد دبیر جشنواره‌ای باشد که اکثر چهره‌های شناخته‌شده تئاتر در آن حضور ‏دارند.

حضور پیتربروک 85 ساله در جشنواره تئاتر فجر علاوه بر گرما بخشی به جشنواره‌ می‌توانست رونقی باشد برای جشنواره‌ای که پسوند بین‌المللی را با خود یدک می‌کشد ولی در این چند سال اخیر نمایش‌های خارجی‌ای که در جشنواره شرکت کرده‌اند، هرگز نتوانسته‌اند رضایت مخاطبان و منتقدان را جلب کنند.

البته مشکلات مالی از مواردی است که باعث شده بخش بین‌الملل جشنواره نتواند از گروه‌های بنام خارجی برای شرکت در جشنواره دعوت به‌عمل بیاورد و یا نتواند جوابگوی هزینه‌های شرکت این گروه‌ها در جشنواره باشد.

امسال هم بیست و هشتمین جشنواره تئاتر فجر میزبان 20 اثر نمایشی در بخش‌های مسابقه بین‌الملل، تئاتر ملل و میهمان است اما عدم‌شرکت پیتر بروک در جشنواره تئاتر فجر بنا به گفته سایت‌های اینترنتی را باید به نوشتن نامه 28 هنرمند ایرانی مربوط دانست که از این هنرمند خواستند به ایران نیاید.

کد خبر 99685

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز