گروه ادب و هنر: بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از اول تا 11 بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

و برگزاری نشست زودهنگام این جشنواره، کمتر از 100 روز مانده به برگزاری فستیوال فجر، سؤال‌برانگیز بود که شاید پاسخ این سؤال را بتوان در انصراف‌های زودتر از موعد تئاتری‌ها برای حضور در این رخداد فرهنگی یافتاما حسین پارسایی، که به‌عنوان دبیر جشنواره تئاتر فجر 28 در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر حاضر شده بود تا به این سؤالات جواب دهد، تاکید کرد: برگزاری این نشست هیچ ارتباطی به پاسخگویی به شبهات پیش‌ آمده در مورد انصراف برخی از چهره‌های تئاتری از حضور در جشنواره ندارد و براساس برنامه‌ریزی قبلی برگزار شده‌است.

او اضافه کرد: براساس برنامه‌ریزی‌هایی که از قبل انجام داده بودیم، قرار شد 3 نشست مطبوعاتی داشته باشیم که زمان برگزاری نخستین نشست آن بعد از اعلام نتایج بازخوانی تمام بخش‌های جشنواره بود.

جشنواره‌ای برای جوانان

پارسایی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی که دبیری جشنواره را هم برعهده دارد، برای جبران انصراف‌های متعدد بزرگان تئاتر، یکی از امتیازات این دوره از جشنواره را حضور چهره‌های ناشناس و جوان تئاتر دانست و گفت: حضور اسامی ناشناس از ویژگی‌های مثبت این دوره جشنواره است.

چنان که در 10 سال گذشته چهره‌هایی که امروز آنان را به‌عنوان چهره‌های مطرح تئاتری می‌شناسیم، از دل این جشنواره برآمدند و جشنواره فجر به این چهره‌های گمنام فرصتی داد تا خود را معرفی کنند.

بودن یا نبودن

غیبت و انصراف برخی از چهره‌های تئاتری در بزرگ‌ترین فستیوال تئاتری کشور، مهم‌ترین سؤال خبرنگاران حاضر در جلسه بود که دبیر جشنواره چنین به آن پاسخ داد: همه هنرمندان برای بودن یا نبودن در جشنواره آزادی عمل دارند و من هرگز حضور و غیبت آنان را در جشنواره به جریان دیگری ارتباط نمی‌دهم.

پارسایی از اهالی رسانه هم خواست تا غیبت برخی از چهره‌های تئاتری را در این دوره از جشنواره به مسائل دیگری ارتباط ندهند و از ذکر برخی از اسامی که ایجاد حساسیت می‌کنند، دوری کنند.

وی گفت: هیچ منع و مانعی برای حضور نداشتن افراد وجود ندارد؛ ضمن اینکه هر اسمی که در فهرست پذیرفته‌شده‌ها وجود دارد با اطلاع خود آن هنرمندان بوده است. هنرمندان تئاتر ما به‌ویژه در این ایام نشان دادند که واقعا عاشق کار خود هستند.

پارسایی همچنین درباره انصراف محمد چرم‌شیر از اجرای متونش در این دوره جشنواره تئاتر فجر به درخواست این نمایشنامه نویس اشاره کرد که خود این را خواسته بود تا در شرایط بهتر اجرا شود.

او در این‌باره افزود: فردی علاقه‌مند به شرکت در جشنواره نیست، چرا ما باید چنین اصراری داشته باشیم. من به‌عنوان خدمتگزار اهالی تئاتر، شرکت در جشنواره را به هیچ هنرمندی تحمیل نمی‌کنم ولی موظفم امکانات را برای حضور همه هنرمندان فراهم آورم. پارسایی به نام بهرام بیضایی و حسن فتحی نیز در فهرست هنرمندان شرکت‌کننده در بخش چشم‌انداز اشاره کرد تا شاید به رفع شبهات کمک شده‌باشد.

بدون تغییر، بدون خلل

این روزها صحبت از تغییر مدیران وزارت ارشاد است، این درحالی است که اگر تغییری در مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی هم به‌وجود بیاید پارسایی همچنان دبیر جشنواره تئاتر فجر می‌ماند.

بنا به گفته پارسایی تغییرات احتمالی در مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی خللی در برگزاری جشنواره تئاتر فجر ایجاد نمی‌کند ولی در عین حال او در این‌باره اضافه کرد: تغییر در اداره‌ کل هنرهای نمایشی وابسته به تغییرات در معاونت هنری است؛

ما هم در انتظاریم که مقام عالی وزارت ارشاد تصمیم‌گیری کند. هرچند که اداره کل هنرهای نمایشی برنامه‌های خود را تا پایان امسال مشخص کرده و هیچ فرقی ندارد، مدیرش چه کسی باشد.

بخش‌های مختلف جشنواره

راه‌اندازی بازار تئاتر ایران از دیگر ویژگی‌های این دوره از جشنواره تئاتر فجر است. از نظر دبیر جشنواره، این بازار فرصت مغتنمی است که هنرمندان تئاتر در طول 5 روز آثار خود را با زیرنویس انگلیسی به مدیران جشنواره‌های خارجی ارائه دهند.

پارسایی در این‌باره گفت: در این بازار مبنای ما گروه‌محور است نه نمایش‌محور، در همه‌جای دنیا هم تئاترها را به گروه می‌شناسند. همچنین آثاری از هنرمندان در بخش میهمان حضور دارد؛ نمایش‌هایی که نتوانسته‌اند تابع فراخوان باشند. پارسایی از حالا این نوید را داد که در این بخش شاهد آثار رنگارنگ خواهیم بود.

کد خبر 93223

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز