گروه سیاسی: سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته ضمن تشریح آخرین آمار تایید صلاحیت‌شدگان انتخابات خبرگان از تایید نهایی طرح انگشت‌نگاری از اتباع آمریکایی توسط این شورا خبر داد.

عباسعلی کدخدایی دیروز در نشست هفتگی با خبرنگاران با اشاره به ثبت نام 493 نامزد در انتخابات چهارمین دوره انتخابات خبرگان رهبری گفت: از این تعداد، 128 نفر انصراف دادند، صلاحیت 201 نفر احراز نشد و در مجموع صلاحیت علمی‌و عمومی‌تعداد 164 نفر احراز شد.

وی افزود:  از میان 201 نامزد رد صلاحیت شده 34 نفر در آزمون علمی‌غایب بودند، حدود 54 نفر به دلیل نداشتن تحصیلات حوزوی رد صلاحیت شدند و صلاحیت عده‌ای هم در مرحله اول و در آزمون کتبی احراز نشد.

سخنگوی شورای نگهبان، تعداد مدعوین به امتحان کتبی را 203 نفر و شرکت‌ کنندگان در آزمون را 169 نفر اعلام کرد و افزود: از میان شرکت‌ کنندگان در آزمون، 27 نفر موفق به کسب نمره علمی‌شدند و 142 نفر نمره علمی‌نیاوردند.

کدخدایی با اشاره به آغاز تبلیغات نامزدهای خبرگان از پنجشنبه هفته گذشته، تصریح کرد: داوطلبان می‌توانند در ظرف زمانی دو هفته و تا روز 22 آذر ماه تبلیغات کنند.

وی در ضمن تعداد نامزدهای معترض به رد صلاحیت‌ها را 128 نفر اعلام کرد و افزود: تعدادی از رد صلاحیت‌شدگان اعتراض خود را به صورت کتبی به شورای نگهبان اعلام کردند و اعتراضات عده ای نیز به طور حضوری و در ملاقات‌های منظم در سه مرجع هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، جلسات فقهای شورای نگهبان و جلسات عمومی‌شورای نگهبان بررسی شد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در واکنش به برخی اعتراض‌های گروه‌ها و افراد به رد صلاحیت‌ نامزدهای خبرگان رهبری، عملکرد شورای نگهبان در انتخابات‌ مختلف را بهترین معیار و شاهد مثال در عملکرد غیر جناحی این شورا خواند و افزود: شورای نگهبان بر اساس قوانین موجود، وظایف قانونی خود را انجام می‌دهد و تابع نظرات افراد نیست.

کدخدایی تأکید کرد:  شورای نگهبان در هیچ انتخاباتی نگاه جناحی و گروهی نداشته است.وی همچنین از تایید صلاحیت 99 نفر برای حضور در انتخابات میان‌دوره‌ای حوزه تهران، ری و شمیرانات خبر داد.

بررسی مصوبات مجلس

کدخدایی همچنین در تشریح مصوبات شورای نگهبان گفت:  لایحه جامع خدمات رسانی به ایثارگران دارای چهار اشکال عمده است که طی دو روز آینده، پس از جمع بندی نهایی ایرادات، آن را به مجلس شورای اسلامی ارسال خواهیم کرد.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت:  این لایحه در یک مورد به دلیل افزایش هزینه برای دولت، مغایر اصل 75 قانون اساسی است و در یک مورد دیگر نیز به دلیل آنکه مجلس، قانونگذاری را به دولت تفویض کرده، مغایر اصل 85 قانون اساسی  است.

به گفته کدخدایی علاوه بر وجود یک ابهام، این لایحه در دو مورد دیگر نیز مغایر اصل 74 قانون اساسی است، زیرا مجلس نمی‌تواند دولت را مکلف به ارایه لایحه کند.

کدخدایی همچنین لایحه اصلاح ماده 9 قانون اصلاح پاره ای از مقررات مربوط به بازنشستگی بانوان شاغل و خانوارها و سایر کارکنان دولت را مغایر با موازین شرع و قانون اساسی خواند و گفت: به موجب این مصوبه انتقال افراد از دستگاهی به دستگاه دیگر در صورت دریافت مزایا ایراد نخواهد داشت.

کد خبر 9962

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز