شنبه ۲۶ دی ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: پیکر بهمن جلالی، عکاس پیشکسوت، 27 دی ساعت 9 از مقابل خانه هنرمندان تشییع می‌شود

فاطمه معتمدآریا، بازیگر سینما که به‌دلیل مناسب نبودن وضعیت روحی رعنا جوادی - همسر جلالی - به‌جای او صحبت کرده است، در مورد مراسم تشییع پیکر جلالی گفت:

ساعت 9 صبح 27 دی مراسم تشییع پیکر آقای جلالی برگزار و روز دو‌شنبه، 28دی‌ هم از ساعت 6  تا 7:30 مراسمی در مسجد‌الرضا واقع در میدان نیلوفر برپا می‌شود.

جلالی که ماه گذشته از ابتلا به سرطان پانکراس مطلع شده بود، برای معالجه عازم آلمان شد و پنجشنبه شب پس از یک دوره درمان به ایران بازگشت اما عصر جمعه 25دی ماه در منزلش در تهران بدرود حیات گفت.

بهمن جلالی در سال 1332 در تهران به دنیا آمد. او با اینکه تحصیلاتش را در رشته اقتصاد به پایان رساند، اما در زمره بهترین عکاسان ایران شناخته می‌شد.

جلالی در سال 1357 به همراه دیگر عکاس مشهور کشورمان زنده‌یاد کاوه گلستان مجموعه‌ای از ناب‌ترین لحظات تاریخ معاصر ایران را در روزهای انقلاب در قالب عکس به ثبت رساند.

نگهداری از گنجینه قاجار

اما رئیس خانه عکاسان نیز با بیان اینکه زنده‌یاد جلالی در علمی‌شدن عکاسی ایران نقش مهمی داشت، از آمادگی خانه عکاسان برای نگهداری گنجینه عکس قاجار بهمن جلالی خبر داد.

رسول اولیازاده در این باره به فارس گفت: بهمن جلالی یکی از عکاسان عالم این کشور بود که حق بزرگی بر گردن جامعه عکاسی خبری، اجتماعی و هنری ایران داشت. من می‌توانم بگویم که 2نفر در علمی و آکادمیک‌شدن عکاسی در ایران نقش بسزا و مهمی داشته‌اند؛

هادی شفاییه که  عکاسی را به‌صورت آکادمیک بنیانگذاری کرد و بهمن جلالی که در دانشگاه آزاد این فعالیت را آغاز کرد. مدیر خانه عکاسان ایران در ادامه با بیان اینکه شاگردان و دانشجویان بهمن جلالی امروزه از عکاسان خوب و برجسته کشور هستند، افزود: جلالی همچنین در شناساندن عکاسی ایران به سایر کشورها نقش مهمی داشت و در برپایی نمایشگاه‌های عکاسی در ایران و خارج فعال بود.

وی با بیان اینکه جامعه عکاسی ایران انسانی فرهیخته و عالم را از دست داده است، عنوان داشت: امیدوارم شاگردان و دوستان ایشان بتوانند روش علمی و خط ایشان را ادامه دهند.

اولیازاده در انتها خاطرنشان کرد: آرشیو عکس قاجار جلالی درصورتی که در اختیار خانه عکاسان قرار بگیرد با محافظت از آنها به نسل‌های دیگر منتقل خواهد شد.

پیام‌های تسلیت

گذشته از این اظهارات و سخنان مشابه و مثبت دیگری که روی خبرگزاری‌ها قرار گرفت، دیروز معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت جلالی را تسلیت گفت.

در پیام محمدحسین ایمانی‌خوشخو آمده است: بهمن جلالی، عکاس تأثیرگذار و کم نظیر از میان ما رفت و ضایعه‌ای دیگر جامعه هنری را به سوگ نشاند. بهمن جلالی - هنرمند عکاس و استاد عکاسی - با آثار ماندگارش و دغدغه و جدیتی که در آموزش و توسعه عکاسی از خود نشان می‌داد، نقش تأثیرگذاری در روند و جریان عکاسی کشورمان داشت.

معاون هنری وزارت ارشاد اسلامی در ادامه پیام خود آورده است: جلالی روزهای پیروزی انقلاب اسلامی را با عکس‌های ماندگارش نشان می‌دهد و 8 سال دفاع مقدس را در روزهای آتش  و روزهای خون  و خرمشهر  ثبت و روایت می‌کند و با ‌آثارش وقایع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را در جهان معرفی کرده است.

جلالی جایگاه شایسته‌ای در عکاسی کشورمان دارد و در عرصه جهانی نیز دارای اعتبار قابل توجهی است و نام و یادش ماندگار خواهد بود.

در پایان این پیام آمده است: ضایعه درگذشت این هنرمند گرانقدر را به همسر گرامی‌اش و جامعه هنری کشور تسلیت می‌گویم و عالی‌ترین درجات را برای ایشان از خداوند متعال آرزو دارم.

به جز ایمانی خوشخو، محمود شالویی، مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست موزه‌ هنرهای معاصر تهران نیز درگذشت بهمن جلالی، هنرمند عکاس را به جامعه هنری به‌ویژه جامعه عکاسان ایران تسلیت گفت.

شالویی اگرچه پیام نداده است اما روابط عمومی این مرکز به نقل از او می‌نویسد: بهمن جلالی با سفرهای پی‌درپی به شهرهای مختلف ایران نه ‌تنها در جهت معرفی و شناسایی مناطق مختلف کشور سهم بسزایی داشت بلکه با حضور خود موجبات آموزش هرچه بیشتر علاقه‌مندان به رشته عکاسی را نیز فراهم کرده بود. او بخش وسیعی از زندگی هنری خود را در شهرهای مختلف کشور سپری کرد که از این جهت اقدامی ارزشمند به ‌حساب می‌آید.

بهمن جلالی ثبت تصاویری از انقلاب شکوهمند اسلامی و دفاع مقدس 8 ساله را در کارنامه خود دارد که قطعا ارزش هنری ایشان را دو چندان می‌نماید و ان‌شاء‌الله اجری معنوی را به‌دنبال دارد. 

محمود شالویی گفته‌هایش را  اینطور تمام می‌کند: درگذشت زنده‌یاد بهمن جلالی برای جامعه عکاسان، هنرمندان، دانشجویان و هنرجویان رشته عکاسی کشور بسیار سنگین است

کد خبر 99619

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز