جمعه ۲۲ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

بهمن جلالی* معمولاً جنس کارها و عکس‌های به نمایش در آمده در گالری‌ها و نمایشگاه‌های مختلف در ایام مبارک رمضان، چندان مرتبط با این ایام نیست

 اما در مواردی به‌خصوص در نهادهای وابسته به دولت، برای چنین مناسبت‌هایی نمایشگاه برگزار می‌کنند.

در این میان نمایشگاه‌های مناسبتی در ماه محرم بیش از دیگر ایام است زیرا در این زمان جنس عکاسی موضوع‌ساز است. حتی در ماه محرم، ما چند جشنواره با موضوعیت خاص این ماه داریم که برخی از آنها چون عاشورائیان رقابتی هستند.

یکی از گرفتاری‌های عکاسی موضوعی ما این است که بعضی از دوستان عکاس نسبت به برخی از سوژه‌ها به‌عنوان هدف، کاری انجام نمی‌دهند؛

به‌عنوان مثال در تاسوعا و عاشورا بیشتر این عده به سمت مناطقی مانند بازار تهران و عکاسی از مراسم این ایام چون خیمه سوزان یا دسته بنی اسد یا تعزیه می‌روند.

این افراد هیچگاه به شکل منسجم کاری در دست نمی‌گیرند درحالی که اگر این کار به شکل منسجم صورت پذیرد می‌توان سوژه‌های مناسب و بکری در همین زمان یافت. این موضوع برای ماه رمضان نیز صادق است؛

اگرچه باید پذیرفت که جنس کار برای عکاسی در این ایام آنقدر قوی نیست که در ماه محرم وجود دارد اما به‌عنوان نمونه، همین ایستگاه‌های صلواتی که هنگام افطار در خیابان‌ها برپا می‌شود، سوژه بسیار خوبی برای عکاسی است.

در این میان اگر مؤسساتی پیشقدم شوند تا برای ثبت و ضبط عکس‌هایی با حال و هوای خیابان‌های تهران در ماه مبارک رمضان مسابقه و نمایشگاه برگزار کنند، این مقوله برای من عکاس به شخصه موضوع زیبایی خواهد بود زیرا در این زمان ما شاهد آیین‌ها و مراسم بسیار زیبای مردمی و خودجوش مانند افطاری یا نذری دادن‌ها هستیم و مسلما این اتفاق‌ها و مراسم که رفتارهای زمانه ما را تشکیل می‌دهد، آنقدر زیبا هست که برای سوژه عکاسی و ثبت و ضبط از آن همت گمارد.

2سال پیش کوشیدم تا در عکاسی با موضوع ماه مبارک رمضان، حرکت‌هایی انجام دهم که تا امروز هم مشغول انجام آن و عکاسی با موضوع این روزها هستم اما باید پذیرفت که به تنهایی نمی‌توان این کار را به انجام رساند و به‌هرحال باید جریانی پشت آن قرار گیرد.

در تهران به‌خاطر وسعت آن نیاز به تشکیل گروه‌های مختلف است تا مراسم گوناگون رمضان را از شمالی‌ترین نقطه تا جنوبی‌ترین منطقه زیرپوشش گرفت .

همچنین باید برای عکاسی مناسک و کارهای انجام شده در این ایام به شهرستان‌های مختلف سر زد. این حرکت نیازمند حمایتگران مالی است تا افزون بر ضبط تصاویر زیبا، بتوان این آیین‌ها را به‌عنوان میراث معنوی در تاریخ ثبت کرد.

اصلا می‌توان مسابقاتی با عنوان حال و هوای افطار در تهران برگزار کرد. تمام ساندویچ فروشی‌های تهران در این روزها آش و سوپ می‌پزند یا صف‌های طویل گرفتن آش و حلیم سوژه‌های زیبا و مناسبی برای عکاسی در ماه رمضان است.

حتی فرهنگ قهوه خانه‌ای مردم پس از افطار در مناطق قدیمی شهر چون سرچشمه و مولوی که همگی از آداب و رسوم مردم در ماه رمضان است، دستمایه خوبی برای عکاسی است. این رفتارها بخشی از زندگی ما در این دوره است پس چرا نباید این بخش را ثبت و ضبط کنیم؟

*بهمن جلالی عکاس و مدرس عکاسی است

کد خبر 63142

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز