همشهری آنلاین: حجم سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در سال 87 نسبت به سال قبل از آن حدود 93 درصد کاهش نشان می‌دهد

علاوه بر این، تعداد طرح‌های ویژه سرمایه‌گذاری خارجی در سال 87 در مقایسه با سال 86 حدود 16 درصد کاهش یافته است. به گزارش ایلنا، کارشناسان اقتصادی بر تاثیر دو عامل بر کاهش تعداد طرح‌ها و حجم سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران اتفاق نظر دارند.

براساس آمار ارائه شده توسط سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی، در سال 86، مبلغ سرمایه‌گذاری‌های خارجی حدود 1/12 میلیارد دلار بوده که در سال 87 با 93 درصد کاهش به 822 میلیون دلار در سال 87 کاهش یافته است.

از طرفی در این سال یعنی سال 86 تعداد طرح‌ها 102 طرح بوده که در سال 87 به 86 طرح رسیده است. بررسی آمار این دو سال بیانگر کاهش 16 درصدی طرح‌ها در مدت زمان یاد شده است.

روند کاهش حجم سرمایه‌گذاری‌ها و تعداد طرح به سال 87 خلاصه نمی‌شود و روند کاهشی آن همچنان ادامه دارد. تعداد طرح‌ها در سال 88 به 34 طرح می‌رسد که نسبت به سال قبل از آن حدود 60 درصد کاهش دارد. حجم سرمایه‌گذاری‌ها در سال 88 حدود سه میلیارد دلار بوده که نشان‌دهنده روند افزایشی نسبت به سال 87 و روند کاهشی نسبت به سال 86 است.

در این بین نباید از یاد برد که آمار ارائه شده توسط سازمان سرمایه‌گذاری در سال 88، تا پایان آبان سال جاری برآورد شده است. با اینکه هنوز دو ماه به پایان سال مانده و چهار ماه پایانی سال در برآوردها، محاسبه نشده است امید می‌رود که بر آمار سازمان سرمایه‌گذاری افزوده شود اما کارشناسان معتقدند به دلیل ادامه بحران مالی جهانی و مقابله اقتصادی با ایران، آمار حجم سرمایه‌گذاری‌ها و طرح‌های مربوط به آنها تنها اندکی افزایش خواهد داشت.
صاحبنظران در حوزه اقتصاد بین‌الملل معتقدند: زمانی که بحران مالی جهانی اتفاق افتاد، سرمایه‌گذاران به گریز از ریسک روی آوردند و در نتیجه منابع مالی در جهان کاهش یافت. از سوی دیگر کشورهای سرمایه‌فرست ترجیح دادند که سرمایه‌های خود را صرف تامین منابع مالی داخل کشور خود کنند. در این حالت بحران مالی بیش از پیش بر کاهش منابع مالی تاثیرگذار است. بحران مالی جهانی علاوه بر ایران سایر کشورها را در تامین منابع مالی دچار مشکل کرد اما ایران علاوه بر این با معضل دیگری روبروست که فشار ایران در تامین منابع را دوچندان می‌کند و آن عامل مقابله اقتصادی با ایران است.

سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی علاوه بر آمار سه سال گذشته به ارائه کل آمار از سال 72 تاکنون اقدام کرده است. کل مبلغ سرمایه‌گذاری خارجی که در ایران انجام شده حدود 37 میلیارد و 704 میلیون دلار است که توانسته منابع مالی 547 طرح را فراهم کند. اگر آمار کل حجم سرمایه‌گذاری‌ها و تعداد طرح‌ها را از زمان آغاز تاکنون در نظر بگیریم ایران به طور متوسط هر سال حدود 32 طرح را به مبلغ دو میلیارد و 217 میلیون دلار تامین اعتبار کرده که رقم قابل توجهی نیست و ایران برای اجرای طرح‌های بیشتر به بیش از این مقدار نیاز به جذب منابع خارجی دارد که باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود.

کد خبر 99588

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز