سه‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۴
۰ نفر

به‌علت تعطیلی مجلس در هفته آینده، ارائه لایحه بودجه سال 89 به بهمن موکول خواهد شد تا تاخیر دولت از مهلت قانونی ارائه بودجه ( 15آذر)، به بیش از یک ماه و نیم برسد.

با توجه به اینکه مجلس  ‌هفته آینده جلسه علنی ندارد و جلسه علنی بعدی روز یکشنبه چهارم بهمن تشکیل خواهد شد، به‌نظر می‌رسد تا پیش از این جلسه، لایحه به صحن علنی نیاید.

براساس اعلام آمادگی دولت برای تقدیم لایحه بودجه، احتمالا رئیس‌جمهوری روز یکشنبه چهارم بهمن با حضور در صحن علنی این لایحه را تقدیم مجلس می‌کند. میر تاج الدینی،  معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری نیز دیروز وعده داد که اوایل بهمن ماه دولت لایحه بودجه را راهی مجلس خواهد کرد.

با توجه به مواضع متفاوت نمایندگان، به‌نظر می‌رسد تعیین اولویت بررسی لایحه برنامه پنجم که‌این هفته تقدیم مجلس شد یا لایحه بودجه سال 1389 که هنوز به مجلس ارسال نشده، مشکل ناخواسته‌ای است که به‌علت تاخیر دولت در ارائه ‌این دو لایحه، گریبانگیر خانه ملت شده است.

محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی‌اعلام کرد: اولویت بررسی بودجه یا برنامه با رای نمایندگان در صحن علنی مشخص خواهد شد.باهنر که ریاست جلسه علنی 22 دی مجلس را برعهده داشت در پاسخ به تذکر نمایندگان اظهار داشت: ان‌شاءالله پس از اینکه در جلسه هفته آینده بودجه را دریافت کردیم این مسئله را در مجلس به رای می‌گذاریم و تصمیم خواهیم گرفت که بررسی کدام یک از 2 لایحه اولویت داشته باشد.

قانون برنامه چهارم باید یکسال دیگر تمدید شود

الیاس نادران، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم ‌درباره‌ راهکار مجلس برای بررسی 2  لایحه بودجه سال 89 و برنامه پنجم توسعه پیشنهاد کرد در شرایط فعلی، منطقی‌ترین و عملیاتی‌ترین کار این است که اجازه دهیم احکام قانون برنامه چهارم یکسال دیگر تمدید شود.

نادران در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه تمدید قانون برنامه چهارم هیچ منع قانونی ندارد، گفت: درخصوص قانون بودجه‌ سال 89 نیز می‌توان این قانون را تا پیش از پایان سال تصویب و به دولت ابلاغ کرد و در طول سال 89 قانون برنامه پنجم را رسیدگی و تصویب نهایی کرده و به دولت ابلاغ کنیم.

پیشنهاد تشکیل 2کمیسیون تلفیق

رئیس کمیسیون ویژه‌ طرح تحول اقتصادی مجلس شورای اسلامی‌ پیشنهاد کرد که در شرایط فعلی برای بررسی لایحه‌ بودجه 89 و برنامه پنجم می‌توان همزمان 2 کمیسیون تلفیق تشکیل داد که یکی از این کمیسیون‌ها لایحه‌ برنامه‌ پنجم را بررسی کند و دیگری بودجه‌ سال 89 را.

غلامرضا مصباحی‌مقدم افزود: این دو کمیسیون می‌توانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند و نتایج کارشان و مصوبات کمیسیونی خود را برای رسیدن به ساز و کارهای لازم، مبادله کنند. وی با اعتقاد بر اینکه ابتدا باید برنامه مورد تصویب قرار بگیرد،

خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد که بودجه جلوتر از برنامه بررسی شود قطعا با مشکل روبه‌رو می‌شویم. البته چگونگی بررسی این دو لایحه را نهایتا هیات رئیسه تعیین می‌کند اما منطق اقتضا می‌کند که برنامه مورد بررسی و تصویب قرار گیرد و پس از آن بودجه‌ سالانه.

کد خبر 99364

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز