گروه بین‌الملل: کره‌شمالی در ادامه ژست‌های آشتی‌جویانه در مقابل غرب، شرط جدیدی برای خلع سلاح خود پیشنهاد داد.

خبرگزاری رسمی کره‌شمالی 21 دی بیانیه‌ای را به نقل از وزیر خارجه این کشور منتشر کرد که حاوی این شرط بود. در این بیانیه آمده است، اگر توافقنامه صلحی با آمریکا به امضا برسد و تحریم‌های غرب علیه این کشور پایان یابد، پیونگ‌یانگ به مذاکرات خلع سلاح بازمی‌گردد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، این شرط شامل امضای پیمان صلح با آمریکا و کره‌جنوبی است. 2 کره در سال‌های 1950 تا 1953 با یکدیگر جنگیدند و در نهایت با یک توافق آتش‌بس موقت به این جنگ پایان دادند. 

در همین حال و همزمان با انتشار شرط جدید کره‌شمالی، رابرت کینگ، فرستاده ویژه آمریکا در امور کره‌شمالی گفت: اگر پیونگ‌یانگ خواستار روابط بهتر با آمریکاست باید اول شرایط وخیم حقوق بشر را بهبود بخشد.

کینگ که به کره‌جنوبی سفر کرده ‌است، افزود: شرایط حقوق بشر در کره‌شمالی به‌شدت وخیم است و باید بهبود یابد. وی گفت که وضعیت حقوق بشر در کره‌شمالی باید بخشی از مذاکرات شش‌جانبه با پیونگ‌یانگ باشد.

به این ترتیب آمریکا و کره‌شمالی 21 دی  شروط خود را برای بهبود روابط معین کردند. این مواضع جدید از آن نظر اهمیت دارد که نخستین واکنش رسمی دو طرف بعد از سفر استفان بوسورث مذاکره‌کننده آمریکایی به پیونگ‌یانگ است. منابع خبری اعلام کردند که بوسورث در این سفر که در آخرین روزهای سال 2009 میلادی انجام شد، حامل نامه شخصی باراک اوباما برای کیم جونگ ایل رهبر کره‌شمالی بوده‌است.

کره‌شمالی پیش از این تاکید می‌کرد که قبل از بازگشت به مذاکرات شش جانبه برای خلع سلاح هسته‌ای خواستار گفت‌وگوی مستقیم و دوجانبه با آمریکاست. کره‌شمالی سال گذشته بعد از واکنش منفی جهان نسبت به آزمایش موشکی‌اش، از مذاکرات شش‌جانبه کنار کشید. بعد از این اقدام، پیونگ‌یانگ چند آزمایش موشکی دیگر هم انجام داد و سازمان ملل هم تحریم‌های جدیدی علیه این کشور اعمال کرد.

کد خبر 99299

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز