گروه حوادث: با پایان یافتن محاکمه 42 عضو باند سرقت و آدم‌ربایی در لرستان، رای دادگاه درخصوص این پرونده به‌زودی اعلام می‌شود.

از اواسط سال 85 شکایت‌هایی در اختیار پلیس استان لرستان قرار گرفت که از فعالیت چند راهزن مسلح در این استان حکایت داشت.

بررسی این شکایت‌ها نشان می‌داد که سارقان بعد از شناسایی کامیون‌ها و تریلی‌هایی که حامل محموله‌های باارزشی مثل لوازم الکتریکی، لاستیک، فرش یا دام بودند، با استفاده از سلاح گرم و سرد به راننده‌ها حمله کرده و خودرو و بار آن را به سرقت می‌بردند. با افزایش این سرقت‌ها، گروهی از ماموران پلیس اطلاعات و آگاهی استان لرستان ماموریت یافتند در بررسی‌های تخصصی پرده از راز این سرقت‌ها بردارند.

سرقت از دامداری

درحالی‌که تحقیقات ادامه داشت، ماموران در جریان سرقت از یک دامداری در یکی از روستاهای اطراف خرم‌آباد قرار گرفتند. شاکی مدعی بود: چند مرد که اسلحه کلاشینکف و چاقو در دست داشتند، شبانه به دامداری من حمله کردند و مرا به باد کتک گرفتند. آنها دست و دهانم را بستند و بعد از اینکه در یکی از اتاق‌ها محبوسم کردند وارد دامداری شدند و تعداد زیادی گاو و گوسفند را به یک کامیون منتقل کرده و پا به فرار گذاشتند.

بعد از شکایت این مرد، ماموران به تحقیقات محلی دست زدند و موفق شدند به سرنخ‌هایی از کامیونی که سارقان با آن به محل سرقت رفته بودند، دست پیدا کنند. مشخصات این کامیون در اختیار تیم عملیاتی پلیس قرار گرفت و چند روز بعد مالک آن شناسایی شد. این مرد یکی از شاکیانی بود که مدتی قبل با مراجعه به پلیس از سرقت کامیونش توسط راهزنان مسلح خبر داده بود.

او به ماموران گفت: قرار بود یک محموله لوازم برقی به ارزش بیش از 100 میلیون تومان را به یکی از استان‌های اطراف منتقل کنم. شب حادثه درحالی‌که به سمت مقصد در حرکت بودم، احساس خواب‌آلودگی کردم و تصمیم گرفتم برای استراحت کنار جاده توقف کنم.

اما هنوز چند دقیقه از توقف من نگذشته بود که ناگهان چند مرد مسلح را بالای سرم دیدم. آنها اسلحه و چاقو در دست داشتند و قبل از اینکه چیزی بگویم شروع کردند به کتک زدن من. بعد هم دست و پایم را بستند و مرا به ماشین خودشان منتقل کردند.

شاکی ادامه داد: سارقان مسلح نه تنها مرا ربودند، بلکه کامیونم و بار آن را هم دزدیدند. آنها برای اینکه به راحتی بتوانند محموله سرقتی را به فروش برسانند، چند روز مرا در کوه‌های اطراف خرم‌آباد به اسارت گرفتند و در این مدت حسابی شکنجه‌ام کردند. بعد از فروش بار کامیون، مرا چشم بسته به نزدیکی‌های یک روستا بردند و در آنجا رهایم کردند.

باند سازمان یافته

پلیس که مطمئن بود سارقان مسلح دامداری همان راهزنانی هستند که دست به سرقت کامیون‌ها و تریلی‌ها می‌زنند، با دستور ویژه رئیس دادگستری لرستان، بررسی‌های گسترده‌ای را برای ردیابی متهمان آغاز کرد. این در حالی بود که اعضای باند همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دادند و در این مدت علاوه بر سرقت کامیون و تریلی به چندین دامداری نیز دستبرد زدند.

2 سال از نخستین سرقت گذشته بود و سرقت‌های راهزنان مسلح جوی از ناامنی را در جاده‌ها و روستاهای مختلف به‌وجود آورده بود تا اینکه سرانجام نخستین سرنخ‌ها در اختیار پلیس قرار گرفت.

دوربین مداربسته

علی سبزواری، رئیس روابط عمومی دادگستری استان لرستان در تشریح نحوه دستگیری این باند مخوف گفت: سارقان بعد از سرقت یک کامیون برای سوختگیری به یک جایگاه سوخت رفته بودند که خوشبختانه این جایگاه مجهز به دوربین مداربسته بود. 

وی ادامه داد: ماموران پلیس به بررسی فیلم‌های ضبط شده توسط دوربین‌های مداربسته پرداختند و در این میان موفق شدند چهره چند نفر از سارقان را شناسایی کنند. این افراد، مجرمان سابقه‌داری بودند که پیش از این چندین بار به اتهام سرقت دستگیر و راهی زندان شده بودند.

با این سرنخ، نخستین اعضای باند در عملیاتی ضربتی دستگیر و به اداره آگاهی منتقل شدند. در بازجویی از این متهمان مشخص شد که آنها چندین همدست دیگر هم دارند که بعضی از آنها به اتهام سرقت از سوی پلیس استان‌های همجوار دستگیر و راهی زندان شده‌اند.

42 دزد حرفه‌ای

سبزواری افزود: طی 2 ماه، عملیات‌های مختلفی انجام شد که حاصل آن دستگیری 42 عضو این باند مخوف و خطرناک بود. در برخی از این عملیات‌ها، سارقان برای فرار از محاصره پلیس اقدام به تیراندازی به سوی آنها نیز کرده بودند که خوشبختانه در جریان این درگیری‌های مسلحانه به هیچیک از ماموران آسیبی نرسید.

رئیس روابط عمومی دادگستری استان لرستان با اشاره به شناسایی 70 شاکی در این پرونده، تاکید کرد: بررسی‌ها نشان می‌داد که اعضای این باند که برخی از آنها با هم فامیل هستند، به غیر از لرستان در استان‌های اصفهان، ایلام، همدان و استان مرکزی نیز سرقت‌هایی را مرتکب شده‌اند.

آنها با استفاده از خودروهای شخصی به شناسایی کامیون‌ها و تریلی‌های می‌پرداختند که حامل محموله‌های باارزشی بودند و آنقدر آنها را تعقیب می‌کردند تا مطمئن شوند که راننده برای رفع خستگی در بین مسیر توقف می‌کند. در آن زمان بود که نقشه خود را عملی می‌کردند و اموال مسروقه را به مالخران می‌فروختند.

وی با بیان اینکه بعد از تکمیل تحقیقات، محاکمه متهمان به اتهام سرقت مسلحانه، آدم‌ربایی، ایراد ضرب و جرح، تیراندازی به مامورین و تمرد در مقابل مامورین در شعبه 106 دادگاه عمومی جزایی خرم‌آباد برگزار شد، تصریح کرد: این محاکمه از صبح 14 دی‌ماه آغاز و بعد از ظهر 18 دی‌ماه به پایان رسید. این در حالی است که بخشی از پرونده که مربوط به اتهام حمل اسلحه و مواد‌مخدر است در اختیار دادگاه انقلاب قرار گرفته است.

سبزواری یادآور شد: در بین متهمان دستگیر شده، برخی از آنها خریداران اموال مسروقه هستند و حکم صادره درخصوص این پرونده به‌زودی و ظرف مهلت قانونی اعلام خواهد شد.

کد خبر 99287

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز