عبدالرضا چراغعلی* پس از پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، (سال 1368) موج سازندگی و اجرای طرح‌های زیربنایی و تأثیرگذار با شتابی قابل توجه با حمایت‌های مالی و مدیریتی دولت در اکثر استان‌ها و شهرهای بزرگ کشور آغاز شد

که اکنون می‌توان نمونه‌های بارز اجرای این طرح‌ها را در زمینه‌های مختلف گردشگری، میراث فرهنگی، تولیدی، صنعتی، بازرگانی و... در استان‌های مختلف کشور مشاهده کرد.

امروز شاهدیم که شهروندان این استانها در بخشهای گوناگون به ویژه اقتصادی و اشتغال، از نتایج برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و پیگیری‌های مسئولان استان خود بهره‌مندند، اما متأسفانه به علت عدم پیگیری مناسب، مردم شرق استان مازندران-  قبل از تشکیل استان گلستان-  از این موج سازندگی یا بی‌بهره بودند و یا بسیار کم‌بهره‌مند شده اند.

پس از شکل گیری استان تازه تأسیس گلستان در 12 سال گذشته مشغله زیاد مدیران استان به موضوعات حاشیه‌ای موجب شد، نمود جدی از این نوع تحولات در مرکز استان مشاهده نشود و به همین میزان مردم این منطقه از مزایای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف کم‌بهره ماندند.

اجرا نشدن طرح‌های مؤثر و تأثیرگذار در منطقه، در شرایطی است که از یک سو بسیاری از وعده‌های مسئولان و طرح‌های دولتی به دلایل مختلف عملیاتی نشده و یا ناتمام مانده است و از سوی دیگر، منابع مالی شهرداری گرگان هم به‌عنوان شهرداری مرکز استان به حدی نیست که بتواند به تنهایی از محل عوارض مردم، طرح‌های بزرگ و تأثیرگذار را برای مرکز استان اجرا کند و در واقع، کمبود اعتبارات در شهرداری گرگان، اجرای طرح‌های بزرگ را در بن بست قرارداده است و یقیناً، کمک‌های مالی، پشتیبانی‌های اداری دستگاه‌های دولتی و تأمین منابع مالی استانی و ملی برای اجرای طرح‌های اساسی و زیر بنایی شهر گرگان می‌تواند تنها راه حل خروج از این بن‌بست باشد.

طرح‌هایی مانند اجرای زیرگذر و روگذر برای تسریع در حل مشکل ترافیک شهر گرگان، اجرای طرح کمربندی، تأمین اعتبار عادلانه در بخش گردشگری ازجمله ناهارخوران، احیا و بازسازی بافت‌های تاریخی و با ارزش شهر که هر روز شاهد تخریب بیشتر آن هستیم، ساماندهی حاشیه نشینی و اسکان‌های غیررسمی در محلات جانبی شهر از جمله طرح‌های مطرح در این زمینه است.

حال برای افکار عمومی و شهروندان گرگانی این سؤال باقی است که آیا بهتر نیست بعضی از مدیران اجرایی و غیر متخصص استان به جای توجه روزافزون به موضوعات حاشیه‌ای و دخالت در بازی‌های پرخسارت سیاسی، به اجحاف در حق مردم این دیار پایان داده و با برنامه‌ریزی و سخت کوشی و اجرای طرح‌های اساسی و تأثیرگذار، خدمات ماندگار بیشتری را به شهروندان فهیم و مظلوم گرگانی ارائه دهند.

امید است مسئولان دستگاه‌های نظارتی، با درایت و پیگیری لازم در اجرای عدالت اجتماعی، حقوق فراموش شده مردم گرگان را  از مدیران ادارات مختلف مطالبه کنند.

*عضو شورای اسلامی شهر گرگان

کد خبر 99258

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز