دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۸۸ - ۱۰:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزارت اطلاعات از شناسایی و انهدام 15 شرکت بزرگ هرمی در سه ماه گذشته خبر داد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، کارشناس اقتصادی وزارت اطلاعات روز دوشنبه 21 دی در جمع خبرنگاران گفت: شرکت‌های هرمی پالینور، اف. اس. جی، این وایتینگ (تلاش گستر تجارت)، پی. ای. جی، ترموهاس، گریفین، گلدن ویلیج، گمبیت، اسکاردی، نتف و پی. ای. سی، به طور کامل منهدم، و چهار شرکت بزرگ هرمی دیگر هم مورد ضربه اطلاعاتی واقع شده‌اند که در دست اقدام قضایی است.

وی با اشاره به قانون ممنوعیت فعالیت‌های هرمی در ایران مصوب 14 دی 1384 گفت: براساس الحاقیه ماده یک قانون اخلالگران در نظام اقتصادی ایران، تاسیس، قبول نمایندگی و عضوگیری در بنگاه، موسسه، شرکت یا گروه هرمی به منظور کسب درآمد ناشی از افزایش اعضا به نحوی که اعضای جدید برای کسب منفعت، افراد دیگری را جذب کنند و توسعه زنجیره یا شبکه انسانی ادامه یابد، ممنوع است.

این کارشناس با اشاره به حکم اعدام طبق قانون ممنوعیت فعالیت‌های هرمی برای کسانی که از این راه (شبکه شرکت‌های هرمی) قصد ضربه زدن به نظام را داشته‌اند و مصداق مفسد فی الارض شناخته می‌شوند، تصریح کرد: شناسایی و برخورد قاطع با شرکت‌های هرمی وظیفه‌ای است که برعهده وزارت اطلاعات گذاشته شده است.

کارشناس اقتصادی وزارت اطلاعات با اشاره به انهدام چند شرکت جدید هرمی در دو ماه گذشته و دستگیری سران و اعضای اصلی آن در داخل گفت: فعالیت این شبکه‌ها در داخل به طور کلی انهدام یافته است و این شرکت‌ها جزو شبکه‌های هرمی مهمی در ایران بوده‌اند.

وی افزود: یکی از این شبکه‌های هرمی بزرگ منهدم شده، شرکت اف. اس. جی است که حدود 40 میلیارد تومان از مردم کلاهبرداری کرده بود و هم اکنون همه عوامل اصلی آن در ایران به همت سربازان گمنام امام زمان (عج) در خراسان رضوی دستگیر شده‌اند.

کارشناس اقتصادی وزارت اطلاعات تصریح کرد: سران اصلی این شبکه هرمی که در داخل دستگیر شده‌اند به زودی برای محاکمه به مراجع قضایی سپرده می شوند اما نفرهای اول و دوم شبکه هرمی اف.اس.جی در خارج از کشور هستند که با همکاری پلیس بین المللی به زودی این دو نفر هم بازداشت خواهند شد.

وی همچنین با اشاره به روش‌های شبکه‌های هرمی برای جذب سرمایه‌های اعضای خود از طریق عضویابی، ارائه سکه به اعضا و خدمات موهوم و وعده پرداخت سود به سرمایه‌های جذب شده از مسیر فضای مجازی گفت: دادن وعده پرداخت سهام شرکت‌های بزرگ بین المللی از طریق اینترنت هم یکی دیگر از راه‌های فریب اعضای شبکه‌های هرمی است که طبق قانون بورس، امری نشدنی و غیرقانونی، و این گونه معاملات، صوری است.

کارشناس اقتصادی وزارت اطلاعات همچنین خروج کلان ارز از کشور، ایجاد امید کاذب پولدار شدن و جذب توده‌های مردمی و سرمایه آنها، آثار منفی بر روابط خانوادگی و فردی، تبعات منفی بر اقتصاد ملی کشور و ایجاد تهدیدات امنیتی ناشی از ایفا نشدن تعهدات ازجانب شرکت‌ها را از آسیب‌های جدی فعالیت‌های شرکت‌ها و شبکه‌های هرمی اعلام کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در میان این شرکت‌های هرمی منهدم شده نامی از برخی چهره‌های مطرح وجود دارد یا نه گفت: تا امروز چهره مطرحی را در شرکت‌های هرمی نداشته‌ایم ولی موارد زیادی بوده است که این شرکت ها خود را به افراد سیاسی و اقتصادی مطرح کشور منتسب می‌کرده‌اند.

این کارشناس وزارت اطلاعات توضیح داد: در یکی از این شرکت‌های هرمی متوقف شده سرشبکه‌‌های اصلی با جعل نام افراد و صدور شناسنامه، خود را به افراد مطرح کشور منتسب و از این طریق اعتماد مردم را جلب می‌کردند که بعد از دستگیری این افراد از دو ماه گذشته هنوز هیچ چهره مطرحی برای رسیدگی به وضع آن‌ها یا اعلام انتساب دستگیر شدگان به آن‌ها مراجعه نکرده است.

وی ادامه داد: در آینده نزدیک به منظور اطلاع رسانی بیشتر برای هموطنان، این افراد از طریق رسانه ملی به اقدامات فریبنده خود برای جذب سرمایه‌های مردم اذعان و نحوه عملکرد خود را تشریح خواهند کرد.

کد خبر 99250

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز