مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۸
۰ نفر

زهره ترسایی: ترافیک بیش از اندازه اهواز مسئولان این شهر را برآن داشت تا همانند دیگر کلانشهر‌ها احداث مترو را راهکاری برای حل این مشکل بدانند و احداث آن را از چند سال گذشته در دستور کار خود قرار دهند.

  اما شواهد حاکی است که با گذشت حدود 4 سال از شروع به کار آن همچنان ابتدای راه مانده و پیشرفتی چشم‌گیر نداشته است.عوامل متعددی در معطل ماندن کار و انفعال در برخورد با این موضوع نقش داشته‌اند به‌طوری که مناسب نبودن زمین برای حفر تونل، عدم‌دقت لازم در انتخاب پیمانکار و همچنین کمبود اعتبارات از دلایل پیشرفت بسیار اندک طرح قطار شهری اهواز براساس برنامه زمان‌بندی شده عنوان می‌شود.

حمید حسن‌زاده، رئیس شورای اسلامی شهر اهواز در این ارتباط می‌گوید: «با اینکه عملیات شروع به کار مترو اهواز همزمان با دیگر شهر‌ها آغاز شده اما هنوز بعد از گذشت 4 سال پیشرفت چندانی نداشته و اگر با همین روند پیش برود تا 20 سال آینده هم شاهد افتتاح خطوط مترو در شهر اهواز نخواهیم بود.»

او با بیان اینکه مشکلات قطار شهری اهواز بسیار عمده و منحصر به این شهر و متفاوت با دیگر شهر‌هاست، مهم‌ترین علت در عدم‌پیشرفت لازم مترو اهواز را فقدان تخصیص اعتبارات کافی از سوی دولت عنوان کرده و می‌گوید: همین مسئله باعث شده که فقط 36 در صد طرح در بخش حفر تونل و ایجاد ایستگاه‌ها متمرکز باشد اما در بخش خرید تجهیزات و ماشین‌آلات، واگن، ریل‌گذاری و... یعنی 64 درصد بقیه طرح، اقدام خاصی صورت نگیرد.

 بر این اساس طرح نه تنها طبق برنامه زمان‌بندی شده پیشرفت نداشته بلکه هر بار بعد از عقب ماندن از برنامه، برنامه جدیدی در دستور کار قرار می‌گیرد.از سوی دیگر قاسم حمادی دیگر عضو شورای اسلامی شهر مناسب نبودن زمین اهواز برای حفر تونل را عامل اصلی در این زمینه دانسته و می‌گوید: اگر شهر‌هایی مانند اصفهان و تبریز و... به‌دلیل موقعیت کوهستانی خود دارای زمین‌های مناسب برای احداث تونل هستند اما زمین اهواز به‌دلیل مجاورت با آب‌ها و آبرفتی بودن خاک آن احتمال ریزش تونل در آن بسیار بالاست.

با اینکه تا‌کنون اعتبارات خوبی به این طرح از سوی شورا اختصاص یافته اما شاهد اقدام چشمگیری در این باره نبوده‌ایم.  او همچنین با انتقاد از سپرد ن کار به پیمانکار چینی می‌گوید: چینی‌ها در این حوزه نه تنها تجربه‌ای ندارند بلکه کیفیت پایین کالاهای وارداتی چینی بر همه ما روشن است بنابراین سپردن کار به آنها به هیچ وجه منطقی نیست.

مشکل اصلی، نبود اعتبارات

با این حال سید شریف حسینی- نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی- با اذعان به اینکه طرح قطار شهری اهواز از چندین سال پیش و همزمان با دیگر کلانشهرها آغاز شده ولی نسبت به آنها پیشرفت کمتری داشته است

 مشکل اصلی را عدم‌توان شهر داری در پرداخت سهم 50 درصدی خود دانسته و می‌گوید: با توجه به توافق‌های انجام شده هم‌اکنون دولت و شهر داری اهواز هر کدام موظف هستند 50 درصد هزینه‌های سالانه طرح قطار شهری را تامین کنند

 ولی از آنجا که تنها منبع درآمد شهر داری اهواز از محل دریافت عوارض بوده و نیز با توجه به رکود اقتصادی و ساخت‌وسازها، شهر داری نمی‌تواند 50 درصد سهم خود را در این طرح پرداخت کند. او می‌گوید: برای حل مشکلات اعتباری قطار شهری و تسریع در روند احداث آن دولت باید سهم خود را حداقل به 75 تا 80 درصد افزایش دهد.

همشهری استانها

کد خبر 99244

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز