بهناز جلالی‌پور: برخلاف همه تاخیرهایی که طرح‌های راه دارند، طرح راه‌آهن اصفهان- شیراز استثنا از آب درآمد.

 هم آنکه یک سال پیش از موعد مقرر افتتاح شد و همین که پس از افتتاح هیچ‌یک از شرایط یک راه‌آهن واقعی را که قابلیت استفاده داشته باشد  ندارد.

راه‌آهن 506 کیلومتری اصفهان - شیراز که قرار بود در مرداد ماه سال 89 آماده شود و به بهره‌برداری برسد؛ اجرای آن در روزهای پایانی دولت نهم سرعت قابل توجهی پیدا کرد به‌طوری که در مواردی کار به‌صورت 24 ساعته و توسط 5 گروه عملیاتی انجام می‌شد.

راه‌آهن به پایان رسید و معاون اول رئیس‌جمهور نیز پیش از انتخابات دهم ریاست‌جمهوری آن را افتتاح کرد؛ اما آماده نبودن زیرساخت‌ها و به‌کار‌گیری ریل‌های دست دوم و غیراستاندارد در قطعه آخر و نزدیکی شیراز موجب شد تا  افتتاح تنها در حد یک مراسم باقی بماند و طرح بلااستفاده.

 در شرایطی که به‌نظر می‌رسید عوامل سیاسی موجب این افتتاح شده، وزیر راه علاوه بر آنکه از عملکرد خود دفاع می‌کرد، اعتراضات را کم‌مهری و بی‌انصافی در حق این طرح می‌دانست.

بهمن محمدی، نماینده مردم فریدن در مجلس، معتقد است که شرایط در آن مسیر به‌نحوی پیش رفت تا این خط زودتر از موعد مقرر افتتاح شود؛ اما به‌دلیل سستی‌های بعدی و عواملی همچون برگزاری انتخابات و روی کار آمدن دولت جدید، سرعت پیشین تداوم نداشت و اکنون این راه همچنان نیازمند بودجه، انرژی و زمان است. 

جعفر قادری، نماینده مردم شیراز در مجلس نیز درخصوص این افتتاح زودهنگام، توجیه می‌کند که دولت استدلال می‌کرد آن بخش از راه‌آهن که آماده شده، می‌تواند به بهره‌برداری برسد و نمایندگان نیز اصرار داشتند این مسیر هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد.اصرارهای دوسویه در نهایت موجب افتتاح و بهره‌برداری شد؛ اما این بهره‌برداری از نظر طی مسیر، سرعت و تجهیزات دچار مشکل است.

قادری، با بیان اینکه اکنون به‌صورت هفتگی یک قطار در مسیر اصفهان- شیراز تردد می‌کند، می‌گوید: این قطار در شهرک صدرا و در 5 کیلومتری شیراز متوقف می‌شود و مسافران باقی مسیر برای رسیدن به شیراز را مجبورند خود طی کنند.وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر سرعت قطار به‌دلیل وضعیت ریل‌ها کمتر از حد معمول و 80 کیلومتر در ساعت است که این سرعت در شرایط عادی باید 120 کیلومتر باشد، این کندی در طی مسیر یکی دیگر از اشکالات موجود است.

قادری، با اشاره به وعده مسئولان وزارت راه و ترابری که اعلام کرده‌اند در دهه فجر تعداد قطارهایی که از این مسیر عبور خواهند کرد، به دو قطار در هفته افزایش خواهد یافت، اضافه می‌کند: این تعداد در اسفند ماه به 3 قطار افزایش خواهد یافت و مسافران می‌توانند در مسیر تهران- شیراز و مشهد- شیراز تردد کنند.

همشهری مسافر

کد خبر 99241

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز