گروه اقتصادی: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رای به قانع‌کننده نبودن پاسخ وزیر‌نفت به سؤال نماینده تهران، غیرقانونی عمل کردن دولت در واردات بنزین و توزیع آن را تایید کردند.

وزیر‌نفت برای پاسخ به سؤال احمد توکلی مبنی بر اینکه اجرای بند 61 قانون بودجه سال 1388 کل کشور با توجه به سهمیه‌بندی 6 ماهه خودروهای شخصی و میزان واردات بنزین، ‌چگونه عملی است؟ حاضر شد و به این سؤال‌ پاسخ‌گفت.

در پایان نمایندگان در رای‌گیری که انجام شد با 118 رای مخالف102 رای موافق و 14 رای ممتنع از مجموع 240‌نماینده حاضر اعلام کردند که از پاسخ وزیر نفت قانع نشده‌اند.
در این جلسه نماینده سؤال‌کننده در اظهاراتی گفت: چرا وقتی تمام کارشناسان ستاد ویژه سوخت به اتفاق آرا تصویب می‌کنند سهمیه بنزین نباید بیشتر از 80 لیتر باشد رئیس‌جمهور و وزیران قبول می‌کنند 120 لیتر باشد؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اظهار وزیر نفت در مورد کیفیت پایین بنزین داخلی خاطرنشان کرد: شما می‌توانستید پس از مخلوط کردن بنزین داخل و وارداتی و قابل مصرف کردن آن، تولید داخل را سهمیه‌بندی و باقی را با قیمت آزاد بفروشید.

توکلی همچنین در پاسخ به اظهارات وزیر‌نفت در مورد آثار تورمی کاهش میزان بنزین یارانه‌ای گفت: نکته‌ای که درخصوص تورم گفتند بسیار حائز اهمیت است. به گفته وزیر نفت، اگر از 66 میلیون لیتر بنزین 2 میلیون لیتر آزاد فروخته شود، 11 تا 15 درصد تورم افزایش می‌یابد؛ 

در حالی که همین دولت در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها می‌گوید اگر همه حامل‌های انرژی را یکجا آزاد کنیم 7/15 درصد تورم ایجاد می‌شود. این تناقض است. ‏‌کدام یک را باور کنیم؟ وی یادآور شد: به‌نظر من دولت و وزیر تخلف کردند و پاسخ اینکه ما به مردم بدهکار بودیم قابل‌قبول نیست. اگر دولت مصوبه‌ای از مجلس را غیرعملی می‌داند باید اعلام کند و لغو قانون را بخواهد و حق ندارد قانون را زیر پا بگذارد.

میر‌کاظمی در پاسخ خطاب به احمد توکلی نماینده تهران با اشاره به اینکه دولت در انتظار تعیین تکلیف یارانه‌ها و سپس تعیین میزان کسری بودجه واردات بنزین بود، اظهار داشت: بنزین یکی از پارامترهای مهم در تورم‌است. اگر 23 لیتر کارت‌های عمومی مردم شارژ شود و بنزین به قیمت آزاد750 تا 800 تومان فروخته شود شما بگویید که تورم مستقیم و غیرمستقیم آن چقدر خواهد بود؟

وی ادامه داد: امروز اگر طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را با تاخیر رسیدگی می‌کنید به خاطر همین مورد است. هر دو مجموعه دولت و مجلس برای کوتاه کردن و کم کردن هزینه‌های خدمات‌رسانی به مردم تلاش می‌کنیم.

میر‌کاظمی با تاکید بر اینکه مطالبه را طوری مطرح نکنیم که مردم برداشت نادرستی از وضعیت اقتصادی کشور داشته باشند، خاطرنشان کرد: ما برای جلوگیری از قطع گاز شهرها و روستاها مجبور به واردات گاز هستیم.

وزیر نفت اظهار داشت: ما تمام تلاشمان این است که با اصلاح سیستم‌ها در مصرف، مدیریت داشته باشیم و بتوانیم با هدفمند کردن یارانه‌ها به نتیجه مطلوب برسیم.

کد خبر 99220

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز