یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۶
۰ نفر

عماد افروغ: فضا که آشفته می‌شود و حق و باطل که با یکدیگر ممزوج می‌شود و به‌اصطلاح فتنه رخ می‌دهد

موضع‌گیری‌ها نباید احساسی و از سر هیجان باشد، بلکه حتی در چنین مواقعی انسان باید تا مدتی سکوت اختیار کند تا پرده‌ها کنار رود و سیاست‌ها و رفتارها شفاف‌تر شود.

حضرت امیر(ع) در روایتی به این مضمون اشاره فرمودند که در هنگام فتنه بسان شتر 2ساله‌ای باشید که نه پشت داشته باشید که کولی بدهید و نه شیر داشته باشید که فتنه‌گران بتوانند شما را بدوشند.

در داستان فتنه به‌دلیل پیچیدگی‌های آن، دشمن مترصد بهره‌برداری بوده است و در این بین از طریق اختلاف‌افکنی، بیشترین توفیق خود را از ساده اندیشی ساده‌لوحان و کسانی که موضع احساسی و هیجانی می‌گیرند، به دست می‌آورد.

چه بسا این اختلافات و تفرقه‌هایی که امروز بین نیروهای وفادار به انقلاب و ملتزم به جمهوری اسلامی ایران و ارکان رکین آن از جمله ولایت فقیه رخ داده حاصل تلاش‌های استکبار و تا حدودی موفقیت آن بوده است.

انسان اگر معرفت و بصیرت لازم را نداشته باشد در دام این اختلاف‌افکنی‌ها می‌افتد و اسم آن را هم بصیرت و انقلابی بودن و انقلابی ماندن می‌گذارد. اما بین بصیرت، تدبیر، صبر و متانت رابطه‌ای وجود دارد.

انسان‌هایی که در برابر حوادث عجولانه، احساسی و شتابزده رفتار می‌کنند و این برخوردهای کلیشه‌ای را دستاویز خود قرار می‌دهند، نمی‌توانند تحقق‌بخش این معنا از صبر باشند که به تعبیر مرحوم علامه طباطبایی به معنای «از دست ندادن امر تدبیر» در مواجهه با حوادث و مشکلات پیش روی است.

مقام معظم رهبری در بیانات اخیرشان تاکید فرمودند که همه باید مراقب باشیم تا در شرایط غبارآلود با انجام کارهای بی‌رویه و خودسرانه به فتنه‌انگیزی دشمن کمک نکنیم.

هشدار رهبر معظم انقلاب درباره پرهیز از حرکت‌های خودسرانه و احساسی یادآور این نکته اساسی است که اولا جمهوری اسلامی ایران از ثبات و اقتدار لازم برای مواجهه با این قبیل حوادث برخوردار است و ثانیا در اینگونه شرایط خاص همانند شرایط عادی باید به مرّ قانون توجه و عمل کرد و این اجازه را داد تا قوه قضاییه با صبر و متانت و استناد به اسناد محکمه‌پسند و به‌دور از متاثر شدن از سخنرانی‌ها و بیانیه‌های احساسی و هیجانی با کمال اقتدار به وظیفه خود عمل کند.

وقتی پای قانون اساسی به میان می‌آید، پای مسئولیت قوه‌های مختلف و تفکیک قوا هم به میان می‌آید، قوه قضاییه بایستی عاری از هرگونه فشار چه توسط گروه‌های فشار و چه توسط سایر قوا بتواند تحقق بخش عدالت و وظیفه مستمر قانونی خود باشد.

مقام معظم رهبری همچنین در بخش دیگری از سخنان اخیرشان تاکید کردند که افرادی که مسئولیت و وظیفه قانونی ندارند نباید در این قضایا دخالت کنند. در این بین نیروهای غیرمسئول و همچنین افراد و گروه‌هایی با تحریک‌های احساسی و هیجانی و حتی احتمالا از سر دینداری اقداماتی می‌کنند که هم آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و هم به‌گونه‌ای وجهه قانونی و اقتدار نظام را زیر سؤال می‌برند که در نهایت اقدامات آنها مشکلات عدیده‌ای را به‌وجود می‌آورد.

هم‌اکنون با موضع‌گیری وحدت‌بخش و عزت‌بخش رهبر معظم انقلاب که زمینه برای وحدتی درون‌گفتمانی فراهم شده، گروه‌ها و چهره‌های مختلف سیاسی وفادار به انقلاب با محوریت ولایت فقیه بکوشند با همگرایی و همسویی با یکدیگر مسائل کنونی کشور را احصا و ریشه‌یابی کنند و راهکارهای اصلاحی و اجماعی ارائه دهند تا به این وسیله ظرفیت مواجهه نظام را با شرایط بحرانی به رخ بکشند و بستر را برای وحدت در عین کثرت که شرط لازم برای اداره عقلانی و سالم کشور است، فراهم کنند.

کد خبر 99219

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز