یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۸ - ۰۷:۳۵
۰ نفر

با توجه به‌اینکه از سال آینده هدفمند کردن یارانه‌ها و افزایش قیمت آب، برق و گاز اجرایی خواهد شد، شهروندان باید به فکر تمهیداتی برای کاهش مصرف انرژی باشند.

یکی از این تمهیدات استفاده از فناوری‌هایی است که در درهای دوجداره و پنجره‌های یو.پی.وی.سی به کار رفته است. به گفته کارشناسان، استفاده از در‌های دوجداره و پنجره‌های یو.پی.وی.سی به جای در و پنجره‌های کنونی مورد استفاده در ساختمان‌ها، هدرروی انرژی و سوخت را کاهش می‌دهد.

هم‌اکنون بیشتر پیمانکاران به‌دلیل کمبود دانش فنی و یا کاهش هزینه‌های تولید، از در  و پنجره‌های عایق و پیشرفته استفاده نمی‌کنند، این در حالی است که استفاده از درهای دوجداره و پنجره‌های یو.پی.وی.سی به‌دلیل مصرف بهینه انرژی در بلندمدت هزینه‌های خرید را جبران می‌کند. در حال حاضر در تمامی‌کشور‌های پیشرفته از در و پنجره‌های عایق استفاده می‌شود، درحالی‌که در کشور ما هنوز برای استفاده از این نوع تجهیزات، فرهنگسازی نشده است.

البته ناگفته پیداست که پایین بودن قدرت خرید مردم مهم‌ترین دلیل بی‌میلی به استفاده از این ابزارهاست اما در بلندمدت به‌ویژه پس از آزاد شدن قیمت‌ها، استفاده از این ابزارها مقرون به صرفه است. یو.پی.وی.سی ( UPVC) از مخفف کلمات  Unplasticised Poly Vinyl Chloride  تشکیل شده است که از مشتقات اصلی نفت خام به دست می‌آید.

پروفیل یو.پی.وی.سی یکی از مطمئن‌ترین و پر‌مصرف‌ترین مواداولیه در ساخت در و پنجره‌های ساختمان بوده و مشخصه اصلی آن زیبایی و استحکام است. سبکی وزن، خمش‌پذیری، عدم‌اشتعال و عایق بودن در مقابل حرارت و الکتریسیته، عدم‌نفوذ آب به داخل در هنگام بارندگی‌های شدید یو.پی.وی.سی را به مناسب‌ترین جایگزین برای آلیاژهای فلزی و غیرفلزی در صنعت در و پنجره‌سازی‌ تبدیل کرده است.

امروزه در کشورهای اروپایی بیش از 70‌درصد سهم بازار در و پنجره متعلق به یو.پی.وی.سی است. این در حالی است که در ایران، بیش از 90‌درصد در و پنجره‌های مورد استفاده درساختمان‌های کشور، سنتی و فاقد عایق بندی مناسب است. استفاده از در و پنجره‌های دو جداره به جای در و پنجره‌های سنتی موجود در ساختمان‌ها راهی برای کاهش مصرف انرژی و رهایی از آلودگی‌های صوتی و تنفسی است.

با توجه به‌اینکه ساختمان‌ها از عمده‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی کشور محسوب می‌شوند، استفاده از مصالح مناسب به‌خصوص در و پنجره‌های دوجداره و عایق دارای اهمیت بسزایی است و از مؤثرترین روش‌ها برای کاهش مصرف سوخت و رهایی از آلودگی‌های تنفسی و صوتی به‌کارگیری پنجره‌های یو.پی.وی.سی در ساختمان‌هاست.

کد خبر 99147

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز