همشهری آنلاین: بزرگ‌ترین کارخانه آلومینیوم کشور (کارخانه هرمزال) روز شنبه با حضور رییس‌جمهور در بندرعباس افتتاح شد.

به گزارش ایسنا با راه‌اندازی این کارخانه 47 درصد به ظرفیت تولید آلومینیوم در کشور افزوده می‌شود و میزان کل ظرفیت آلومینیوم کشور از 310 هزار تن فعلی به 457 هزار تن می‌رسد.

برای راه‌اندازی این کارخانه 400 میلیون یورو و 2 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده و با بهره‌برداری کامل از این کارخانه، برای 700 نفر به صورت مستقیم و 7 هزار نفر به صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغال می‌شود.

در این کارخانه از جدیدترین فناوری روز جهان در صنعت آلومینیوم استفاده شده و راه‌اندازی به‌موقع و بدون تاخیر و طبق برنامه و هم‌چنین کاهش مصرف برق از ویژگی‌های مهم این کارخانه است.

با بهره‌برداری از این کارخانه، استان هرمزگان به قطب صنعت آلومینیوم کشور تبدیل می‌شود

رشد 20 درصدی تولید آلومینیوم در ایران

وزیر صنایع و معادن نیز در مراسم بهره‌برداری از کارخانه آلومینیوم هرمزآل در بندرعباس گفت: درحالی که در سال 2009 میلادی، تولید آلومینیوم به لحاظ رکود حاکم در اقتصاد جهان بیش از 10 درصد کاهش داشته است، ایران در همین مدت بیش از 20 درصد رشد تولید را در این حوزه شاهد بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صنایع و معادن، علی‌اکبر محرابیان گفت:  با راه‌اندازی این طرح، جهش خوبی در صنعت آلومینیوم در کشور روی خواهد داد.

وی آلومینیوم را فلزی استراتژیک که مصارف آن روز به روز رو به گسترش است دانست و افزود: مصارف آلومینیوم در صنایع مختلف جهان متنوع است، به همین علت، این صنعت، در رشد و توسعه اقتصادی و صنعتی هر کشوری، استراتژیک و راهبردی است.

محرابیان در ادامه با اشاره به اینکه تکنولوژی طرح هرمزال بطور مشترک توسط مهندسان ایرانی و شرکتهای طراز اول جهان محقق شده است خاطرنشان کرد: طرح آلومینوم جاجرم با استفاده از تجربه 100 درصد داخلی و بصورت کاملا خودکفا درحال انجام است.

وی تصریح کرد: در کشور دو طرح بزرگ دیگر شامل طرح آلومینیوم جنوب در منطقه لامرد با ظرفیت 250 هزار تن تولید در سال و مسجد سلیمان با ظرفیت 300 هزار تن نیز تعریف و مراحلی از آن پشت سر گذاشته شده است.

محرابیان گفت: میزان سرمایه گذاری صورت گرفته در این طرح پاسخگوی اشتغال حدود هزار نفراست  وباعث فعالتر شدن زنجیره تولید در کشور می شود

وزیر صنایع و معادن در ادامه با اشاره به اینکه در این طرح فاکتورهای آلایندگی در حد استاندارد کنترل می شود گفت: با لحاظ استانداردها در این زمینه،‌ آلایندگی قابل توجهی وارد محیط زیست نخواهد شد.

محرابیان همچنین با اشاره به اینکه هنگام تدوین برنامه چهارم ظرفیت صنعت کشور بسیار کمتر از ظرفیت ایجاد شده کنونی بوده است یادآور شد: در این برنامه پیش بینی شد برای رفع موانع واردات از مانع تعرفه استفاده شود که این مانع محدودیتهای خاصی داشته و استفاده بیش از حد استاندارد از این شیوه، موجب لطماتی به مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌شود.

وی تاکید کرد: پیش‌بینی و درخواست دولت این است که در برنامه پنجم توسعه، با تدابیر خاصی، واردات به ویژه برای کالاهای نامرغوب، به روشهای فنی و استاندارد کنترل شود تا علاوه بر جلوگیری از افزایش قیمتها و ورود کالاهای نامرغوب،  رقابت نیز بطور مستمر ادامه یابد. 

محرابیان در ادامه سخنان خود، یکی دیگر از برنامه‌های نظام طرح تحول اقتصادی را  بحث اصلاح نظام بانکی دانست و افزود: هم اکنون تسهیلاتی که به تولیدکنندگان داده می شود خیلی کمتر از تقاضای واقعی است و میزان سود دریافتی از تولیدکننده نیز انگیزه وی را کاهش می دهد که حل این مقوله در طرح اصلاح تحول اقتصادی پیگیری خواهد شد.

وی گفت: در این راستا، رئیس جمهور تاکید کرده است که دومین طرحی که از بسته طرح تحول اقتصادی باید آماده شود، تحول در نظام بانکی و پولی کشور است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد؛ به زودی شاهد تحولهای بنیادی و اساسی در بخشهای دیگر کشور نیز باشیم.

کد خبر 99100

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز