بانک مرکزی در واکنش به مطلبی که با تیتر «موجودی حساب ذخیره ارزی پاسخ تعهداتش را نمی‌دهد» در شماره دوم دی ماه روزنامه همشهری منتشر شد،با ارسال توضیحاتی اعلام کرد:

بانک مرکزی پس از اطمینان از انجام تعهدات و تکالیف مقررشده در قوانین بودجه سنواتی بابت پرداخت مبالغ مربوط به بدنه بودجه، مازاد درآمد حاصل از صادرات نفت خام را به حساب ذخیره ارزی واریز می‌کند. شایان ذکر است عملکرد مذکور به‌طور مستمر از سوی دیوان محاسبات کشور (به‌عنوان بازوی نظارتی قوه مقننه) مورد کنترل قرار گرفته است.

با وجود برخی جزئیات ذکر شده در خبر منتشره، واریز مازاد درآمد حاصل از صادرات نفت خام از شهریورماه سال‌جاری آغاز شده و تا پایان سال متناسب با وصول آن به حساب مذکور واریز خواهد شد. تمامی پرداخت‌های انجام شده از محل حساب ذخیره ارزی از جمله برداشت‌های دولت تحت عنوان «تکالیف بودجه» با مجوز قانونگذار (به شرح قوانین بودجه سنواتی و در مورد سال‌جاری نیز وفق قانون بودجه سال 1388 کل کشور) بوده است.

تعهدات پیش‌بینی شده از محل حساب ذخیره ارزی نیز با برآورد تحقق مازاد درآمدهای آتی حاصل از صادرات نفت خام با نظر کمیسیون اقتصادی دولت به‌عنوان متولی هیأت امنای حساب ذخیره ارزی اعمال می‌گردد.

[«موجودی حساب ذخیره ارزی پاسخ تعهداتش را نمی‌دهد»]

کد خبر 99028

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز