گروه اقتصادی: در 3ماه نخست امسال 689 میلیون دلار از منابع حساب ذخیره ارزی به متقاضیان بخش خصوصی، تسهیلات پرداخت شد.

براساس آمارهای بانک مرکزی، رقم وام‌های پرداختی از حساب ذخیره ارزی در 3ماه نخست امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته حدودا 4برابر شده است. در 3ماه اول سال گذشته حدود 174میلیون دلار از منابع حساب ذخیره ارزی به بخش خصوصی تسهیلات پرداخت شده بود.

در مجموع در سال گذشته 966میلیون دلار از حساب ذخیره ارزی به بخش خصوصی پرداخت شد که کاهش چشمگیری نسبت به سال 1386 نشان می‌دهد. در سال 1386 جمعا 7/3میلیارد دلار به بخش خصوصی تسهیلات پرداخت شده بود. در سال 1384 رقم پرداختی از محل حساب ذخیره ارزی به بخش خصوصی 6/1میلیارد دلار و در سال 1385 حدود یک میلیارد دلار بود.

سهم ناچیز بخش خصوصی از حساب ذخیره ارزی در حالی است که دولت در 3سال گذشته در چارچوب قوانین بودجه، حدود 2/44میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی برداشت کرده است.

این در حالی است که طبق قانون برنامه چهارم توسعه پیش‌بینی شده بود نیمی از منابع حساب ذخیره ارزی برای توسعه بخش خصوصی صرف اعطای تسهیلات به این بخش شود که آمار و ارقام بیانگر فاصله بسیار دور عملکرد از اهداف یادشده است.

براساس قانون برنامه توسعه، نیمی از منابع حساب ذخیره ارزی باید به‌صورت تسهیلات به بخش خصوصی  اختصاص یابد که عملا درصد تحقق این هدف بسیار ناچیز است.

کد خبر 96149

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز