مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک دانشمند با یک کامپیوتر رومیزی عدد ثابت پی را تا 2.7 تریلیون رقم بدست آورده است

به گزارش بی‌بی‌سی، فابریس بلارد در 131 روز و با استفاده از یک ترابایت فضای یک هارددیسک و یک کامپیوتر رومیزی این محاسبات را انجام داده‌است.

عدد پی از ثابت‌های ریاضی است که برابر با نسبت محیط دایره به قطر آن در هندسه اقلیدسی است و تقریبا برابر با 3.14159 است و آن را با علامت "π" نشان می‌دهند. این عدد یک مقدار حقیقی و گنگ است به این معنی که ارقام ارزش اعشاری آن پایان ناپذیر هستند.

محاسبه عدد پی با توجه به دقت اندازه‌گیری‌های فیزیکی و محاسبات مهندسی از اهمیت بالایی برخوردار است. در قرن پنجم هجری دانشمند و ریاضی‌دان بزرگ ایرانی، غیاث‌الدین جمشید کاشانی عدد پی را تا شانزده رقم اعشار محاسبه کرده‌بود و این رکورد تا صد و پنجاه سال پس از آن شکسته نشد.

رکورد پیشین محاسبه عدد پی تا 2.6 تریلیون رقم در آگوست 2009 توسط دایسوکی تاکاهاشی از دانشگاه سوکوبای ژاپن در 29 ساعت و با استفاده از یک ابرکامپیوتر محاسبه شد.

عدد پی را می‌توان اینطور نیز توصیف کرد: محیط هر دایره‌ای π برابر قطرش است

عدد پی را می‌توان اینطور نیز توصیف کرد: محیط هر دایره‌ای π برابر قطرش است

آقای بلارد می‌گوید که هدف وی بیشتر مطالعه الگوریتم‌های روش‌های محاسبه اعداد گنگی نظیر عدد پی است.

ایوارس پیترسون، مدیر انتشارات انجمن ریاضیات آمریکا می‌گوید که عدد محاسبه شده تنها یک رکورد جدید در یافتن دقیق‌تر عدد پی است: "نیوتون هم زمان زیادی برروی یافتن اعشار عدد پی صرف و از چند فرمول برای افزایش این اعشار استفاده کرد."

آقای پیترسون می‌گوید که عدد پی در عصر جدید کاربردهای متفواتی پیدا کرده‌است: "بعضی‌ها از عدد پی برای تست کردن دقت و توانایی الگوریتم‌ها و کامپیوترهایشان استفاده می‌کنند. عدد پی از تسلسل دقیقی برخوردار است و اگر کامپیوتری دقیق کار کند، بعضی از اعشار عدد پی نادرست به دست می‌آیند."

کد خبر 98910

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز