همشهری-مهدی اسماعیل پور: به تازگی شهردار تهران از ساخت ۲خط اکسپرس خبر داد که شرق و غرب پایتخت را با ریل راه آهن به شهرهای اقماری متصل میکند. حبیبالله رضاییملک، مدیر فنی و مهندسی شرکت متروی تهران، درباره جزئیات این ۲ خط اکسپرس توضیح میدهد.
آخرین وضعیت پروژه خطوط اکسپرس
در طرح جامع حملونقل ریلی تهران، برای پایتخت ۲خط اکسپرس(سریع السیر) در مسیر هشتگرد- پاکدشت و ورامین و رودهن- اندیشه تعریف شده است. تاکنون ساخت این۲خط، مبدا و مقصد و مسیر عبوری آنها نهایی شده است. همچنین جزئیات اجرای پروژه ازجمله اینکه خط از کدام کوچه و خیابانها و با چه عمقی عبور میکند، فواصل ایستگاهها از یکدیگر، نوع تجهیزات، نوع و تعداد ناوگان مورد نیاز و... مشخص خواهد شد. انجام مطالعات ۳بخش دارد که بخش اول آن بین ۸تا۱۲ماه و سایر بخشهای آن نیز بین ۶تا۸ماه زمان میبرد. در مجموع اگر تمام کارهای مطالعاتی بموقع پیش برود، مطالعات سال۱۴۰۶ به پایان خواهد رسید. در ادامه هم انتخاب پیمانکار و آغاز پروژه را خواهیم داشت.
تفاوت ناوگان خطوط مترو و خطوط اکسپرس
در زمینه ناوگان، ناوگان خطوط اکسپرس با ناوگان متروی شهری تفاوتهایی دارد. برای مثال برق ناوگان مترو از طریق ریل سوم تامین میشود، اما احتمالا تامین برق مورد نیاز ناوگان خطوط اکسپرس از طریق کابل بالاسری خواهد بود. همچنین شتاب و سرعت تجاری ناوگان اکسپرس از قطارهای مترو باید بیشتر باشد. البته قرار هم نیست قطارهایی عجیب و غریب برای خطوط اکسپرس در مدار قرار بگیرند و تفاوت آنها بیشتر به نحوه تامین برق و شتاب بیشتر مربوط میشود.
آغاز پروژه احداث ۲خط اکسپرس
در طرح جامع حملونقل ریلی، زمان ساخت این ۲خط اکسپرس افق۱۴۲۰ است، اما مانند ۴خط جدید مترو، برنامه شهرداری و شرکت متروی تهران این است که این پروژهها نیز مانند خطوط جدید ۸، ۹، ۱۰و۱۱ مترو زودتر از زمان تعیین شده اجرا شود و به بهرهبرداری برسد. کارهای مطالعاتی پروژه حدود یک سال و نیم دیگر تمام میشود. بعد از تکمیل مطالعات، اگر تمام کارها بهویژه تامین مالی پروژه توسط دولت اجرایی شود، در مدت ۵تا۶سال میتوان هردو خط اکسپرس را تکمیل کرد و تحویل مردم داد. بهعبارت دیگر درصورت تامین مالی بموقع سال۱۴۱۲ بهطور کامل هردو خط اکسپرس ساخته می شود و به بهرهبرداری میرسد و در اختیار مردم قرار میگیرد.
۳تا ۴کیلومتر فاصله هر ایستگاه
براساس طرح خطوط اکسپرس در داخل شهر تهران با خطوط متروی پایتخت ایستگاههای مشترک و تقاطعی دارند. البته مسیر ریلی، تونلی و سکوهای مجزای خودشان را خواهند داشت اما برخلاف دیگر ایستگاههای تبادلی مترو، ورودی مستقل نخواهند داشت. متوسط فاصله هر ایستگاه در متروی تهران یک کیلومتر است، چون هدف اصلی پوشش حداکثری تمام مناطق است، اما در خطوط اکسپرس باتوجه به اینکه سرعت جابهجایی در اولویت قرار دارد، میانگین فاصله هر ایستگاه ۳تا ۴کیلومتر خواهد بود. هدف این است که ۲خط اکسپرس مانند شاهرگ مسافران را به مویرگها یعنی خطوط متروی تهران و مسیرهای اتوبوسرانی برسانند و پخش کنند.
دولت منابع ساخت خطوط اکسپرس را تأمین میکند
علیرضا زاکانی، شهردار تهران: ۲خط اکسپرس مترو برای تهران درنظر گرفتهایم که از شمال شرق به جنوب غرب و از شمال غرب به جنوب شرق متصل میشوند. این خطوط ظرفیت بالایی برای جابهجایی مسافران ایجاد میکنند. خطوط اکسپرس این امکان را ایجاد میکنند که شرایط رفتوآمد به تهران تسهیل شود. یک خط از اندیشه به پردیس و خط دیگر از هشتگرد به ورامین میرود. این خطوط عمدتاً خارج از تهران احداث میشوند و توقف حداقلی دارند و مسافران را در ایستگاههای تبادلی جابهجا میکنند. طبق تفاهمنامه، دولت متقبل ساخت این خطوط شده و منابع آن را تامین میکند. بهرهبرداری از این ۲خط نیز برعهده شهرداری تهران خواهد بود تا به شهرستانهای پیرامونی مانند شهریار و رباطکریم خدمترسانی شود.

نظر شما