گروه بین‌الملل: سازمان عریض و طویل اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، این روزها شرایط بحرانی را تجربه می‌کند

و بر خلاف ادعاهای همیشگی مقام‌های آمریکا، هر روز بخشی از ضعف‌های آن مشخص می‌شود.

15 دی  مشخص شد که عامل حمله انتحاری به پایگاه سیا در افغانستان یکی از اعضای وفادار القاعده بوده است که توانسته بود سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و اردن را فریب دهد؛ مسئله‌‌ای که باعث انتقاد شدید از عملکرد اطلاعاتی آمریکا در افغانستان به‌ویژه از سوی ناتو شد.

هفته گذشته کشته شدن 7 مامور سیا در حمله انتحاری به پایگاه این سازمان در ولایت خوست افغانستان شکست تلخ و ضربه‌ای مهلک برای مقام‌های اطلاعات آمر یکا بود. روز گذشته مشخص شد که عامل این حمله در واقع جاسوسی سه‌جانبه بوده است که با عملیات انتحاری خود وفاداری خود را به القاعده ثابت کرد.

از بمب‌گذاری سال 1983 پایگاه نظامی آمریکا در بیروت، این مرگبارترین حمله به ماموران اطلاعاتی این کشور به حساب می‌آید.روزنامه گاردین گزارش داد تحقیقات نشان می‌دهد که عامل حمله به پایگاه سیا، یک پزشک اردنی به نام همام خلیل البلاوی بوده است که یک سال پیش توسط سازمان اطلاعاتی اردن دستگیر شده بود.

سازمان اطلاعات اردن و ماموران سیا در آن زمان به او پیشنهاد می‌کنند که به‌عنوان جاسوس برای آنها فعالیت کند و با حفظ ارتباط خود به‌عنوان یکی از مشاوران رهبران القاعده اطلاعات این گروه را به سازمان اطلاعاتی آمریکا برساند.

ماموریت اصلی این پزشک اردنی برقراری تماس با مسئولان رده‌بالای شبکه القاعده و ملاقات با آنها بود تا بدین ترتیب سیا از محل اختفای آنها مطلع شود. گفته می‌شود هفته گذشته هم وی در ملاقات با ماموران سیا در پایگاه ولایت خوست قرار بود اطلاعاتی را درباره ایمن الظواهری، معاون اسامه‌بن‌لادن و مرد شماره 2 القاعده  در اختیار این سازمان قرار دهد.

او با اعتمادی که سیا نسبت به  وی پیدا کرده بود بدون بازرسی بدنی وارد پایگاه این سازمان شد و کمربند انفجاری خود را منفجر کرد. با کشته شدن 8 نفر، مقام‌های اطلاعاتی سیا متوجه شدند که عامل القاعده به راحتی تمامی سازمان عریض و طویل آنها را فریب داده است.

چند روز پس از این انفجار مشخص شد که علاوه بر 7 مامور سیا یک مقام‌ارشد اطلاعاتی اردن هم در این حمله کشته شده است. مراسم به خاکسپاری این مقام اطلاعاتی اردن که نامش شریف علی‌بن زید عنوان شده است به تازگی با تشریفات خاص و با حضور ملک عبدالله پادشاه اردن برگزار شد.

گفته می‌شود وی در واقع افسر رابط اطلاعاتی البلاوی با ماموران سیا بوده است. در حالی که در هفته‌های گذشته سازمان اطلاعات آمریکا با کشف طرح حمله به هواپیمای مسافربری این کشور تحت انتقادهای شدید از جمله از سوی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری قرار گرفته بود اکنون منتقدان دیگری هم به این جمع اضافه شده‌اند.

15 دی مایکل فلین، از ژنرال‌های آمریکایی و مقام ارشد اطلاعاتی نیروهای بین‌المللی با انتقاد از عملکرد سیا اعلام کرد که سازمان اطلاعاتی آمریکا پس از 8 سال حضور در افغانستان هنوز درک دقیقی از شرایط در این کشور ندارد.

این مقام ارشد ناتو در گزارشی تاکید کرد که سازمان سیا فعالیت کمی در افغانستان انجام می‌دهد و مسئولان این سازمان در مقابل درخواست اطلاعات از سوی فرماندهان رده بالا برای تصمیم‌گیری‌ها درباره نیروهای خود تنها طفره می‌روند. وی اعلام کرد که سیا پس از 8 سال به مقدار بسیار کمی با کلیت ماموریت در افغانستان توانسته است ارتباط برقرار کند.

در این گزارش 26 صفحه‌ای که روز دوشنبه توسط یک اندیشکده امنیت نوین آمریکا در واشنگتن منتشر شد همچنین آمده است: از آنجا که آمریکا بیشتر روی تلاش‌های جمعی و تحلیل‌ها روی گروه‌های شبه‌نظامی تمرکز کرده شبکه اطلاعاتی قادر به پاسخ گویی به سؤالات کلیدی درباره‌ وضعیت پیش روی سربازان نیست.

به‌دنبال این مسائل روزنامه لس‌آنجلس تایمز گزارش داد که مقام‌های ارشد آمریکا در فکر تغییر و تحولات اساسی در روند کاری سازمان اطلاعات مرکزی این کشور هستند.

بسیاری با راهبرد افزایش 30 هزار نیروی جدید در افغانستان سالی مرگبار را برای آمریکا در این کشور پیش‌بینی می‌کنند. بسیاری از مردم آمریکا با انتشار این خبر اکنون این سؤال را دارند، سازمان اطلاعات این کشور که به راحتی فریب یک عامل القاعده را خورده و 7 مامور خود را به کشتن داده است چگونه می‌خواهد از آنها در مقابل حملات تروریستی دفاع کند.

کد خبر 98847

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز