با گذشت تنها 4 روز از آغاز سال 2010 نیروهای آمریکا و انگلیس نخستین ضربه مهلک را در سال جدید میلادی در افغانستان تجربه کردند

 تا امید آنها برای گذراندن سالی امن‌تر در این کشور نقش بر آب شود.

انفجار یک بمب کنار جاده‌ای روز یکشنبه در جنوب افغانستان باعث کشته شدن 4 سرباز آمریکایی شد تا نخستین تلفات نیروهای آمریکایی در سال 2010 در افغانستان رقم بخورد.
نیروهای بین‌المللی کمک به برقراری امنیت ناتو (ایساف)،14 دی در بیانیه‌ای اعلام کردند که این نیروهای آمریکایی بر اثر انفجار بمب در منطقه پنجوالی در استان قندهار کشته شده‌اند.

یوسف احمدی، سخنگوی شبه‌نظامیان طالبان هم در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: این گروه مسئولیت حمله را می‌پذیرد.این در حالی است که نیروهای انگلیسی هم روز یکشنبه از این حملات در امان نماندند و یک سرباز این کشور بر اثر انفجار بمب در ولایت هلمند، در جنوب افغانستان کشته شد.وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد: این نظامی در هنگام گشتزنی یک گروه از نظامیان انگلیسی در منطقه نادعلی استان هلمند کشته شده است.

با کشته شدن این سرباز، شمار تلفات نظامی انگلیس در افغانستان از سال 2001 به 246 نفر رسید. خشونت در افغانستان هم‌اکنون به بالاترین حد خود از سال 2001 رسیده است.

باراک اوباما با افزایش حملات طالبان، ماه گذشته اعلام کرد که 30 هزار نیروی جدید به افغانستان اعزام خواهند شد. کشورهای عضو ناتو هم وعده داده‌اند که 7 هزار نیروی تازه نفس به افغانستان بفرستند اما با وجود این شبه نظامیان طالبان اعلام کرده‌اند با افزایش نیروهای نظامی خارجی حملات در این کشور کمتر از گذشته نخواهد شد.

به تازگی یکی از رهبران طالبان با هشدار درباره این افزایش نیروها تاکید کرد که هر چقدر تعداد نظامیان آمریکایی بیشتر شود تعداد بیشتری از آنها کشته می‌شوند و باراک اوباما شاهد بازگشت تابو‌ت‌های آنها خواهد بود.

از سال 2001 تا حالا، بیش از 900 نظامی آمریکایی در افغانستان کشته شده‌اند و با وجود اعزام نیروهای جدید به این کشور، پیش‌بینی می‌شود که آمریکا با چالش‌ها و مشکلات بیشتری در سال 2010 روبه‌رو شود. بسیاری عقیده دارند در حالی که سال 2009 یکی از مرگبارترین سال‌ها برای نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا بود اما در سال جدید هم، خشونت‌ها در این کشور  افزایش خواهد یافت.

اردنی‌ها در افغانستان چه می‌کنند؟

بعد از گذشت 4 روز از عملیات انتحاری طالبان در مقر سیا مشخص شد که یک سرهنگ سرویس جاسوسی اردن موسوم به دپارتمان اطلاعات عمومی (GID) در میان کشته شدگان این عملیات بوده است.

روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که کشته شدن این نیروی ارشد اطلاعاتی اردن در حمله انتحاری طالبان همکاری نزدیک این کشور را با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) در افغانستان فاش کرد.

خبرگزاری رسمی اردن(پترا) نام این مقام سازمان اطلاعاتی اردن را علی بن زید اعلام کرده است. گفته می‌شود در تشییع جنازه وی تعداد زیادی از مقام‌های ارشد اردن حضور داشته‌اند و این مراسم با تشریفات خاصی برگزار شده است.

مقام‌های سابق اطلاعاتی آمریکا می‌گویند که همکاری‌های اطلاعاتی آمریکا و اردن بعد از سال 2001 بسیار نزدیک بوده است اما مقام‌های اردن همیشه خواستار مخفی بودن این مسئله برای حفظ وجهه این کشور بوده‌اند.

کد خبر 98767

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز