دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: جانشین فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرد: جریان تجمعات اخیر از یک جریان اجتماعی خارج است و به یک جریان ضد انقلابی و ضد دینی تبدیل شده است

به گزارش ایسنا، سردار رادان روز دوشنبه 14 دی در حاشیه همایش روسای پلیس مبارزه با قاچاق ارز و کالا گفت: پلیس بدون اغماض در این زمینه برخورد می‌کند و برخوردش نیز دیگر تذکر نخواهد بود، بلکه برخورد سخت و دستگیری است و دستگاه قضایی نیز با تشکیل پرونده قطعا به سادگی از افراد دستگیرشده نخواهد گذشت و دستگیرشدگان مدت بیشتری را در دستگاه قضایی خواهند گذراند.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه پلیس در برخورد قاطع با اغتشاشگران چه شیوه‌های جدیدی را مدنظر قرار داده است، گفت: پلیس پیش از این بیشتر به دنبال تذکر به افرادی بود که در این تجمعات شرکت می‌کردند، زیرا احساسمان این بود که برخی از این افراد به صورت ناخودآگاه و ناخواسته وارد این تجمعات می‌شدند در نتیجه تلاش داشتیم تا جایی که امکان داشت و از خط قرمزها عبور نکرده بودند مدارا کنیم، اما پس از حوادث عاشورا و با توجه به حرمت شکنی که صورت گرفت و همه را متاثر کرد برخورد پلیس دیگر تذکر نخواهد بود و برخورد خواهد کرد.

وی با اشاره به حضور میلیونی مردم در تجمع محکوم کردن حوادث روز عاشورا، در عین حال گفت: جریان تجمعات اخیر از یک جریان اجتماعی خارج است و به یک جریان ضد انقلابی و ضد دینی تبدیل شده است، به همین جهت از مردم درخواست داریم با توجه به اینکه برخی از این گروه‌ها اگر بخواهند وارد شوند دوست دارند خود را به مردم نزدیک و از جماعت مردم استفاده کنند، در این حالت باید سریع از تجمع کنندگان دور شوند چون پلیس بدون اغماض در این زمینه برخورد می‌کند و برخوردش نیز دیگر تذکر نخواهد بود بلکه برخورد سخت و دستگیری است.

به گفته سردار رادان، نوع دستگیری‌ها حالت‌های مختلفی دارد و تا جایی که می‌شود از شیوه‌های اطلاعاتی استفاده خواهد شد و در جایی که برخورد مستقیم نیاز باشد از این روش استفاده خواهیم کرد و این افراد را در سر صحنه دستگیر می‌کنیم، البته من از این قسمت نگران نیستم بلکه نگرانی من این است که این افراد بخواهند به لایه‌های مردم بچسبند که در این حالت مردم باید خود را سریع از صحنه دور کنند.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی در عین حال درباره آخرین نتایج بررسی‌های صورت گرفته درباره حوادث روز عاشورا نیز گفت: خودروی مسروقه‌ای که اقدام به زیرگرفتن مردم کرده بود کشف و مالک آن نیز در دقایق اول شناسایی شده است. پلیس به دنبال پیدا کردن راننده خودروی مورد نظر است تا انگیزه‌های این فرد درباره این اقدام مشخص شود و نتیجه در این رابطه نیز اعلام خواهد شد.

بازارچه‌های فروش در مناطق مرزی ایجاد می‌شود

وی در ادامه با اعلام انجام گمانه زنی‌ها برای احداث بازارچه‌هایی برای فروش برخی از کالاها از سوی مرزنشینان در مناطق مرزی، گفت: ورود و فروش بعضی از کالاها به صورت قاچاق توسط مرزنشینان، برای این افراد به عنوان امرار معاش مطرح است که در این زمینه بازارچه‌های موقتی برای فروش این نوع کالاها در شهرهای مرزی پیش بینی شده تا مردم آسیب کمتری در این رابطه ببینند و در این میان بیشتر با قاچاقچیان اصلی در این حوزه برخورد شود.

وی با بیان اینکه تا کنون 4 بازارچه موقت در استان‌های مرزی جنوب شرقی راه اندازی شده است، افزود: برای راه‌اندازی این بازارچه‌ها در مرزهای شمال غرب هم به هماهنگی با کشور ترکیه نیاز است که امیدواریم با هماهنگی‌های لازم این بازارچه‌ها تا پایان سال به صورت کامل در استان‌های مرزی راه‌اندازی شود.

سردار رادان در ادامه در رابطه با قاچاق کالا و ارز نیز با اشاره به اینکه بحث قاچاق موجب نابودی اقتصادی و فرهنگی در کشور می‌شود و بیکاری، تولید و عرضه کمتر کالا را در کشور به دنبال دارد افزود: بحث قاچاق کالا مضرات فرهنگی هم به دنبال دارد که متاسفانه به صورت هدایت شده این موضوع در کشور اتفاق می‌افتد.

وی یکی از اقدامات انجام شده در رابطه با مبارزه با قاچاق کالا و ارز را بحث انسداد مرزها عنوان کرد و گفت: خرید و ورود کالاهای قاچاق از مرزهای مشخصی مانند مرزهای شمال غرب و جنوب شرق کشور صورت می‌گیرد که اولویت انسداد مرزی پلیس نیز مربوط به این مناطق است.

به گفته جانشین فرمانده نیروی انتظامی، حجم ریالی کشفیات قاچاق طی سال جاری 400 میلیارد تومان بوده که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 57 درصدی داشت که انسداد مرزها از جمله عوامل افزایش این کشفیات است.

وی ادامه داد: اعتقاد پلیس بر این است که هزینه‌ای که صرف انسداد مرزها می‌شود از نظر اقتصادی یک نوع صرفه جویی برای کشور خواهد داشت، چون حتی اگر از قاچاق سوخت با انسداد این مرزها جلوگیری می‌شود هزینه انسداد مرزها باز خواهد گشت.

سردار رادان با بیان اینکه در صورت تامین بودجه ظرف یک سال و نیم آینده انسداد مرزهای کشور به صورت کامل انجام می‌شود از مسئولان دولتی تقاضا کرد که بحث انسداد مرزی و تامین بودجه آن را به صورت جد پیگیری کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا وضعیت قاچاق در کشور در مرز بحرانی قرار دارد، گفت: مرز قاچاق بین 13 تا 16 میلیارد دلار است که با توجه به حجم واردات و صادرات، وضعیت قاچاق در کشور بحران ساز نیست هرچند در برخی از جهات مانند سوخت، موضوع قاچاق ممکن است نگران کننده باشد.

سردار رادان ادامه داد: به واسطه سهمیه بندی و تحویل کارت برای سوخت بنزین قاچاق این سوخت متوقف شده است، اما سوخت گازوئیل عمده سوخت قاچاق در کشور محسوب می‌شود که در این راستا دولت می‌تواند به واسطه سهمیه بندی و تحویل کارت سوخت همچون بنزین، قاچاق این سوخت را هم متوقف کند.

وی برخورد با قاچاقچیان کلان را از جمله اقدامات پلیس در سال جاری عنوان کرد و ادامه داد: طی سال جاری برخورد با قاچاقچیان خرد 15 درصد کاهش و برخورد با قاچاقچیان کلان نزدیک به 12 درصد افزایش یافته است که به همین واسطه نیز حجم ریالی مکشوفات پلیس در این مدت نسبت به گذشته افزایش یافته است.

سردار رادان افزود: تلاش پلیس این است که تا پایان سال جاری برای برخورد با قاچاقچیان کلان هدفگذاری‌های مورد نظر انجام شود.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه پس از تشکیل پرونده‌های مربوط به قاچاق یکی از اهداف پلیس رسیدن به سرشاخه‌هاست، ادامه داد: معمولا در پرونده‌هایی که بالای یک میلیون تومان هستند قاچاقچیان اصلی هم وجود دارند که در این راستا طی سال جاری 50هزار نفر در رابطه با قاچاق توسط پلیس دستگیر شدند که متاسفانه میزان دستگیری عدد بالایی است و بیشتر این افراد هم قاچاق چیان خرده پا بودند.

وی درباره مجازات‌های مربوط به قاچاق نیز گفت: با توجه به اینکه هزینه این موضوع برای قاچاقچیان افزایشی ندارد، در نتیجه قاچاقچیان تمایل دارند که اقدام به قاچاق کالا کنند اما در رابطه با این موضوع که چند درصد از قاچاقچیان کلان به چرخه قاچاق باز می گردند باید گفت با توجه به اینکه مجازات‌های این افراد بالاتر است در نتیجه زمان برگشت این افراد به چرخه طولانی تر خواهد بود.

وی درباره ورود مشروبات الکلی به کشور نیز گفت: خوشبختانه با توجه به انسداد مرزها مسیر ورود قاچاق به کشور کانالیزه شده است، اما در رابطه با موضوع ورود محصولات ضد فرهنگی و مشروبات الکلی چرخه به گونه‌ای است که مدت تولید پیش از ورود به مرز و کشف آنها از چند روز تجاوز نمی‌کند و این موضوع نشان می‌دهد که دولت باید این موضوع را جدی بگیرد.

سردار رادان افزود: توجه به مجازات‌های سنگین‌تر در رابطه با قاچاقچیان مشروبات الکلی از جمله موضوعاتی است که می‌تواند منجر به کاهش این نوع قاچاق به کشور شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه متوقف شدن شماره گذاری خودروهای فاقد ترمز ضد قفل منجر به افزایش قیمت این خودروها شد و به نظر می‌رسد مردم در این رابطه به بازی گرفته شدند نیز گفت: خودروسازها به وزارت صنایع و معاونت راهنمایی و رانندگی جدولی که بتواند اجرایی شود را ارائه کردند این درحالی بود که در گذشته جدولی وجود داشت تا چندسال آینده هم شاید محقق نمی‌شد.

وی ادامه داد: جدول ارایه شده مورد قبول کارشناسان راهنمایی و رانندگی و وزارت صنایع قرار گرفت و خودروسازان هم متعهد شده‌اند که این جدول را اجرا کنند، مصوبه هیات دولت نیز تایید کرد که این جدول مشکلی ندارد، در نتیجه با پذیرش این موضوع خودروها مجددا شماره گذاری شد.

سردار رادان تعهد خودروسازان در رابطه با این موضوع را به عنوان تضمین اجرای این امر عنوان کرد و افزود: اگر خودروسازان طبق جدول ارائه شده عمل نکنند، بدون هیچ اغماضی از شماره گذاری خودروهای مورد نظر مجددا جلوگیری می‌شود و هیچ صرفنظری در این باره وجود ندارد.

کد خبر 98719

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز