ترمز گرفتن روی سرعت گیر از اشتباهات رایج رانندگی است که می‌تواند به سیستم تعلیق، کمک‌فنرها و ترمز خودرو آسیب بزند. این کار ساده باعث وارد شدن فشار زیاد به اجزای فنی خودرو می‌شود و هزینه‌های تعمیر بالایی به‌دنبال دارد. در این مطلب توضیح می‌دهیم چرا باید از نگه داشتن ترمز روی دست اندازها پرهیز کنید.

سرعتگیر

به گزارش همشهری آنلاین، عبور از دست‌اندازها و چاله‌های خیابان بخشی اجتناب‌ناپذیر از رانندگی در جاده‌ها و خیابان‌های شهری است.

بسیاری از رانندگان برای کنترل سرعت یا کاهش ضربه، پیش از رسیدن به دست‌انداز، پدال ترمز را فشار می‌دهند و آن را تا عبور کامل از مانع نگه می‌دارند.

در نگاه اول این کار منطقی به نظر می‌رسد، اما از دید فنی، یکی از اشتباهات رایج در رانندگی محسوب می‌شود که می‌تواند در طول زمان باعث استهلاک سریع قطعات سیستم تعلیق، اکسل و ترمز خودرو شود.

علت آسیب: رفتار سیستم تعلیق و ترمز هنگام ترمز گرفتن روی دست‌انداز

زمانی که راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد، وزن خودرو به سمت چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این انتقال وزن باعث فشرده شدن بیش از حد کمک‌فنرهای جلو و کاهش فاصله بین لاستیک و بدنه خودرو می‌شود.

حال اگر در همین حالت خودرو از روی یک دست‌انداز عبور کند، ضربه حاصل از آن مستقیماً به فنرها، کمک‌ها، طبق‌ها و اکسل منتقل می‌شود.

در واقع، سیستم فنربندی در شرایط ترمزگیری نمی‌تواند وظیفه اصلی خود یعنی جذب ضربه را به‌خوبی انجام دهد، چون پیش‌تر تحت فشار وزن خودرو قرار گرفته است.

به همین دلیل، هر ضربه کوچک می‌تواند چند برابر سنگین‌تر از حالت عادی به اجزای مکانیکی وارد شود.

نگه داشتن پدال ترمز هنگام عبور از دست انداز ؛ اشتباه رایج رانندگی که خودرو را خراب می‌کند

پیامدهای نگه داشتن ترمز روی دست‌اندازها

۱. آسیب به کمک‌فنرها و فنربندی خودرو

فشردگی بیش از حد کمک‌فنرها در لحظه عبور از مانع، باعث کاهش عمر مفید آنها و احتمال نشتی روغن یا خرابی زودرس می‌شود.

۲. فشار بیش از حد به اکسل و طبق‌ها

محورهای جلو و عقب (به‌ویژه جلو در خودروهای دیفرانسیل جلو) تحت فشار ناگهانی قرار گرفته و دچار تاب‌برداشتگی یا تغییر زاویه می‌شوند.

۳. فرسودگی سریع‌تر سیستم ترمز

زمانی که حین دست‌اندازگیری ترمز نگه داشته می‌شود، دیسک و لنت‌ها درگیر می‌مانند و بر اثر ضربه‌های پی‌درپی دچار شکستگی سطحی یا کاهش عملکرد می‌شوند.

۴. کاهش کنترل خودرو و ایمنی راننده

هنگام برخورد با مانع، چسبندگی لاستیک‌ها با سطح جاده کاهش یافته و در صورت نیاز به مانور یا توقف ناگهانی، خودرو واکنش مناسبی نشان نمی‌دهد.

بهترین روش عبور از دست‌اندازها

برای عبور صحیح از دست‌انداز باید از چند ثانیه قبل از رسیدن به آن، سرعت خودرو را کاهش دهید و در لحظه عبور، پای خود را از روی پدال ترمز بردارید. در این حالت فنربندی در موقعیت تعادل قرار دارد و می‌تواند ضربه را به‌صورت نرم جذب کند.

مراحل پیشنهادی:

۱. حدود ۵ تا ۱۰ متر قبل از دست‌انداز، سرعت را کاهش دهید.

۲. درست قبل از برخورد با مانع، ترمز را رها کنید.

۳. اجازه دهید خودرو به‌صورت آزاد (بدون ترمز) از روی دست‌انداز عبور کند.

۴. پس از عبور کامل از مانع، دوباره کنترل سرعت را در دست بگیرید.

نگه داشتن پدال ترمز هنگام عبور از دست انداز ؛ اشتباه رایج رانندگی که خودرو را خراب می‌کند

نکات تکمیلی برای حفظ سلامت سیستم تعلیق و ترمز

  • فشار باد لاستیک‌ها را طبق دستور کارخانه تنظیم کنید. باد کم یا زیاد باعث انتقال نامتعادل ضربه‌ها می‌شود.
  • بار بیش از حد در صندوق عقب یا روی سقف خودرو باعث افزایش فشار به کمک‌فنرها می‌شود.
  • از دست‌اندازهای مصنوعی (مثل سرعت‌گیرهای لاستیکی) با سرعت بیش از ۲۰ کیلومتر بر ساعت عبور نکنید.
  • در جاده‌های ناهموار، فاصله ایمنی را با خودروهای جلویی حفظ کنید تا فرصت کافی برای کاهش سرعت داشته باشید.

جمع‌بندی

نگه داشتن پدال ترمز هنگام عبور از دست‌اندازها یکی از عادات اشتباه اما رایج در میان رانندگان است. این کار علاوه بر وارد کردن فشار اضافی به سیستم فنربندی و اکسل، می‌تواند باعث استهلاک زودهنگام لنت و دیسک ترمز شود.

با رعایت چند نکته ساده و تغییر سبک رانندگی، می‌توانید عمر قطعات خودرو را افزایش دهید و رانندگی نرم‌تر و ایمن‌تری تجربه کنید.

کد خبر 984960

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 12
  • ناشناس IR ۰۴:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۹
    0 0
    هر چیزی قبلش...
  • IR ۰۵:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۹
    5 0
    بهتر بود فرهنگ رانندگی کار کنیم که موقع رسیدن به خط عابر تقاطع خودمان سرعت را کم کنیم این مار علاوه بر هزینه سازی برای مردم و دولت نشانه بی فرهنگی است
  • IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۹
    10 1
    این به اون بی سواد ها بگویید که قبل سرعتگیر موانع دست انداز می گذارند ومانع ترمز گرفتن ای بی اس می شود وریتم ترمز بهم می زنه
  • اکبر۹۹۳ IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۹
    8 4
    البته اگرهنگام عبورازدست اندازکلاچ بگیریم خیلی بهتراست
  • جمشید IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۹
    3 6
    عالی
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۹
    21 1
    البته دست اندازهایی که شهرداری میزنه قابل شناسایی نیست حداقل بهش رنگ بزنن دیده بشه نه اینکه خاکریز درست میکنن اونم به رنگ اسفالت تا بخوای ترمز بزنی سرعت بیاری پایین کار ازکار گذشته
    • احمد IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۹
      10 1
      کاملاً درست میفرمایید دست اندازها یعنی کوه به رنگ آسفالت.خودروی پشت سری هم یک متری شما.ترمز بزنی خودروی پشت سری به خودروی شما خورد.دست اندازهای غیر استاندارد معضل خرابی خودرو
  • رضا افشاریwww.reza,afshar 1334@ Gmail.com IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۹
    2 1
    باسلام،ازراهنمایتان،کمال،تشکر رادارم .
  • حسنی IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۹
    5 0
    اکثر دست اندازها رنگ نشد زمانی میفهمیم که یک متری دست انداز هستیم راهی جز ترمز گرفتن نیست
  • وحید IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۹
    10 0
    این دست اندازها هم ما رو دست انداختند
  • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۹
    6 0
    مطلب خوبی بود،اکثر آدمهایی که ماشین سوار میشن،راننده نیستند.بلد نیستند حتی چگونه یک سرعتگیر را رد کنند!البته من کلا با سرعتگیر مشکل دارم و باعث میشه حس رانندگیم از بین بره...
  • بینام IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۹
    3 1
    بسیار عالی
  • نادر IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۹
    1 1
    خوب بود
  • جواددانای IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۱۹
    2 0
    زمانی که شماترمزگرفته ایدچرخ میچرخه درهای که پای شما وی پدال ترمز است به سرعت گیرمیرسیدمثل آنست که ماشین به یک دیوارکوتاه یاپله برخوردکرده یافنرهااسیب میبینندیاممکن است اکسل اززیرخودروکنده شودپس زمانیکه سرعت گیررامشاهده کردیدبلافاصله برای کم کردن سرعت ترمزبگیریدهمینکه رسیدیدبهنزدیک سرعت گیرپاراازروی پدال برداریدتاچرخ ازادبچرخدوازروی مانع بگزرد
  • کامران IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۰
    4 5
    متأسفانه تو کشور ما خیلی سرعت گیر میزنن و کسی هم نظارت نمیکنه که اعصاب مردم رو خراب کرده و ماشینها رو هم داغون آیا تو بقیه کشورهای پیشرفته هم همینطوره
    • DE ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۰
      4 0
      و اکثرا غیر کارشناسی و روی اصول و جای مناسب و استاندارد ساخته نمیشه
  • DE ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۰
    2 0
    مطلب درسته اما دست اندازه‌ای موجود هم روی اصول ساخته نشده و غیر کارشناسی ایجاد شده
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۰
    1 1
    چرا ما نمیتونیم با سرعت تابلو حرکتیم که اینهمه نیاز به سرعت گیر باشه تازه سرعت گیر هم باید استاندارد باشه هر بیسواری بلد نیس سرعت گیر بسازه اون محاسابات خاص خودش رو داره متاسافانه در ایران متخصص سازنده سرعت گیره نداره
  • ایرانی IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۳
    1 0
    سلام دولت محترم بازرسی کل کشور لطفا موضوع مافیای استاندارد آسانسور ها و نحوی صدور مجوز که از طریق چند شرکت و اداره استاندارد ها انجام می گیرد و همگی زیر میز خودرا دریافت می کنند و بدون هیچگونه نظارت فیزیکی حدودا صدور یک مجوز ادواری واحد تا پنج طبقه حدود ۲۵ میلیون تومان هزینه بر می دارد . امید که مسئولان وارد موضوع شوند و مراحل ثبت نام انجام بازرسی را از انحصار شرکتهای بازرسی خارج نمایند و مالک ساختمان و یا نماینده او بتواند مرحله ثبت درخواست بازرسی انجام شود.
  • رضا۱۱ IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۳
    0 0
    رنگ زدن سرعت گیر در زمستان و پائیز خیلی خطرناک است چون باعث سرخوردگی خودرو می شود
  • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۷/۲۴
    0 0
    این در صورتی است که متوجه سرعت گیر در سرعت بالا باشی.