گروه سیاسی: با گذشت 3 روز از عاشورا و وقایع این روز که مردم ایران هرگز آن را تجربه نکرده بودند، واکنش مراجع عظام و اظهارنظرها برای محکومیت بی‌حرمتی این روز و اعمال هتاکانه از سوی برخی افراد، در این ماه حرام ادامه دارد.

همچنین مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه با صدور بیانیه‌ای برای شرکت در راهپیمایی، حوزه‌های علمیه را 9دی تعطیل اعلام کرد.

آیت‌الله‌العظمی ناصر مکارم شیرازی نیز با صدور اطلاعیه‌ای در این باره اعلام کرد: من معتقدم اختلافات کنونی راه‌حل مسالمت‌آمیز و عاقلانه دارد که باعث عظمت و قدرت بیشتر کشور ماست.

به گزارش مهر، در ادامه این اطلاعیه آمده است: از دولتمردان انتظار داریم در برنامه‌های خود بیشتر دقت کنند و بهانه به دست مخالفان نظام در داخل و خارج ندهند. خداوند همه را به راه راست هدایت فرماید.در اطلاعیه آیت‌الله مکارم‌شیرازی نوشته شده است: اطلاعات موثق و دقیقی به ما رسیده که آنها، جدایی حکومت را از اسلام تبلیغ می‌کنند و حتی بعضاً نسبت به مقام شامخ سالار شهیدان و عزادارانش اهانت کرده‌اند.

نباید سکوت کنند

آیت‌الله‌العظمی حسین نوری‌همدانی نیز در این‌باره گفت: مردم نباید در برابر این حرکات ساختارشکنانه سکوت کنند. او در دیدار با شماری از فرماندهان ارشد نیروی انتظامی سراسر کشور همچنین تاکید کرد: امروز این کشور به واسطه مدیریت ولایت فقیه در برابر سلاطین مستحکم ایستاده است و دشمنان از این اقتدار نظام و امام راحل در هراس هستند، به همین دلیل به مخالفت می‌پردازند.

 

2 نکته خیلی مهم

فارس هم گزارش داد که آیت‌الله‌ عبدالله جوادی‌آملی درباره وقایع روز عاشورا گفت:
 2 نکته هست که خیلی مهم است؛ نکته اول اینکه اهانت به مقدسات برای همیشه محکوم است؛

مخصوصا در روز عاشورا و اهانت‌کنندگان به مقدسات برابر قانون باید مورد مواخذه قرار بگیرند. آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی ادامه داد: دومین موضوع آن است که در این جریان‌ها اگر به یک بی‌گناهی آسیبی رسید، آن هم خسارتش ترمیم بشود.

یک رشته رویدادهای دور از اخلاق انسانی

آیت‌الله سبحانی هم با انتشار بیانیه‌ای، به‌لزوم حفظ عزت اسلام و وحدت کلمه از سوی بزرگان نظام اسلامی تاکید کرد. به گزارش مرکز خبر حوزه، در این بیانیه آمده است: گزارش‌های رسیده‌، نشان می‌دهد که در عاشورای حسینی در پایتخت تشیع، یک رشته رویدادهای تاسف‌آور، زشت و دور از اخلاق انسانی رخ داده و قلوب عاشقان حسینی و انسان‌های وارسته را جریحه‌دار ساخته است.

 

ما هرگز فکر نمی‌کردیم که در چنین روز مقدسی که حتی پیروان ادیان دیگر نیز نسبت به آن روز احترام قائلند و در برخی از کشورهای غیراسلامی، عاشورای حسینی، تعطیل رسمی است، چنین رویداد دور از اخلاق انسانی رخ دهد و قداست آن شکسته شود.

دیگر تکرار نشود

به گزارش رسا، آیت‌الله‌العظمی علوی‌گرگانی نیز در پیامی با محکوم کردن وقایع روز عاشورا، از مسئولان خواست به‌گونه‌ای عمل کنند که اینگونه اهانت‌ها دیگر تکرار نشود.اطلاعیه دیگری نیز با امضای آیت‌الله محمد یزدی و با عنوان دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری صادر شد. به گزارش خبرگزاری رسا، این اطلاعیه خواستار برخورد جدی مسئولان با اهانت‌کنندگان شد.

کد خبر 98344

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز