جهانگیر کوثری: تراژدی فوتبال زمانی رخ می‌دهد که بزرگان آن با جام وداع گویند. اسپانیا در مقابل غولان کهنه‌کار فرانسه زمین خورد، این شکست فاجعه نبود چون حریف یک تیم قهرمان و پر از ستاره بود.

زیدان که در قلب اسپانیا می‌دود، خوب می‌دانست بچه‌های آراگونز پاشنه آشیل و نقطه حساسشان کجاست؟ اسپانیایی‌ها چندان هم از این شکست نگریستند، اما شکست فرانسه در مقابل برزیل که هشت سال پیش توانسته بود جام قهرمانی در فرانسه را به دست آورد، می‌تواند یک فاجعه باشد و یا بالعکس، اگر برزیل در این مرحله به غولان خسته فرانسه ببازد، صحنه تراژیک رخ خواهد داد. یا اگر انگلیس توسط بچه‌های اسکولاری از جام بیرون بیفتد، نمی‌توان آنرا یک شکست معمولی قلمداد کرد.

کارلوس آلبرتو می‌گوید: برزیل جام هجدهم را امروز آغاز می‌کند، انگار چهار پیروزی آنها تنها برای دستگرمی و ورود به مبارزه اصلی بوده‌است.

کارلوس آلبرتو چندان هم بیراه نمی گوید، چون ما هنوز رونالدینهو را در بازی ندیده ایم، آدریانو را نیز با صورت عرق کرده و خسته ندیده ایم، امروز پتانسیل واقعی برزیل بیرون می ریزد و واگن برزیل به حرکت درمی آید.

در دوسوی زمین دو دروازه بان باتجربه با استانداردهای معقول ایستاده اند. بارتز درون دروازه فرانسوی‌ها و دیدا در سوی دیگر. فرانسه خط دفاعی خود را با اریک آبیدا، ویلیام گالاس، لیلیان تورام و ویلی سانیول تشکیل می دهد. پاتریک ویرا، زیدان، ماکلله و فلورنت مالودا در خط میانی قرار می گیرند و تیری آنری و فرانک ریبری به حمله می روند.

این ترکیب در نقاطی لنگ می زند، اما سه مرد بزرگ فوتبال در خط میانی تمام بازی را زیر نظر دارند. هر چند که آنری هنوز ارزشهای خود را نشان نداده است، او همیشه بدنبال میدانهای بزرگ می گردد تا تیری آنری واقعی باشد، برزیل از او ضربه خواهد خورد.

اما برزیل جدا از دیدا با روبرتو کارلوس، لوسیو، خوان و کافو خط دفاعی خود را به میدان می فرستد. کاکا، رونالدینهو، گیلبرتو سیلوا (امرسون) و زی روبرتو در خط میانی و رونالدو و آدریانو نیز به حمله می روند. از چهار مرد خط میانی برزیل، سه نفرشان تنها دروازه حریف را می بینند. این بازی دوره جادوگری رونالدینهو است، پا به سن گذاشته های فرانسه چگونه می خواهند جلودار او باشند.

فرانسوی ها پاتریک ویرا خشن را مقابل رونالدینهو می گذارند، مقابله این دو دیدنی خواهد بود، اما کاکا را کدام فرانسوی مهار می کند، زی روبرتو را چه کسی باید از کار بیندازد؟ در این بازی هر استادی مهره های خود را خوب حرکت بدهد، برنده خواهد بود. مسلما فرانسه دوست ندارد پیاده های خود را در همان ابتدای بازی از دست بدهد. اسب زشت روی برزیلی ها امروز به هر سو می  تازد تا قلعه فرانسوی ها را فتح کند.

پرتغال خسته از جنگ با انگلیس به خانه برمی‌گردد

دیدار پرتغال و هلند جانانه ترین بازی جام هجدهم تا به امروز بوده است. یک بازی از نوع تقابل فیزیکی، اخطارها، اخراجی ها و شوک های تازه ای که به قضاوت در جام جهانی وارد شد. پس مدیریت آقای ایوانف کجا رفته بود. ازاین نبرد تنها انگلیس سود برده است که باید با تمام توان در مقابل لشکر منهزم پرتغال قرار گیرد.

اگرچه پرتغال بازی از هلند را برد، اما سرداران پرتغالی زخمهای عمیقی برداشتند. دکو و کوشینها محروم از این بازی تنها تماشا می کنند. اسکولاری با ریکاردو، والنته، کاروالیو، مه  یرا، میگل، ماتیوت، مانیش، فیگو، سیمائو، رونالدو و پائولتا بازی می کند. یعنی سیستم (1-5-4) و اتفاقا  انگلیسی ها نیز به همین روش بازی خواهند کرد.

رابینسون، اشلی کول، فردیناند، جان تری، گری نویل، جرارد، بکام، لمپارد، هارگریوز و اندی کول و رونی هر دو تیم یک مهاجم دارند. پرتغال پائولتا را دارد و انگلیس رونی سرکش را.

این دیدار سخت را یک آرژانتینی به نام الیزوندا قضاوت خواهد کرد تا جنگ گلادیاتوری با هلند را همگان فراموش کنند. آیا امروز روز برزیلی‌ها و انگلیسی‌ها خواهد بود؟ یا خاک‌خورده‌های قیمتی فرانسه چهره  تازه ای رو می کنند و پرتغال خسته به انگلیس نیز درس فوتبال می دهد.

امشب سوگنامه شکست را کدام تماشاگران به اتفاق خواهند خواند و آوازهای شادی در کدام منطقه از اروپا یا آمریکای جنوبی گوشها را کر خواهد کرد؟

کد خبر 983

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز