پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۸۵ - ۱۴:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین‌: مردم باریکه جبل‌الطارق روز پنج شنبه 30 نوامبر (9 آذر) در همه پرسی تغییر قانون اساسی این منطقه شرکت خواهند کرد.

به نوشته ال موندو ،حدود 20 هزار نفر از مردم جبل‌الطارق واجد شرکت در این همه پرسی هستند. در حالی که این رفراندوم  در نظر مقامات جبل‌الطارق به عنوان مقدمه‌ای برای اداره مستقل این باریکه قلمداد می‌َشود، دولت اسپانیا برگزاری همه پرسی در جبل‌الطارق را  از نظر حقوقی اقدامی بی ارزش توصیف کرده است.

در نظر مقامات بریتانیایی  در پیش نویس قانون اساسی جدید جبل‌الطارق که به رای عمومی گذاشته شده است ،خودمختاری بیشتری برای این باریکه مستعمراتی لحاظ شده است که این به معنای استقلال نیست زیرا برای تایید استقلال جبل‌الطارق نظر اسپانیا نیز شرط است.

در پیش نویس قانون اساسی جبل‌الطارق برای این باریکه از نظر اداری و حکومتی و قضایی خودمختاری بیشتری پیش بینی شده است.این درحالی است که جبل‌الطارق همچنان تحت سیطریه حکومت بریتانیا باقی خواهد ماند.

در صورت تصویب این پیش نویس از سوی مردم، اختیارات فرماندار جبل‌الطارق کاسته خواهد شد و اختیارات وزرای آن بیشتر می‌َشود. از این پس تنها امور خارجی، داخلی و دفاع باریکه جبل‌الطارق زیر نظر فرماندار خواهد بود.

دیگر تغییری که در این پیش نویس پیش بینی شده ،ارتقای سطح مجمع قانون گذاری به پارلمان است که به موجب آن وزرای انگلیسی و فرماندار جبل‌الطارق دیگر نخواهند توانست ،به جز در مواقع خاص، اجرای طرح‌های پارلمان یا مجمع قانونگذاری را متوقف کنند.

19 هزار و 936  واجد شرایط رای در جبل‌الطارق از ساعت 9:00 صبح  تا 22:00 شب روز پنجشنبه 30 نوامبر (9 آذر)  فرصت خواهند داشت آرای خود را به صندوق‌های واریز کنند.

کد خبر 9799

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز