چهارشنبه ۲ دی ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۹
۰ نفر

محمد منتظری: یوکیو هاتویاما، نخست‌وزیر ژاپن در نخستین سخنرانی خود به‌عنوان نخست‌وزیر این کشور، در توضیح چارچوب سیاست‌خارجی دولتش اعلام کرد که تلاش خواهد کرد تا روابط ژاپن با روسیه را به‌عنوان یکی از شرکای منطقه‌ای تقویت کند.

وی همچنین وعده داد تا اختلافات میان توکیو و مسکو را درخصوص 4جزیره‌ای که از زمان جنگ جهانی دوم در اشغال روسیه است، حل کند. هاتویاما حتی پیش از آنکه به‌طور رسمی کار خود را به‌عنوان نخست وزیر ژاپن آغاز کند، چند تن از دستیاران خود را به روسیه فرستاد تا گمانه‌زنی‌هایی درخصوص میزان تمایل روسیه برای دستیابی به راه‌حلی برای اختلاف چند ده‌ساله ژاپن و روسیه، صورت دهند.

هاتویاما همچنین در توضیح چارچوب سیاست خارجی جدید ژاپن اعلام کرد که این کشور تلاش خواهد کرد تا با آمریکا روابطی براساس تساوی حقوق  داشته باشد، روابط ژاپن را با دیگر کشورهای آسیایی گسترش دهد و به روسیه به‌عنوان یک شریک در اقیانوس آرام بنگرد.

4 جزیره ایتوروفو، کوناشیری، شیکوتان و هابومایی، پس از جنگ جهانی دوم و پس از توافقاتی که میان کشورهای پیروزجنگ صورت گرفت به روسیه تعلق یافت. از آن زمان تاکنون، وضعیت این 4جزیره همواره مانعی بر سر راه روابط روسیه و ژاپن بوده است.

این اختلافات در حدی بوده است که از سال‌1956 تاکنون و در طول دوران جنگ سرد، روسیه و ژاپن هرگز به‌طور رسمی پایان جنگ با یکدیگر را اعلام نکرده‌اند. البته در خلال سال‌های پس از جنگ جهانی دوم روسیه و ژاپن همواره تلاش کرده‌اند تا راه‌حلی برای این اختلاف خود بیابند.

هاتویاما برای مطرح کردن دوباره ادعای ژاپن درخصوص این جزایر دلایلی چند دارد. به‌نظر می‌رسد که ژاپن در حال تجدید نظر در سیاست‌های دفاعی گذشته خود است.

این چرخش البته در دولت لیبرال گذشته ژاپن نیز دیده می‌شد اما در دولت دمکرات جدید ژاپن، شدت بیشتری یافته است. ژاپن در طول دوران جنگ سرد به‌عنوان یکی از متحدان آمریکا علیه روسیه عمل می‌کرد. امروز اما اینگونه به‌نظر می‌رسد که ژاپن سیاست دفاعی‌ای را دنبال می‌کند که بیشتر به دوران پس از جنگ سرد تعلق دارد. چراکه امروز از دیدگاه ژاپن، رقابت این کشور با چین بسیار با اهمیت‌تر از نگرانی درباره حضور روسیه در اقیانوس آرام است.

در راستای سیاست‌های دفاعی جدید ژاپن، این کشور در دوران جنگ سرد نیروهای دفاعی خود را بیشتر در شمال کشور مستقر می‌کرد، امروز اما نیروهای دفاعی این کشور بیشتر در جنوب مستقر هستند. به این ترتیب ژاپن 4جزیره مذکور را در شمال تا حدودی رها کرده است. دولت ژاپن همچنین اجازه داده است تا قرار داد رسمی صلح میان توکیو و مسکو امضا شود.

هاتویاما پیش از انتخاب شدن به مقام نخست‌وزیری هم در مذاکرات مربوط به جزایر روسیه مشارکت داشته‌است. او همچنین با سرگئی ناریشگین، رئیس‌ستاد مشترک ارتش روسیه نیز روابطی دارد. این روابط موجب شده است تا هاتویاما احساس کند در مقام و موقعیتی قرار دارد که می‌تواند دستاوردی در روابط ژاپن با روسیه به دست آورد. حتی شایعات مربوط به اعزام چند تن از سوی هاتویاما به روسیه، پیش از پیروزی در انتخابات اخیر ژاپن نیز ریشه در همین روابط خاص او  با روس‌ها دارد.

به‌نظر می‌رسد که از دیدگاه مسکو این جزایر دیگر به اندازه دوران جنگ سرد استراتژیک نیستند. بنابراین اگر ژاپنی‌ها بهای خوبی برای این جزایر بپردازند، چه بسا روس‌ها حاضر شوند این جزایر را به ژاپنی‌ها تحویل دهند.

اما هنوز هیچ‌یک از طرفین نمی‌دانند که پیشنهاد طرف مقابل چیست؟ بنابراین درحالی‌که ژاپنی‌ها در حال تخمین زدن عمق آب هستند تا بدانند تا چه اندازه باید شلوارهایشان را برای عبور از آن بالا بکشند، مسکو منتظر است تا ببیند که ژاپنی‌ها تا چه اندازه می‌توانند برای عبور از این آب، خطر خیس شدن را پذیرا باشند.

کد خبر 97977

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز