پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۸۵ - ۱۱:۳۹
۰ نفر

"هانس بلیکس" رئیس سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر ادامه مذاکرات غرب با ایران تأکید کرد.

وی که طی سال های ‪ ۱۹۸۱‬تا ‪ ۱۹۹۷‬مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده است و برای یک سخنرانی به وین سفر کرده است، در گفتگو با روزنامه اتریشی " وینر سایتونگ " گفت : در ایران فقط چند میلی گرم اورانیوم غنی شده است و وضعیتش با کره شمالی که پلوتونیوم و بمب در اختیار دارد ،بسیار متفاوت است.

به گرازش ایرنا، وی در پاسخ به اظهارات اخیر سفیر آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی براینکه ایران در سال ‪ ۲۰۱۰‬میلادی به سلاح‌های اتمی دست می‌یابد، گفت : نه من و نه شولتی هیچکدام متخصص فنی نیستیم که بتوانیم در این‌باره اظهارنظری کنیم.

بلیکس درعین حال افزود: استناد شولتی به یک گزارش "سیا" درباره توانایی های هسته‌ای ایران بوده است.

وی تأکید کرد این طور به نظر می‌آید که شولتی این زمان را کوتاه‌تر کرده است.

بلیکس گفت: آمریکا و دیگر کشورها با شدت کمتری با کره شمالی رفتار می‌کردند و فقط هنگامی که بحث آزمایش سلاح اتمی از سوی این کشور پیش آمد، ناگهان واکنش نشان دادند.

رئیس سابق آژانس انرژی اتمی همچنین افزود: معتقدم آمریکا در بحث هسته‌ای باایران و کره‌شمالی بطور متفاوت رفتار می‌کند و نفت خاورمیانه و نیز موضوع اسراییل از مهم ترین دلایل این رفتار دوگانه محسوب می‌شود.

وی در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت : برای من بسیار عجیب است که غرب از یک سو به ایران پیشنهاد می‌دهد که درباره عراق به آنان کمک کند و همزمان درخصوص برنامه‌های اتمی به ایران فشار وارد می‌کند.

کد خبر 9796

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز