همه ساله بین 600 تا 700 میلیون برگ اسکناس در کشورمان به‌علت نگهداری نامناسب، امحا و با هزینه بالغ بر 28میلیارد تومان، اسکناس‌های جدید جایگزین آنها می‌شود.

بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای ضمن بیان اینکه اسکناس‌های منتشره جزء سرمایه‌های ملی است، از تمامی  افراد جامعه خواسته است در حفظ و نگهداری اسکناس‌ها دقت کافی مبذول نمایند. شایان ذکر است بانک مرکزی سالانه به‌طور متوسط 600 تا700 میلیون برگ اسکناس‌های فرسوده را امحا و به جای آن اسکناس‌های نو چاپ و جایگزین می‌نماید.

هزینه چاپ هر برگ اسکناس به‌طور متوسط 300 تا400 ریال است. چنانچه این مبلغ در تعداد اسکناس‌های امحا شده در سال ضرب گردد مبلغ قابل توجهی (18 تا 28میلیارد تومان) خواهد شد که با این مبلغ می‌توان ده‌ها مدرسه، بیمارستان و... در سطح کشور به بهره‌برداری رساند. بنابراین وظیفه شرعی و ملی همه ما حفظ و نگهداری صحیح از اسکناس به‌عنوان ابزار معاملات روزمره است.

در این اطلاعیه آمده است: متأسفانه بعضا مشاهده می‌گردد که برخی افراد اقدام به نگارش کلمات، عبارات و جملاتی روی اسکناس‌های رایج نموده یا آنها را ممهور به مهرهای گوناگون می‌نمایند.

نظر به اینکه اینگونه اقدامات موجب مخدوش، فرسوده و از رده خارج شدن اسکناس می‌گردد، از این‌رو به عموم مردم توصیه می‌گردد که از نوشتن و یا مهرزدن روی اسکناس جدا خودداری نموده و در حفظ و نگهداری آن کوشا باشند.

کد خبر 97955

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز