دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۶:۰۶
۰ نفر

عیدی دادن یکی از سنت‌های قدیمی ایرانیان از زمان‌های دور است که در اعیاد مختلف به یکدیگر عیدی می‌دهند و این امر باعث شده تا مردم پیش از آغاز سال جدید درصدد تهیه اسکناس‌های نو برآیند.

آمارها نشان می‌دهد: در سال‌های گذشته بسیاری از مردم برای تهیه این‌گونه اسکناس‌ها به نزدیکی‌های بازار بزرگ تهران و مناطقی چون 15خرداد، میدان فردوسی و چهارراه استانبول مراجعه می‌کردند تا اسکناس‌های نو را با قیمتی بالاتر از ارزش واقعی خود خریداری کنند.

به این ترتیب هرچه به سال جدید نزدیک‌تر می‌شدیم، افراد سودجوی زیادی در کنار خیابان‌های بازار تهران به فروش اسکناس‌های نو مشغول می‌شدند و حضور آنها مشهود بود، اما امسال این طور نیست و بازار سیاه این اسکناس‌ها به شدت کساد شده و تعداد فروشندگان اسکناس‌های نو انگشت‌شمار شده است.

محمود محمدی، یکی از فروشندگان این نوع اسکناس‌ها  می‌گوید: فروش اسکناس‌های نو که شغل اصلی ما در ایام عید نوروز است به شدت کساد شده که مهمترین دلیل آن پرداخت اسکناس‌های 2 و 5 هزارتومانی نو از طریق عابر بانک به مردم است.

 این فروشنده ادامه داد: همه ساله در این روزها که بازار تهران به دلیل خریدهای نوروزی در اوج شلوغی است، ما نیز درآمد مطلوبی داشتیم اما این روزها کسادی بازار تا حدی است که برخی فروشندگان این شغل را ترک کرده یا تنها به فروش ارز می‌پردازند. البته تا سال‌های پیش ارزش پول بالا بود و بیشتر درآمد ما از فروش اسکناس‌های 50، 100 و200 تومانی بود، اما اکنون مردم برای عیدی دادن بیشتر از اسکناس‌های 2 و5هزارتومانی استفاده می‌کنند که عابر بانک به راحتی این اسکناس‌ها را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

او در مورد ایام دیگر سال می‌گوید: به طور کلی در 2 فصل سال درآمد فروشندگان اسکناس مطلوب است؛ یکی ایام عید نوروز و دیگری اعیاد مختلف سال که در اعیاد گوناگون جشن‌های زیادی در گوشه و کنار پایتخت برپا می‌شود و تنها در این ایام است که درآمد و آن هم از طریق فروش اسکناس‌های 50، 100 و200 تومانی خوب است.

این دست فروش در مورد بالا بردن نرخ این اسکناس‌ها ادامه می‌دهد: به طور معمول یک بسته اسکناس 50 تومانی را با هزار تومان سود، یک بسته اسکناس 100تومانی را با 2هزار تومان سود، یک بسته اسکناس 200تومانی را با 3هزار تومان سود و یک بسته اسکناس 500 تومانی را با 5هزار تومان سود به فروش می‌رسانیم.

در نهایت اینکه اگر قصد عیدی دادن در عید نوروز را دارید به سراغ عابربانک‌ها بروید البته اگر به دنبال اسکناس‌های 50، 100 یا 200 تومانی می‌گردید مجبورید سری به بازار بزرگ یا چهار راه استانبول بزنید.

کد خبر 77309

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز