سه‌شنبه ۱ دی ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۷
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: آمار جمعیت بی‌سواد کشور از سال 86 تاکنون 2 درصد افزایش یافته است.

در حالی که قائم مقام سازمان نهضت سواد‌آموزی در اردیبهشت‌ماه سال 86 از بی‌سوادی 13 درصدی جمعیت کشور خبر داده‌بود، دیروز اعلام کرد که 15درصد جمعیت کشور بی‌سواد هستند.

به گفته قائم‌مقام سازمان نهضت سوادآموزی، در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی 5/52درصد جمعیت کشور بی‌سواد بودند که این میزان هم‌اکنون به 15 درصد کاهش پیدا کرده است. وی سال 86 در نشست ستاد پشتیبانی نهضت سواد آموزی استان مازندران گفته بود که تنها 13درصد جمعیت کشور بی‌سواد هستند.

علی وطنی درباره اختلاف باسوادی جنسیتی در بین زنان و مردان اظهار کرد: این اختلاف از 23 درصد در اوایل انقلاب به 8 درصد کاهش پیدا کرده است. از لحاظ جغرافیایی نیز اختلاف درصد باسوادی بین شهرها و روستاها در اوایل انقلاب 35 درصد بود که این میزان هم‌اکنون به 13 درصد کاهش پیدا کرده است.

قائم مقام نهضت سوادآموزی کشور در ادامه عنوان کرد: در اوایل انقلاب شمار بی‌سوادها در گروه سنی 10تا 29 سال (سن 10 سالگی پایه سوادآموزی در سازمان نهضت سوادآموزی محسوب می‌شود) 5 میلیون نفر بود که این تعداد هم‌اکنون به یک میلیون نفر کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: همچنین در یک آمار کلی می‌توان اعلام کرد که قدر مطلق بی‌سوادی در گروه سنی 10تا 49 سال یعنی گروه سنی مولد جامعه، 9 میلیون و 800هزار نفر در اوایل انقلاب بود که این تعداد هم‌اکنون به 4میلیون نفر کاهش پیدا کرده است.

وطنی در نشست مذکور گفت که میانگین بی‌سوادان کشور در گروه سنی 10 تا 49 سال حدود 3میلیون و 500هزار نفر -بی‌سواد شناسایی شده- است و در مجموع 7میلیون نفر در کشور از خواندن و نوشتن محروم‌اند.

300هزار کودک بازمانده از تحصیل

قائم‌مقام سازمان نهضت سواد‌آموزی اظهار کرد: تعداد کنونی کودکان 6 تا 9 ساله بازمانده از تحصیل کشور 300 هزار نفر هستند.وی درباره حداقل شرایط اعلام باسوادی در شهرها و روستاهای کشور گفت: کامل شدن پوشش لازم‌‌التعلیم‌ها، کامل شدن سطح سواد گروه سنی زیر 50 سال حداقل تا دوره مقدماتی و تکمیلی نهضت سوادآموزی- معادل سوم ابتدایی- و رسیدن درصد باسوادی این گروه سنی به 97 درصد، از جمله این شرایط است و تاکنون 8 هزار روستا، واجد این شرایط شده‌اند.

وطنی اعلام کرد: تا دهه فجر، 7 هزار روستای دیگر نیز دارای حداقل شرایط باسوادی خواهند شد.

شیوه‌نامه استخدام آموزشیار نهضت ابلاغ نشده

قائم‌مقام نهضت سوادآموزی در‌باره استخدام آموزشیاران سازمان نهضت سوادآموزی اظهار کرد: طبق قانون باید برای 7 هزار آموزشیار- که تا پیش از سال 80 مشمول استخدام بوده‌‌اند- حکم رسمی صادر می‌شد که هنوز این کار به‌طور کامل انجام نشده است ولی استخدام این گروه تا پایان امسال محقق خواهد شد.

به گفته وطنی، مجلس هم مصوبه‌ای برای استخدام آموزشیاران نهضت در کنار نیروهای حق‌التدریسی داشته که به موجب آن 7 هزار نفر دیگر از آموزشیارانی که بعد از سال 80 وارد نهضت سوادآموزی شده‌اند و واجد شرایط استخدام مانند مدرک تحصیلی بالاتر، سابقه خدمت و جنسیت (بنابر نیاز آموزش و پرورش) هستند، طی 5 سال استخدام شوند. البته هنوز شیوه‌نامه این مصوبه به نهضت سوادآموزی ابلاغ نشده است.

وی در باره سرنوشت 42 هزار آموزشیار نهضت که مشمول این استخدام‌ها نمی‌شوند، گفت: در مورد سایر آموزشیاران، قانون استخدام وجود ندارد، اما سنوات خدمت آنها در دستگاه‌های دولتی قابل محاسبه است و هر زمان که شرایط خدمت در نهادهای دولتی فراهم شود، سوابق خدمتی آنها محاسبه می‌شود.

استقلال نهضت سوادآموزی

این مسئول در ادامه در پاسخ به پرسشی در مورد اعتراض بسیاری از آموزشیاران نهضت سوادآموزی نسبت به شرایط موجود خدمتی آنها از جمله اینکه «فراهم کردن محل آموزش به سوادآموزان به‌خود آموزشیاران واگذار شده است»،

بیان کرد: شیوه کار نهضت سوادآموزی از ابتدای فعالیت تاکنون به همین شکل بوده و فعالیت‌های نهضت در جای خاصی صورت نمی‌گیرد، بنابراین خود آموزشیاران باید محل آموزش خود را فراهم کنند.

البته در مواقعی که اضطرار وجود داشته باشد، نهضت سوادآموزی اجاره مکان را نیز پرداخت می‌کند، اما سیاست اصلی ما دادن اجاره نیست و ترجیحا زمانی که هیچ مکانی از سوی آموزشیار برای تدریس فراهم نشود، از ساعات خالی مدارس برای سوادآموزی استفاده خواهد شد.

قائم مقام نهضت سوادآموزی کشور در واکنش به برخی اظهارات مطرح شده از سوی وزیر سابق آموزش و پرورش درباره ناکارآمدی سازمان نهضت سوادآموزی و واگذاری آن به آموزش و پرورش اظهار کرد: این حرف وزیر سابق آموزش و پرورش بود. براساس مصوبه دولت، سازمان نهضت سوادآموزی سال گذشته از زیر مجموعه آموزش و پرورش خارج شد و از ابتدای امسال به‌صورت مستقل عمل می‌کند.

علاوه بر این سیاست‌های نهضت سواد‌آموزی را مقام معظم رهبری براساس عملکرد ما در طول 3دهه مشخص کرده‌اند و این خود پاسخ به این سؤال است که آیا نهضت سوادآموزی باید به آموزش و پرورش واگذار شود یا مستقل عمل کند؟

کد خبر 97931

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز