سه‌شنبه ۱ دی ۱۳۸۸ - ۰۵:۳۴
۰ نفر

ترجمه احسان تقدسی: با وجود گذشت 6‌سال و اندی از اشغال عراق توسط آمریکا، تلفات غیرنظامیان همچنان ادامه دارد و از مهم‌ترین مسائل مورد توجه مردم عراق است.

با افزایش تلفات غیرنظامیان ناشی از حملات آمریکا به عراق در ماه‌های اول پس از اشغال این کشور توسط آمریکا، ژنرال تامی فرانکس فرمانده نیروهای آمریکایی در پاسخ به حجم انتقادات رسانه‌ای گفت: وظیفه ما شمارش جنازه‌های مردم نیست.تعداد تلفات و کشته‌ها هم‌اکنون به مهم‌ترین فاکتور منتقدین جنگ عراق در بررسی شکست یا پیروزی در این جنگ تبدیل شده است. در نوامبر سال‌جاری میلادی مقامات رسمی عراق اعلام کردند تعداد کشته‌های جنگ عراق، در سال‌جاری در پایین‌ترین میزان خود از زمان آغاز این جنگ یعنی 2003‌میلادی قرار دارد. دولت نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق این آمار را جزو موفقیت‌های سیاسی و امنیتی خود قلمداد می‌کند، اما واقعیت چیز دیگری است.

ماه گذشته تنها 8 روز پس ازارائه  آمار خیره‌کننده دولت عراق درباره کاهش کشته‌های جنگ،  در چندین انفجار متوالی در بغداد، آن‌هم در یک روز صدها عراقی کشته و زخمی شدند. تروریست‌ها در حملات اخیر خود به‌خصوص در 3‌ماه گذشته اقدام به حمله به نمادهای حکومتی همچون وزارتخانه‌ها و اخیرا مراکز فرهنگی و دانشگاهی کرده‌اند. حملات ماه گذشته بغداد از لحاظ نوع عملکرد تروریست‌ها شباهت بسیاری به حملات آگوست داشت. در حملات آگوست چند وزارتخانه دولت عراق از جمله وزارت امور خارجه این کشور آسیب‌های جدی دید. هم‌اکنون نهادهای امنیتی عراق و شخص نوری مالکی، نخست‌وزیر این کشور تحت شدیدترین فشارها برای بهبود اوضاع امنیتی این کشور هستند.

نوری مالکی بیشترین شهرت و محبوبیت خود در میان عراقی‌ها را مدیون کاهش شدید ناآرامی‌ها و خشونت‌های این کشور در سال‌2007 میلادی است. با افزایش بمب‌گذاری‌ها و کشتار مردم توسط تروریست‌ها، به تصویر مالکی به‌عنوان مردی که برای مردم عراق امنیت را به ارمغان آورده بود، خدشه‌های جدی وارد شده است.

درباره انفجارهای اخیر به‌خصوص انفجارهای ماه گذشته این کشور مطرح شده است. یکی از این سؤال‌ها این است که به راستی چه تعداد عراقی  در این حملات کشته شده‌اند؟ براساس آنچه رسانه‌ها و منابع مستقل عراقی می‌گویند، صدها نفر قربانی بمب‌گذاری‌های تروریست‌ها شده‌اند اما آمار دولت عراق فقط از 77 کشته سخن می‌گوید. پنهان‌کاری دولت عراق در زمینه تعداد واقعی کشته‌های حملات تروریستی می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. چندین مثال دیگر در این باره وجود دارد که در جای خود قابل بررسی و طرح است.

2روز پیش از انفجارهای بزرگ ماه گذشته بغداد، بمبی در یکی از مدارس شهرک صدر منفجر شد. منابع پلیس عراق ابتدا از کشته شدن 6 دانش‌آموز در این انفجار خبر دادند اما پس از چند ساعت منابع رسمی عراق تنها مرگ یک دانش‌آموز را تائید کردند. در گزارش‌ها و اخبار نقل شده از عراق، تفاوت‌های جدی وجود دارد و گاه پیش می‌آید که هر خبرگزاری اعداد متفاوت و گاه بسیار متناقضی از تعداد کشته‌ها و زخمی‌های عملیات‌های تروریستی عراق به جهان مخابره می‌کند و این به‌دلیل نوع سیاست دولت عراق در گزارش این قبیل اخبار است.

گاه پیش می‌آید که اخبار عملیات‌های تروریستی عراق به تیتر اول همه روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها و تلویزیون‌های دنیا تبدیل می‌شود اما در همان حین وقتی به تلویزیون‌های رسمی عراق مراجعه می‌کنیم می‌بینیم که در حال پخش اخبار موفقیت‌ها و پیشرفت‌های دولت این کشور در زمینه‌های گوناگون هستند. خبر انفجار در مدرسه شهرک صدر به‌طور متوسط هر 40‌ثانیه یک‌بار مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار می‌گرفت و اما در عراق وضع به روال دیگری بود.

البدری، خبرنگار روزنامه المشرق عراق که مخالف دولت این کشور است در این باره معتقد است که دولت به‌شدت در آمار و ارقام عملیات‌های تروریستی این کشور دستکاری می‌کند.

وی تأکید می‌کند: ما به‌عنوان خبرنگار همیشه در صحنه عملیات‌های تروریستی حاضر هستیم و به چشم خود می‌بینیم که چه تعداد از مردم کشته و زخمی می‌شوند اما در کمال تعجب می‌بینیم که دولت عراق به راحتی به مردمش دروغ می‌گوید؛ اینها همه به خاطر نزدیکی انتخابات است.

از سوی دیگر اما دولت عراق همواره تأکید کرده است که آماری که در اختیار مردم و رسانه‌ها قرار می‌گیرد درست است. سعدالمطلبی، از مشاوران دولت عراق، در این باره می‌گوید: شبکه‌های خاصی در عراق هستند که علاقه زیادی به گزافه‌گویی و بزرگ کردن آمار و ارقام دارند. وی تأکید می‌کند: آنها می‌خواهند شرایط را طوری جلوه دهند که گویا کار از دست دولت عراق خارج شده است. المطلبی تأکید می‌کند: آمار رسمی دولت عراق کاملا صحیح است زیرا مستقیما توسط وزارت بهداشت ما اعلام می‌شود.

این در حالی است که وزارت بهداشت هم مدعی است که اخبار و آمار خود را از بیمارستان‌های عراق دریافت می‌کند. با این حال بی‌بی سی پس از انفجارهای ماه گذشته عراق، سری به بیمارستان‌های این کشور زد و متوجه شد آماری که توسط پزشکان عراقی ارائه می‌شود تفاوت چشمگیری با آنچه از سوی منابع دولتی عراق اعلام می‌شود، دارد. یکی از پزشکان عراقی در گفت‌وگو با بی‌بی سی تأکید می‌کند که دلیل ارائه آماری کمتر از میزان واقعی از کشته شدگان عملیات‌های تروریستی توسط دولت عراق، تلاش برای کاهش این عملیات‌هاست. وی البته تأکید می‌کند که روزانه چند عملیات تروریستی در عراق انجام می‌شود که بسیاری از آنها به‌دلیل تلفات پایین، اصولا توسط رسانه‌ها پوشش داده نمی‌شود.

با وجود این اما دولت عراق همچنان منکر تناقض‌گویی دراین باره می‌شود. المطلبی مشاور دولت مالکی اتهام تناقض‌گویی دولت در این باره را بی‌احترامی به دولت عراق و مردم این کشور می‌داند. دولت عراق همچنین تأکید می‌کند که انفجارهای تروریستی این کشور نباید پیشرفت‌های انجام شده توسط دولت را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. پس از ماه‌ها بحث و گفت‌وگو، مقامات عراق بر سر برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور در 7‌مارس سال آینده میلادی توافق کردند. با وجود این اینگونه به‌نظر می‌رسد که خشونت‌ها همچنان فاکتور تعیین کننده‌ای در معادلات سیاسی عراق باشند.  نتیجه انتخابات و عقب نشینی کشورهای خارجی از عراق همگی بستگی به‌وجود عراقی امن دارد و دولتمردان بغداد،  خود بهتر از دیگران بر این امر واقفند. ژنرال تامی فرانکس حاضر به شمارش کشته‌های عراق نبود اما اینک به‌نظر می‌رسد دولتمردان عراقی باید این کار را بکنند.

بی‌بی‌سی- 11‌دسامبر2009

کد خبر 97887

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز