سه‌شنبه ۱ دی ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۲
۰ نفر

گروه ورزشی: فدراسیون بسکتبال دوشنبه گذشته یک میهمان با نفوذ در فدراسیون بین‌المللی بسکتبال (فیبا) به نام زوران داشت.

 مسئول توسعه بسکتبال جهان برای چندمین بار به تهران آمده بود تا بتواند برای حضور تیم ایران در جام جهانی 2010 ترکیه، برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد. لازم به ذکر است زوران نقشی پررنگ در جذب «ایگور ترومن» سرمربی سابق و «واسلین ماتیچ» سرمربی فعلی تیم ملی بزرگسالان داشته و با استفاده از موقعیت‌اش در فدراسیون جهانی در پیدا کردن حریفان تدارکاتی ایران قبل از بازی‌های المپیک پکن کمک زیادی کرده بود. این بار هم فدراسیون بسکتبال از او خواست تا به تهران سفر کند و با حضور در جلسه هیات‌رئیسه فدراسیون به آنها برای تنظیم برنامه‌های آماده‌سازی تیم ملی برای حضور در جام جهانی استانبول مشاوره بدهد. زوران به دلیل حضور مربیان هموطنش در ایران نسبت به بسکتبال ایران احساس مسئولیت می‌کند.

معرف بسکتبال ایران به جهان

رئیس فدراسیون بسکتبال ارتباط نزدیک با «زوران» را برای بسکتبال ایران بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: «او پستی حساس در فیبا دارد و تاکنون نیز کمک بزرگی به بسکتبال ما و معرفی بسکتبال ایران به جهانیان کرده است. بازی‌های تدارکاتی قبل از بازی‌های المپیک پکن، حضور در تورنمنت ایتالیا و اسلوونی با کمک او میسر شد. او این بار نیز به دعوت ما برای کمک به برنامه‌ریزی تیم ملی در راه جام جهانی استانبول به تهران آمد و قول داد که مانند پکن شرایطی به وجود بیاورد تا تیم ملی با انجام بهترین بازی‌های تدارکاتی در این رویداد شرکت کند.»

محمود مشحون با اشاره به تعریف یک پروسه 3ساله از سوی زوران در سفر اخیر به تهران می‌گوید: «او بسیار دقیق است و با بررسی سن بازیکنان فعلی تیم ملی این نکته را متذکر شد که هرچه زودتر باید به فکر جایگزین‌های مناسبی برای مهره‌های شاخصی مثل کامرانی، صمد نیکخواه بهرامی و آفاق باشیم که 3 سال بعد هرکدام 30 و 31 ساله خواهند شد. البته او با ظرافتی خاص از ما خواست تا با کاهش تعداد بازیکنان کنونی تیم‌های حاضر در لیگ برتر از 18 به 12 بازیکن، شرایطی بهتر برای بازیکنان جوان تیم‌ها به وجود آوریم که هرگز فرصت بازی پیدا نمی‌کنند. او گفت تمرین برای بازیکنان بسیار خوب است اما فقط در مسابقه است که بازیکنان شرایط واقعی خود را پیدا می‌کنند.»

بازتاب موفقیت‌های بسکتبال در خارج از کشور

رئیس فدراسیون بسکتبال در پاسخ به این سئوال که آیا برخلاف دوران آماده‌سازی تیم ملی در راه المپیک پکن، شاهد برگزاری یک تورنمنت داخلی در تهران خواهیم بود، گفت: «با زوران هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم تا با حضور حداقل 4 تیم اروپایی در تهران تیم ملی با حضور تماشاگران داخلی بازی کند. ضمن اینکه در سفر اخیر به استانبول و در حاشیه مراسم قرعه‌کشی جام‌جهانی نیز، مسئولان فدراسیون بسکتبال کشورهایی چون ترکیه، کانادا، کرواسی، اسلوونی، فرانسه، اسپانیا، یونان، استرالیا، آلمان و نیوزلند در ملاقات حضوری پیشنهاد بازی‌های دوجانبه را دارد که فکر می‌کنم موقعیت فعلی بسکتبال ایران در آسیا و در خارج از کشور، بیشتر از داخل کشور بازتاب داشته و تمامی مسئولان حاضر در مراسم قرعه‌کشی با تعجب از ما می‌پرسیدند که طی چند سال اخیر بسکتبال ایران چه مسیری را طی کرده و چه برنامه‌ریزی‌هایی داشته که توانسته به این موفقیت‌‌ها دست یابد.»

تمرینات اختصاصی با 14 برگزیده

مشحون پیرامون برنامه‌های واسلین ماتیچ سرمربی تیم ملی در طول برگزاری لیگ برتر گفت: «در روزهای اخیر ماتیچ در تمرینات تیم جوانان که زیرنظر صادق‌زاده برگزار می‌شود حضور پیدا کرد و تمرینات اختصاصی 14 بازیکن بلندقامت و برگزیده که جدا از فراخوان فدراسیون فعالیت می‌کنند، بررسی کرد. ضمن اینکه این زمان فرصتی است که بازی‌های لیگ را هم از نزدیک ببیند. نکته جالب حضور یک پدیده 13/2 متری در جمع بلندقامت‌هایی است که می‌تواند جانشین مناسبی برای حامد حدادی باشد.» رئیس فدراسیون بسکتبال درباره شایعات اخیر پیرامون جذب برخی از بازیکنان خارجی از سوی آژانس‌های نقل و انتقالات گفت: «فدراسیون هیچ دخالتی در این زمینه ندارد و باشگاه‌ها خود از آزادی کاملی برخوردارند و جنجال‌های اخیر هم به رقابت بین دلالان مربوط می‌شود.»

کد خبر 97882

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز