دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر- الهام اناری: دومین جشنواره‌ هنرهای تجسمی فجر در 8 رشته در بهمن و اسفند ماه سال‌جاری همزمان در تهران، گرگان، یزد، سمنان و خوزستان برگزار می‌شود.

در نشست خبری که صبح 30آذر  در موزه هنرهای معاصر برگزار شد، محمود شالویی رئیس شورای سیاستگذاری دومین جشنواره‌ هنرهای تجسمی فجر با اعلام اینکه جشنواره‌ هنرهای تجسمی فجر به‌دلیل اهمیت و جایگاه ویژه‌ پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و جشن فجر در اولویت‌های برنامه‌ریزی دفتر هنرهای تجسمی قرار دارد گفت: سال گذشته در نخستین دوره این جشنواره استقبال خوبی از این رویداد شد و به‌نظر می‌رسد این جشنواره می‌تواند محل جامعی برای اجتماع هنرمندان باشد و ما در تلاشیم سال آینده این جشنواره را در همه بخش‌ها به‌صورت بین‌المللی برگزار کنیم.

شالویی سپس با اشاره به اینکه دفتر هنرهای تجسمی در تلاش برای یک برنامه‌ریزی دقیق برای رویدادهای این حوزه است گفت: امیدواریم از سال آینده برنامه‌های دفتر هنرهای تجسمی به‌گونه‌ای صورت گیرد که دو‌سالانه‌های هنری نزدیک به زمان برپایی این جشنواره برگزار نشوند.

امسال به‌دلیل برپایی دو‌سالانه پوستر در آبان‌ماه سال‌جاری تصمیم گرفتیم در خلال برپایی جشنواره هنرهای تجسمی فجر این موضوع را حذف کنیم. دو‌سالانه کاریکاتور هم چندی پیش به اتمام رسید ولی از آنجا که این دوسالانه قابلیت‌های زیادی دارد باز هم از آن صرف‌نظر نکردیم.

مدیر دفتر هنرهای تجسمی با ابراز خوشحالی از اینکه دو‌سالانه‌ها در استان‌های مختلف برگزار می‌شود و از استان تهران تمرکز زدایی شده، گفت: با میزبانی موفق استان‌ها تصمیم گرفتیم تا دومین دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر را به‌صورت همزمان در مراکز استان‌های گلستان، یزد، خوزستان و سمنان برپا کنیم.

در حاشیه برپایی این جشنواره کارگاه‌های آموزشی در 30 استان کشور برپا خواهد شد و یک روز نیز به نام «روز هنرهای تجسمی» نامگذاری شده که طی این روز از برگزیدگان استان‌ها تجلیل می‌شود.

همزمان با برپایی این جشنواره، دومین دوره از اکسپوی هنرهای تجسمی نیز در خانه هنرمندان برپا خواهد شد تا همچون جشنواره‌های هنری دیگر، بازار هنرهای تجسمی نیز در حاشیه جشنواره فجر رونق پیدا کند.

عباس میرهاشمی، دبیر کل دومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز ایجاد بستر مناسب برای بروز خلاقیت، ارج‌نهادن به هنر دینی، ارتقای هنر ایرانی و اسلامی و تأکید بر هنر متعهد را از جمله اهداف و برنامه‌های این دوره از جشنواره برشمرد و گفت: دبیران رشته‌های مجسمه‌سازی، نقاشی، نگارگری، سفال و سرامیک، عکاسی، خوشنویسی، کاریکاتور، مقالات و کارگاه‌های هنری نیز مشخص شده‌اند. امسال تصمیم گرفتیم در تمام حوزه‌ها به جز عکاسی موضوع را «آزاد» بگذاریم. در بخش عکس نیز علاقه‌مندان می‌توانند با موضوع آداب و سنن ایرانی و اقوام ایرانی کارهای خود را ارائه دهند.

مسعود زنده‌روح کرمانی دبیر اجرایی جشنواره نیز از ثبت‌نام اینترنتی متقاضیان شرکت در جشنواره خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم ارتباط میان شرکت‌کنندگان و دبیرخانه از طریق سایت اینترنتی جشنواره برقرار شود.

محمود شالویی همچنین درباره اعزام گروه‌های برگزیده به ونیز گفت: سال گذشته تمام تعهدات خود را برای اعزام هنرمندان برگزیده به ونیز انجام دادیم. امسال در فراخوان جشنواره هیچ اشاره‌ای به این اتفاق نکردیم.

سال گذشته این توقع برای برخی از هنرمندان به‌وجود آمده بود که مبلغ نقدی اعزام به ونیز و رفت‌وآمد آنها چیزی بیشتر از جایزه اول و دومی است، درحالی‌که اعزام هنرمندان به ونیز هزینه کمتری نسبت به پرداخت جایزه‌ اول و دومی دارد.

او همچنین هدف از برپایی همزمان اکسپو در کنار جشنواره هنرهای تجسمی فجر را ایجاد تحولی در اقتصاد هنر عنوان کرد و گفت: امیدواریم با برپایی مستمر این رویداد بحث خرید آثار هنری توسط دستگاه‌های دولتی را جا بیندازیم و بتوانیم به‌زودی اختصاص دودهم درصد بودجه برای خرید این آثار را تصویب کنیم.

اکسپو بهترین فرصت برای ارائه تصاویر هنری به نهادهای دولتی است و ما هم تلاش می‌کنیم تا این بستر لازم را برای خرید و فروش آثار هنری فراهم کنیم. اما اگر استقبال صورت نگرفت این گلایه بر ما وارد نیست و شما باید از خریداران و ارگان‌های دولتی سؤال کنید.

او همچنین درباره چگونگی اهدای نشان عالی هنرهای تجسمی گفت: سال گذشته شورای سیاستگذاری تأکید داشت هنرمندانی انتخاب شوند که حوزه‌های کاری‌شان مرتبط با انقلاب اسلامی باشد، اما این انتخاب بدین منزله نبود که افراد انتخاب شده به‌عنوان برترین‌ها هستند بلکه بسیاری دیگر از هنرمندان نیز شایستگی دریافت این نشان را دارند.

دومین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از 12 بهمن تا 12 اسفند در خانه هنرمندان ایران، موزه هنرهای معاصر، مؤسسه فرهنگی هنری صبا و فرهنگسرای نیاوران در تهران و 4 استان دیگر برگزار می‌شود.

کد خبر 97870

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز