سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۴ - ۰۹:۲۳
۰ نفر

توسعه، نوسازی و برقی‌سازی‌ ناوگان حمل ونقل عمومی پایتخت در این دوره مدیریت شهری مورد توجه ویژه بوده و اقدامات خوبی هم تاکنون صورت گرفته است.

نشست

همشهری - مهدی اسماعیل پور: عبدالمطهرمحمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران روز گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه، خبرهای خوب زیادی در این حوزه برای مردم داشت، از ورود اتوبوس‌های برقی بیشتر و ۴۰۰اتوبوس دوکابین جدید برای خطوط بی‌آرتی تا ورود واگن‌های جدید برای متروی تهران که قرار است در نیمه دوم امسال اتفاق بیفتد.

۵هزارمیلیارد تومان برای انتقال آب به تهران
رکوردهای بزرگی در این دوره مدیریتی به ثبت رسیده که انتقال آب به تهران یکی از بخش‌های کلیدی آن است. شهرداری تهران در همکاری با دولت ۵هزارمیلیارد تومان از بودجه امسال خود را برای انتقال آب اختصاص داد و ۱۰۰درصد این رقم را در قالب یک تکلیف داوطلبانه پرداخت کرد. تخصیص بودجه‌های عمرانی در دولت بیشتر از ۳۰ تا ۴۰درصد نیست، اما شهرداری رقم ۵همتی را کامل تخصیص داد و پرداخت کرد.

بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فیروزبهرام در پاییز
تفاهمنامه‌ای بین ۲مجموعه شهرداری و آبفا شکل گرفت که در نتیجه آن شهرداری چاه‌های بیشتری در اختیار آبفا قرار می‌دهد و در مقابل انتقال پساب برای آبیاری فضای سبز تسهیل می‌شود. از طرفی تصفیه‌خانه فیروزبهرام تا پایان فصل پاییز به بهره‌برداری می‌رسد و استفاده از پساب افزایش خواهد یافت. استفاده از پساب در ابتدای دوره فعلی ۷میلیون مترمکعب بود که با افتتاح این تصفیه‌خانه به ۵۵میلیون مترمکعب می‌رسد.

در توسعه فضای سبز رکوردداریم
مشکل پیش آمده در مورد درختان منطقه۱۴ به‌دلیل شرایط نگهداری پس از جابه‌جایی است که ربطی به شهرداری تهران ندارد. شهرداری آنچه را باید انجام می‌داده به درستی انجام داده و زیرنظر کارشناسان و با شرایط مشخص، جابه‌جایی صورت گرفته است. این اقدام به‌طور قانونی انجام شده و اتفاقی که افتاده و ما به‌شدت از آن ناراحت هستیم، در مورد نگهداری پس از جابه‌جایی درختان است. آمارهایی که رئیس کمیته ایمنی شورا ارائه داد، قابل تأمل بود. اتفاقی که در منطقه۱۴ افتاده و قصوری هم متوجه شهرداری نیست، با آمار قطع گسترده و شبانه درختان در دوره‌های گذشته مدیریت شهری قابل مقایسه نیست و عجیب است که برخی‌ها با آن سابقه، برای چنین اتفاقی این حجم از نقد را مطرح می‌کنند. شهرداری با افتخار مدعی است که در تعداد کاشت درختان و توسعه فضای سبز رکورددار است. شهردار منطقه اعلام کرده که شهرداری فراتر از تکلیف خود نسبت به آبیاری درختان پس از جابه‌جایی اقدام کرده است. باید به موارد رسیدگی شود.

آفت‌زدگی درختان به‌دلیل خشکسالی زیاد
درختان در بوستان‌های جنگلی دچار آفت شده‌اند. آفتی مانند سوسک پوست‌خوار به‌صورت کامل ازبین نمی‌رود و هیچ جای دنیا این ظرفیت وجود ندارد و باید با اصول مبتنی بر محیط‌زیست شرایط را کنترل کرد. مهم‌ترین راهکار، آبیاری مناسب است. باتوجه به کاهش بارندگی در سال‌های گذشته، ناچاریم بوستان‌ها را از نظر آبیاری بازطراحی کنیم. شهرداری اقدامات مختلفی انجام داده و پهنه‌هایی از بوستان چیتگر مکانیزه آبیاری می‌شود. اقدام دیگر جایگزینی نهال‌هاست که متناسب با شرایط زیستی جدید و وضعیت بارندگی غرس شدند.

تأمین ۵۰درصد نیروهای پاکبان
در خصوص کمبود پاکبان و استخدام و جذب پاکبان‌ها، ۵۰درصد نیروها تامین و تا حدودی مشکل اولیه برطرف شده است، اما نیاز به همکاری مشترک مدیریت شهری و رسانه‌ها برای فرهنگسازی‌ است. سال‌ها مدیریت شهری به‌خاطر استفاده از اتباع توسط پیمانکاران مورد انتقاد بود. شهرداری اکنون تلاش می‌کند تا به‌صورت حداکثری این مسئله را حل کند.

تابع قانون هستیم
برای نظارت ناظران سازمان نظام مهندسی شهرداری حتما تابع قانون است و تکلیف قانونی خود را بدون مسامحه انجام خواهد داد. یکی از مراحلی که باعث طولانی‌شدن فرایند صدور پروانه شده، نظام مهندسی است و مدیریت شهری تلاش می‌کند که فرایند را کوتاه‌تر کند و خدمات خود را سریع‌تر ارائه دهد. بعد از تصمیم شهرداری، تلاش شد تا درک مشترکی بین شهرداری و سازمان نظام مهندسی شکل بگیرد تا به نظر مشترکی به نفع مردم برسیم. تلاش شده روند شفاف، سریع و سالمی طی شود. شهرداری حتما به قانون عمل خواهد کرد و این روند تا پایان ادامه خواهد داشت.

ورود داوطلبانه شهرداری به بازسازی
درباره ورود شهرداری به بازسازی واحدهای آسیب‌دیده، باید گفت که بخشی از این مسئله به روحیه و مانیفست و رویکرد مدیریت شهری ششم بازمی‌گردد. شهردار تهران از همان ابتدا تأکید کرد که از مسائل مردم شانه خالی نمی‌کند و مسئولیت را به گردن بقیه نمی‌اندازد و مسئولیت خود را می‌پذیرد. در شرایط جنگی این مسئله چندبرابر شد. نیاز بود که شهرداری در این زمینه داوطلبانه ورود کند. نخستین نکته مثبت این عمل، پایش دقیق خانه‌های آسیب‌دیده بود و هیچ واحد مسکونی ای از قلم نیفتاد.

انجام ۹۹درصدی تعمیرات جزئی و متوسط
در بخش تعمیرات جزئی و متوسط همه مسائل حل شده و به عدد ۹۹درصدی رسیدیم. در بحث مقاوم‌سازی‌ از ۵پلاکی که باید انجام می‌شد ۴مورد تعیین تکلیف شده و در مسیر مقاوم‌سازی‌ قرار گرفته و مورد بعدی نیز به‌زودی انجام می‌شود. در مورد بازسازی ۱۳۳پلاک برای تخریب و نوسازی داشتیم که تفاهم درباره بیش از ۸۰درصد آنها انجام شده است.

هر۲هفته افتتاح یک پروژه
حتی در زمان جنگ ۱۲روزه نیروها در تلاش بودند و بخش‌های مختلف شهرداری حتی یک ساعت هم تعطیل نبود. یک یا ۲روز بعد از جنگ پروژه‌های عمرانی ما به بهره‌برداری رسید و ۱۰روز پس از آن یکی از تقاطع‌های مهم در غرب تهران افتتاح شد. کمتر از هر ۲هفته یک‌بار پروژه‌های متوسط و بزرگ در تهران افتتاح شدند و یکی از مسیرهای دسترسی به میدان فتح هفته‌های قبل به بهره‌برداری رسید.

پرونده میدان فتح مهرماه بسته می‌شود
مسیرهای غرب به جنوب و جنوب به شمال میدان فتح هم هفته آینده افتتاح می‌شود و ۳مسیر دیگر آن نیز تا پایان مهرماه به بهره‌برداری خواهد رسید و پرونده میدان فتح بسته می‌شود و یک گره ترافیکی با پروژه بسیار بزرگ و پیچیده میدان فتح باز خواهد شد. این همان پروژه‌ای است که به‌دلیل سختی و پیچیدگی کار، روی پایه‌های آن خاک ریخته بودند، اما در این دوره طرح اجرایی شد و درحال اتمام است. در پاییز و زمستان بزرگراه شهید بروجردی، بخشی از آزادراه شهید شوشتری، زیرگذر میدان سپاه و بخشی از پروژه دوگاز به بهره‌برداری خواهد رسید.

رونمایی از ۲۰۱اتوبوس برقی
ابتدای مهرماه، ۲۰۱ اتوبوس برقی وارد ناوگان خواهد شد. همزمان ۲ایستگاه شارژ اتوبوس‌های برقی در ضلع جنوب غربی میدان امام‌خمینی(ره) و خیابان هنگام افتتاح خواهد شد. بسته بعدی شامل اتوبوس‌های دوکابین است که ۶۰دستگاه تا اواخر مهرماه وارد کشور می‌شود و تا پایان دی‌ماه در مجموع ۴۰۰دستگاه اتوبوس ۱۸متری یا دوکابین وارد خطوط بی. آر. تی خواهند شد. آبان‌ماه چند ایستگاه مترو نیز افتتاح می‌شود و پاییز افتتاح ایستگاه‌های خط ۶ و ۷ به مرحله نهایی می‌رسد. تعدادی از تاکسی‌ها نیز وارد ناوگان خواهند شد.

ورود ۲رام قطار از بهمن‌ماه
بانک مرکزی تأییدیه نهایی پیش‌پرداخت تأمین واگن‌ها را صادر کرد و به این ترتیب بهمن‌ماه ۲رام قطار وارد کشور خواهد شد و اگر اتفاق خاصی نیفتد، هرماه به‌طور میانگین ۲تا ۳رام قطار وارد می‌شود. درخصوص وضعیت تراموا نیز مراحل کارشناسی تراموا به پایان رسیده و در طرح جامع ترافیک نیز به آن اشاره شده و مسیر خود را باید در شورا طی کند تا به مرحله نهایی برسد. راهبرد قطعی ما مدهای انبوه‌بر برقی در حوزه حمل‌ونقل عمومی است. هرچه بتوانیم به سمت برقی‌سازی‌ و مدهای انبوه‌بر برویم، کمک کرده‌ایم که ترافیک و آلودگی هوا در کنار هم کاهش پیدا کند.

کاهش ۲۵۶ هکتاری بافت فرسوده
در این دوره تاکنون ۲۵۶هکتار از بافت فرسوده کاهش یافته است. اما در برخی محله‌ها مانند نفرآباد، بافت فرسوده با یک پروژه مشکل به‌صورت کامل برطرف نمی‌شود. در گذشته با سیاستگذاری اشتباه، با کوچ مردم از این محله مواجه شدیم و این مسئله کار را برای بازآفرینی سخت می‌کند. چون یک پایه کار، نقش‌آفرینی خود مردم در بازسازی است. باید کمک کنیم و با تبلیغ کردن در رسانه‌ها اهالی قدیمی نفرآباد را برگردانیم. تسهیلگری برای حضور مردم نیز توسط شهرداری انجام‌ شده است.

۹ خبرخوب سخنگوی شهرداری
بهره‌برداری از تصفیه‌خانه فیروزبهرام در پاییز
افتتاح مسیرهای غرب به جنوب و جنوب به شمال میدان فتح در هفته آینده
بهره‌برداری از بزرگراه شهید بروجردی، بخشی از آزادراه شهید شوشتری، زیرگذر میدان سپاه و بخشی از پروژه دوگاز در نیمه دوم سال
ورود ۲۰۱ اتوبوس برقی در مهرماه
افتتاح ۲ایستگاه شارژ اتوبوس‌های برقی در ضلع جنوب غربی میدان امام خمینی (ره) و خیابان هنگام
ورود ۶۰ دستگاه اتوبوس دوکابین تا اواخر مهرماه
افتتاح خطوط ۶و ۷مترو در آبان‌ماه
ورود تاکسی‌های برقی شاسی آیون
ورود ۲رام قطار مترو در بهمن‌ماه

کد خبر 978585
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha