دوشنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماینده ایران در اوپک با تشریح نوسان‌های قیمت نفت و احتمال حفظ سقف تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت در نشست آنگولا گفت:

در حال حاضر طبقه بندی‌ها در اوپک تغییر نکرده و جایگاه ایران نیز در این سازمان افت نکرده است مگر اینکه کاری خارج از عرف انجام گرفته باشد.

سید محمد علی خطیبی در گفتگو با مهر در آستانه برگزاری یکصد و پنجاه و پنجمین نشست اوپک در روندا آنگولا که سه‌شنبه هفته جاری برگزار می‌شود، با تاکید بر اینکه ایران به سهمیه خود در سازمان اوپک پایبند بوده است، گفت: برخی از منابع غربی نمی‌توانند در خصوص پایبندی اعضای اوپک قضاوت کنند.

وی افزود: دو منبع آمریکایی که یکی دولتی و وابسته به وزارت انرژی آمریکا است، به این مسائل دامن می‌زنند.

به گفته نماینده ایران در اوپک رعایت سهمیه‌های اوپک توسط ایران در سطح وزیر نفت تایید شده و برای ایران قابل قبول نیست که دیگران روی منابع ثانویه قضاوت کنند زیرا تعاریف منابع ثانویه با تعاریف اوپک متفاوت است.

سقف تولید نفت اوپک تغییری نمی‌کند

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد سقف تولید اوپک در نشست آتی ثابت می‌ماند توضیح داد: باید صبر کنیم تا ببینیم در اجلاس اوپک چه تصمیمی گرفته می‌شود زیرا پیش‌بینی تصمیمات اعضای اوپک پیش از برگزاری نشست رسمی قابل انجام نیست و تمامی پیش بینی‌ها و گمانه‌زنی‌ها پیش داوری هستند.

نماینده ایران در هیات عامل اوپک با اشاره به این‌که وضع بازار در ماه پایانی سال 2009 میلادی تقریبا متعادل بوده است، یادآوری کرد: قیمت نفت در این مدت بین 70 تا 80 دلار در نوسان بوده است و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در سه ماهه اول سال آینده میلادی تقاضای جهانی نفت کاهش می‌یابد و عرضه در این مدت کمی افزایش می‌یابد و اگر همین شرایط  محقق شود، ممکن است بازار نسبت به سه ماه پایانی سال جاری میلادی وضعیت ضعیف‌تری داشته باشد و تقاضا برای نفت خام اوپک کاهش یابد.

تضعیف بازار نفت درنیمه نخست سال 2010

وی با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود در سه ماهه اول و سه ماهه دوم سال 2010 میلادی بازار دچار ضعف شود یادآوری کرد: این در حالی است که به نظر می‌رسد در نیمه دوم سال 2010 میلادی بازار مستحکمی پیش رو داشته باشیم.

نماینده ایران در اوپک با تاکید بر اینکه براساس پیش‌بینی‌های موجود تقاضا در نیمه دوم سال آینده میلادی افزایش بیشتری می‌یابد، تصریح کرد: به عبارت دیگر بهبود اقتصادی که پیش بینی می‌شود روند آن به کندی صورت گیرد ولی دچار افت و خیز خواهد بود که در نیمه دوم سال آینده آثار بهبودی اقتصادی مشخص‌تر و تقاضای نفت افزایش می‌یابد.

تشریح دلایل نوسان نفت در بازارهای جهانی

این مقام مسئول درباره دلیل کاهش قیمت نفت در روزهای گذشته توضیح داد: قیمت نفت در بازار جهانی پر نوسان است و در شرایطی که قیمت‌ها از حدود 150 دلار در طول چند ماه به حدود 33 دلار سقوط کرد ملاحظه کردیم که طی ماه‌های اخیر رشد نسبی داشته است و نشان می‌دهد بازار نفت پتانسیل نوسان‌های زیادی را دارد که بحران‌های اقتصادی به آن دامن می‌زند.

وی در خصوص دلیل اصلی نوسانات قیمت نفت در بازار جهانی توضیح داد: به نظر می‌رسد با افزایش ارزش دلار قیمت این حامل انرژی تضعیف شده است. همچنین نوسانات عرضه و سطح ذخیره‌سازی‌های نفت و فرآورده‌های نفتی و اخبار مثبت و منفی اقتصادی در این نوسانات موثر است.

جایگاه ایران در اوپک افت نکرده است

به گزارش مهر، وی با اشاره به اینکه در نشست اوپک 10 غیراوپک دعوت شده‌اند، توضیح داد: در اوپک چندین جلسه کارشناشی تشکیل شده است و براساس تعاریف سازمان کشورهای صادر کننده نفت تغییر نکرده است. به طور معمول دو دسته ذخیره نفت خام به‌صورت مرسوم و غیر مرسوم وجود دارد که نباید ذخیره نفت‌خام  مرسوم با ذخایر غیر مرسوم جمع بسته شود.

نماینده ایران در اوپک ادامه داد: در حال حاضر تعریف اوپک از مخازن نفت خام مرسوم و غیر مرسوم پابرجا است و تغییری نکرده و عده‌ای سعی می‌کنند که تعاریف اوپک را تغییر دهند و این در حالی است که اوپک تعاریف خود را عوض نکرده است.

به گفته وی کشورها هم باید با همان تعاریف قبلی حجم ذخایر خود را اعلام کنند و اگر کشوری ذخایر نفت خود را با تعاریف خود اعلام کند متاسفانه اوپک رسمی تلقی می‌کند زیرا روشی برای تشخیص آن وجود ندارد و کشوری که به هر دلیلی ذخیره سازی مرسوم و غیر مرسوم را تلفیق و سپس اعلام کند، در این خصوص سیستمی برای تفکیک این دو از همدیگر وجود ندارد و در هر حال اوپک آمار ارائه شده همه‌ کشورها را رسمی تلقی می‌کند.

خطیبی تاکید کرد: برخی کشورها ذخایر خود را افزایش دادند بدون آنکه اکتشاف جدیدی رخ داده باشد و یا اینکه ضریب بازیافت آنان تغییری کرده باشد که این موضوع برای فعالان و صاحب نظران قابل درک است.

این مقام مسئول با بیان اینکه اوپک هر رقمی که به طور رسمی از کشورها دریافت کند در جداول خود می‌گنجاند و مقررات اوپک اجازه نمی‌دهد که بر خلاف این عمل کند خاطرنشان کرد: بر اساس اینکه تعاریف اوپک عوض نشده و اتفاق خاصی در کشورها از نظر کشف مخازن نفت به وقوع نپیوسته است. بنابراین طبقه بندی هم نباید عوض شده باشد مگر اینکه این کار خارج از عرف صورت گرفته باشد.

کد خبر 97840

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز