یکشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: یکصد و پنجاه و پنجمین نشست اوپک با حضور 12 کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت سه شنبه (اول دی)، در لواندا پایتخت آنگولا برگزار می‌شود

به گزارش شانا، اعضای اوپک در نشستی فوق العاده، وضعیت بازار نفت را بررسی و در باره حفظ سقف کنونی تولید نفت این سازمان یا تغییر آن تصمیم گیری خواهند کرد.

بررسی وضعیت عرضه و تقاضا، رشد اقتصاد جهانی در سال 2010 میلادی و بحث در باره پایبندی اعضا به سهمیه های تولید که در ماه‌های اخیر کاهش یافته، از دیگر موضوع‌هایی است که در نشست این دوره اوپک به آن پرداخته می‌شود.

بر اساس این گزارش، تولید 11 عضو مشمول سهمیه بندی اوپک در نوامبر گذشته به 26 میلیون و 612 هزار بشکه در روز افزایش یافته است، در حالی که این میزان در اکتبر گذشته 26 میلیون و 568 هزار بشکه در روز بود.

پایبندی اعضای این سازمان به سهمبه های تولید در نوامبر گذشته با یک درصد کاهش نسبت به ماه قبل از آن به 58 درصد رسید.

یکصد و پنجاه و پنجمین اجلاس اوپک در حالی برگزار می‌شود که بیشتر وزیران نفت عضو این سازمان از جمله خوزه ماریا بوتلهو دی واسکنسیلوس، وزیر نفت آنگولا و رئیس اوپک، علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی، مسعود میرکاظمی، وزیر نفت ایران و شکیب خلیل، وزیر انرژی و معادن الجزایر، احتمال بازنگری در میزان تولید اوپک را منتفی خوانده‌اند.

به گفته میرکاظمی،‌ رشد اقتصاد جهانی، سطح ذخیره سازی نفت خام و ارزش دلار، از جمله عوامل تاثیرگذار در بهای نفت است و با در نظر گرفتن تمام عوامل یاد شده در نشست این دوره اوپک تصمیم‌گیری خواهد شد، اما به یقین بر اساس شرایط کنونی، سقف تولید اوپک در نشست پیش رو افزایش نخواهد یافت و این موضوع مورد تایید ایران نیز هست.

وزیر نفت ایران تصریح کرد: برای افزایش سقف تولید اوپک باید دورنمای خوبی از ذخایر نفت و رشد اقتصادی داشته باشیم.

بر پایه این گزارش، بر اساس عرضه، تقاضا و بنیادهای بازار به خوبی نمی‌توان از افزایش سقف تولید نفت دفاع کارشناسی کرد و اوپک نباید شتابی برای افزایش عرضه داشته باشد؛ هم‌اکنون عرضه و تقاضا در وضعیت تعادل قرار دارد و هرگونه افزایش سقف تولید نفت اوپک به بالا رفتن سطح ذخیره‌سازی‌ها و بر هم زدن تعادل بازار منجر می‌شود.

عبدالله بن حمد العطیه، وزیر نفت قطر نیز اعلام کرد: در نشست آنگولا شرایط جهانی بازار نفت بررسی خواهد شد، اما سقف تولید اوپک تغییر نمی کند؛ هنوز برای تصمیم گیری در مورد تغییر سهمیه های تولید بسیار زود است، این موضوع در خلال این نشست بررسی خواهد شد.

عوامل امیدوار کننده و نگران کننده بازار نفت

یکی از دلایل بی نیازی به تغییر سقف تولید اوپک در نشست این دوره اوپک، پیش بینی ها در باره بهبود شرایط اقتصاد جهانی است؛ آمار رشد اقتصادی در ربع سوم سال میلادی جاری حاکی از بهبود اقتصاد جهانی بر خلاف ربع دوم (منهای چین و هند) است و این موضوع نشان دهنده خروج تدریجی بازار از رکود اقتصادی است.

با مشاهده عوامل یاد شده، پیش‌بینی می‌شود در سال آینده میلادی افزایش تقاضای نفت خام از 700 هزار بشکه در روز به حدود یک میلیون و 300 هزار بشکه برسد.

در همین حال عوامل نگران کننده‌ای نیز بازار نفت را تحت تاثیر قرار داده،‌ هم اکنون بازارهای جهانی نفت خام با مازاد عرضه رو به رو است، از سوی دیگر نرخ بیکاری افزایشی چشمگیر داشته است.‌

ارقام بیکاری در آمریکا به 10.2 درصد رسیده که در 26 سال اخیرا بی‌سابقه بوده است و امکان تاثیر آن بر روند بهبود اقتصاد جهانی و بهای نفت وجود دارد، همچنین حجم ذخیره سازی های تجاری نفت خام و ذخیره سازی های شناور روی دریا در سطح بالایی قرار دارد.

ذخیره سازی سوخت‌های زمستانی نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار در بازار نفت است؛ با آن که انتظار می‌رود در فصل سرد سال، ذخیره سازی سوخت های حرارتی کاهش یابد،‌ اما این موضوع تحقق نیافته است؛ در همین حال به دلیل پایین بودن سود پالایشگران، پالایشگاه‌های دنیا به طور متوسط 10 تا 20 درصد پایین از ظرفیت خود نفت پالایش می‌کنند که این موضوع نیز به کاهش تقاضای نفت منجر شده است.

از سوی دیگر با پایین آمدن ظرفیت پالایشی، عرضه فرآورده کاهش می‌یابد و انتظارمی رود با آغاز فصل سرما، بازار فرآورده مطلوب شود که این موضوع نیز هنوز محقق نشده است؛ به این ترتیب انتظار بازار نفت در فصل زمستان که تقویت سوخت زمستانی و کاهش ذخیره‌سازی بود ، عملی نشده و این موضوع سبب نوسان قیمت نفت شده است.

این گزارش می افزاید: اعضای اوپک سال گذشته میلادی در پی بحران جهانی اقتصاد و به دنبال آن کاهش تقاضای جهانی و افت شدید بهای نفت، در سه مرحله تصمیم گرفتند سهمیه تولید خود را چهار میلیون و 200 هزار بشکه در روز کاهش دهند و این رقم را به 24 میلیون و 845 هزار بشکه در روز برسانند.

اجلاس 154 اوپک، 19 شهریور ماه گذشته در وین اتریش برگزار شد و اعضای آن مانند دو نشست پیشین آن، بر پایبندی بیشتر به برنامه کاهش سهمیه های تعیین شده تاکید کردند و تصمیم گرفتند تولید نفت خود را بدون تغییر حفظ کنند.

کد خبر 97769

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز