مجموع نظرات: ۷
پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۴ - ۰۸:۴۸
۰ نفر

روز گذشته قطار پویش امید و افتخار در ایستگاه یکصدوهشتاد وهفتم به غرب تهران رسید و ۴ پروژه عمرانی در یکی از محدوده‌های پرترافیک و شلوغ پایتخت با حضور جمعی از مدیران شهری و شهروندان افتتاح شد.

فتح

همشهری-سعیده مرادی: کلان‌پروژه‌هایی که گشایش آنها تأثیر قابل ملاحظه‌ای درکاهش ترافیک، مصرف سوخت، آلودگی هوا و کوتاه شدن مسیر تردد شهروندان دارد.

تقاطع غیرهمسطح آبشناسان-بلوار جنت‌آباد
نخستین پروژه‌ای که در قالب پویش امید و افتخار در محدوده غربی پایتخت به بهره‌برداری رسید تقاطع غیرهمسطح بزرگراه آبشناسان-بلوار جنت‌آباد بود. معضل چند ساله ترافیکی و مشکلات دسترسی‌های محلی در این محدوده باعث شد تا احداث تقاطع غیرهمسطح با هدف افزایش ایمنی و روانی ترافیک، کاهش زمان سفر و بهبود ظرفیت و کارایی شبکه‌ بزرگراهی در دستور کار قرار گیرد. این طرح شامل اجرای یک زیرگذر رفت و برگشت در امتداد بزرگراه شهید آبشناسان، ۲ پل رفت و برگشت در مسیر بلوار جنت‌آباد، ۲ دوربرگردان شرق به شرق و غرب به غرب و همچنین تکمیل بخشی از کندروهای بزرگراه برای مدیریت بهتر چرخش‌های ترافیکی است. این زیرگذر همچنین جنت‌آباد مرکزی را به جنت‌آباد شمالی متصل می‌کند.

پل دوربرگردان شمال به شمال بزرگراه چمران
پروژه احداث پل دوربرگردان شمال به شمال بزرگراه شهید چمران در تقاطع با بزرگراه شهید حکیم با هدف کاهش ۷.۵کیلومتر پیمایش اضافی از فروردین‌ سال گذشته شروع شد. این پروژه علاوه بر تامین گردش شمال به شمال در بزرگراه شهید چمران، امکان دسترسی شهروندان به بزرگراه‌های همت شرق و هاشمی رفسنجانی شرق را آسان می‌کند. این پل دوربرگردان پنجاهمین پروژه در قالب کلان‌پروژه اصلاح ۹۸ تقاطع بزرگراهی و ایجاد دسترسی‌های جدید و پرتقاضا در بزرگراه‌های تهران است و کارکردهایی چون کاهش مسیر شهروندان، کاهش ترافیک و آلودگی هوا و ایمن‌سازی تردد را به‌دنبال دارد.

تقاطع بزرگراه فاز دوم باغستان‌- فتح(پل تقاطعی)
سومین پروژه‌ای که در پویش امید و افتخار به بهره‌برداری رسید، پل باغستان-فتح است؛ پلی راهگشا برای شهروندانی که از شهرستان‌های غربی تهران مثل شهریار، اسلامشهر، اندیشه و ملارد تردد می‌کنند. این تقاطع به‌صورت یک پل چپ‌گرد با جهت ترافیکی از جنوب بزرگراه باغستان به غرب بزرگراه فتح طراحی شده است. بهره‌برداری از این پل ضمن کاهش پیمایش‌های اضافی به میزان‌ ‌۴ کیلومتر، کاهش بار ترافیک در بزرگراه فتح را به‌دنبال دارد.

فاز اول میدان فتح
پروژه توسعه جنوبی یادگار امام(ره) از سال ۱۳۹۱ به اجرا درآمد، اما به‌دلیل دردسرهای بزرگش ازجمله وجود معارضان ملکی و تاسیساتی متعدد شخصی و سازمانی، هزینه‌های سنگین و... از یک‌دهه پیش بلاتکلیف رها شده بود تا اینکه در این دوره از مدیریت شهری پروژه خروج بزرگراه یادگار(ره) از بن‌بست کلید خورد و فاز نخست این پروژه یعنی شاخه غربی آن در یکصدوهشتادوهفتمین پویش امید و افتخار به بهره‌برداری رسید. تقاطع میدان فتح شامل ۶ دهنه پل است و بازگشایی آن به تنهایی در کاهش ترافیک خیابان امام خمینی(ره) از منطقه ۹ تا خیابان بهار در منطقه ۱۸، اطراف میدان آزادی، قسمت‌های شمالی و جنوبی بزرگراه آیت‌الله سعیدی و همچنین خیابان فتح (جاده قدیم کرج) تأثیر بسزایی دارد. پل روگذر
شماره ۵ در تقاطع غیرهمسطح میدان فتح به عنوان نخستین گام از طرح جدید این میدان زیر بار ترافیکی قرار گرفت. این پل با جهت ترافیکی غرب به شمال با سازه‌ای به طول ۳۱۷ متر ساخته شد.

۶ پل و محور ارتباطی برای میدان فتح درنظر گرفته شده است.

کدام پروژه‌ها افتتاح شدند؟
تقاطع غیرهمسطح آبشناسان-بلوار جنت‌آباد
فاز اول میدان فتح
تقاطع بزرگراه فاز دوم باغستان – فتح(پل تقاطعی)
پل دوربرگردان شمال به شمال بزرگراه چمران

تأثیر ترافیکی پروژه‌های افتتاح شده
رفع مشکل تقسیم محله جنت‌آباد و آبشناسان
تسهیل تردد ساکنان شهرهای اقماری غرب تهران
بهبود تردد درمحله ستارخان
کاهش ترافیک در جنوب‌غربی پایتخت

۶ پـــــــل میدان فتح کجاست؟
پل شماره یک: اتصال مسیر جنوب به شمال بزرگراه آیت‌الله سعیدی به بزرگراه فتح غرب
پل شماره ۲: اتصال مسیر شمال به جنوب بزرگراه آیت‌الله سعیدی به بزرگراه یادگار امام ره شمال
پل‌های شماره ۳ و ۴: اتصال مسیر مستقیم بزرگراه آیت‌الله سعیدی شمال به جنوب و برعکس
پل شماره ۵: اتصال مسیر غرب به شرق بزرگراه فتح به بزرگراه آیت‌الله سعیدی شمال (به سمت میدان آزادی)
پل شماره ۶: دوربرگردان غرب به غرب در بزرگراه فتح

بزرگراه یادگار امام چطور دوسطحی شد؟
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران:

قرار بود پروژه یادگار امام یک پروژه یک‌سطحی باشد و نزدیک میدان جی با خیابان امام خمینی(ره) برخورد کند. پروژه داشت آسفالت می‌شد و کار رو به پایان بود. فورا خودم را رساندم و پروژه را متوقف کردیم و طراحی شد که حتما پروژه دوسطحی بشود چون اگر نمی‌شد مانند نواب می‌شد. بخشی از یادگار امام که الان دوسطحی است در آن زمان ساخته شد. شرایط میدان فتح، پل‌های موجود، پادگان جی و ... کار را سخت می‌کرد و معارضان فراوانی داشت. در دوره پنجم پروژه تعطیل شد. کارگاه جمع شد و از ادامه آن منصرف شدند. در دوره ششم کار مجدد آغاز شد و امروز شاهد پیشرفت هستیم. معارضان و اینگونه مسائل نیز بماند. امیدوارم مابقی پروژه یعنی میدان جی هم به پایان برسد، البته مشکلی در امتداد این محور داریم و معارضی که حکم دادگاه گرفته است سرراه پروژه است تا مانع شود که این مسیر به جاده ساوه وصل بشود. امیدوارم در دوره بعدی شورای شهر کار را پیش ببرد.
یادگار امام مستقیم برود، به بزرگراه خلیج‌فارس و جاده قم می‌رسد. علاوه بر کاهش مشکلات آنجا بافت فرسوده در این مسیر تحرکی به‌خود می‌بیند و نونوار خواهد شد، مانند اطراف بزرگراه امام علی(ع). شهر تهران ‌ام‌القرای جهان اسلام است و جایگاه ویژه‌ای دارد. جا دارد که برای مردم این شهر به نحو احسن فعالیت کنیم.

گلوگاه‌های اصلی شهر
علیرضا زاکانی، شهردار تهران:

پل فتح به‌عنوان بزرگ‌ترین پل پایتخت بین پروژه‌های افتتاح شده قرار دارد. اعتبار هزینه‌شده برای این ۴ پروژه بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان (معادل ۱۸۰۰ میلیارد تومان به نرخ امروز) بدون درنظر گرفتن هزینه‌های تملک است. این پروژه‌ها در کاهش ترافیک پایتخت نقش دارند و این محورها «گلوگاه‌های اصلی» شهر تهران هستند. با افتتاح این پروژه‌ها بخش قابل توجهی از ترافیک تهران حل خواهد شد، همچنین برای افتتاح ۳ بخش دیگر این پروژه در همین ‌ماه و ۲ بخش باقیمانده درماه آینده برنامه‌ریزی شده است. مسیر این پروژه‌ها از حدفاصل جنوب به غرب و سپس به شمال امتداد می‌یابد و پل مذکور نیز محور غرب به شمال و به سمت میدان آزادی را پوشش می‌دهد.

کد خبر 975737
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • حسین IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۴
    2 1
    جاده خاوران به اتوبان شهید سلیمانی چیشد فقط تمام تلاشتان برای غرب تهران است
  • احمد IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۵
    2 0
    آبشناسان و جنت اباد بعد از یکطرفه کردن و ایجاد دور برگردان اصلا ترافیک نداشت فقط یه تعداد محدودی از اهالی برای تردد از پل هوایی نمی توانستن استفاده کنن که بجای ۲ سال ساخت که منجر به دردسر همه و صرف هزینه کلان شد یه پله برقی می گذاشتن در حال حاضر ترافیک سنگینی از غرب به شرق کنار گذر زیر کذر احداثی ایجاد شده که از ۲ سال قبل تا سال ۱۳۹۱ من چنین ترافیکی را ندیده بودم
  • مهدی IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۶/۱۵
    1 1
    با سلام اگه اقامتگاهایی ارزان قیمت در اماکن زیارتی تهران برای زائران مهیا شود خیلی باعث رفاه زائران می شود ممنون