گروه بین‌الملل: اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس با توافق در مورد تشکیل نیروی مشترک واکنش سریع برای مقابله با خطرهای امنیتی به کار خود پایان داد.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، سران این کشورها همچنین توافق کردند انتشار پول واحد عربی با مشارکت 4 کشور و بدون حضور امارات و عمان اجرا شود.

اجلاس شورای همکاری همزمان با تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گسترده و در سایه بحران‌های سیاسی و اقتصادی برگزار شد. اعلام توافق اعضای شورای همکاری برای تشکیل نیروی مشترک واکنش سریع برای بسیاری از ناظران غیرمنتظره بود و عده‌ای از ناظران آن را به درگیری‌های کنونی در مرزهای جنوبی عربستان و حضور این کشور در مرزهای شمالی یمن مرتبط می‌دانند.

این نگرانی وجود دارد که این درگیری‌ها به جنگ فرسایشی برای عربستان تبدیل شود. عبدالله بن‌حمد العطیه، دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس در این باره گفت: تشکیل نیروی واکنش سریع، فقط مربوط به حوادث کنونی در مرزهای عربستان نیست، بلکه هدف از تشکیل این نیرو، بازدارندگی در برابر هر نوع تجاوز به هر یک از کشورهای عضو این شوراست.

سران کشورهای عضو این شورا همچنین بر حمایت کامل از همه اقدامات عربستان در مرزهای جنوبی این کشور تاکید کردند. در حاشیه این اجلاس، طرح ارتباط شبکه‌های برق اعضای این شورا با هزینه بیش از یک میلیارد و 500 میلیون دلار به بهره برداری رسید. با  وجود این مسائل امنیتی مهم‌ترین مسائل مطرح در اجلاس کویت بود.

سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس همچنین در بیانیه پایانی خود از جامعه جهانی و کشورهای بین‌المللی فعال خواستند تا به رنج ملت فلسطین پایان دهند و تلاش فوری را برای پایان دادن به تجاوزات رژیم صهیونیستی و تحریم نوار غزه آغاز کنند.

در این بیانیه آمده است که مجمع عمومی سازمان ملل و شورای حقوق بشر به‌عنوان 2 بخش بین‌المللی باید در زمینه پایان دادن به تجاوزات رژیم اشغالگر قدس و تحریم نوار غزه و گشودن گذرگاه‌ها وارد عمل شوند.

براساس این بیانیه سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس مواخذه عاملان جنایت‌های صورت گرفته علیه فلسطینی‌ها، پرداخت غرامت به قربانیان، تحت پیگرد قرار دادن مسئولان جنایت‌ها و تحویل آنها به دادگاه‌های بین‌المللی را خواستار شدند.

رهبران عضو شورای همکاری خلیج‌فارس از شورای امنیت خواستند تا به مسئولیت‌هایش به‌عنوان بخش مسئول در زمینه امنیت و صلح جهانی، عمل کند. سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، همچنین حمایت و تایید خود را از قطعنامه شورای اتحادیه عرب درخصوص اعلام کشور فلسطین در اراضی اشغالی سال 1967 اعلام کردند.

سران عضو شورا سیاست‌های یکجانبه رژیم اشغالگر قدس را محکوم و اعلام کردند که اسرائیل سعی دارد در اوضاع جغرافیایی و جمعیتی سرزمین‌های فلسطین تغییر ایجاد کند و بیت‌المقدس شرقی را یهودی سازد، بنابراین سیاست شهرک‌سازی‌ و گسترش آن را دنبال می‌کند.

سران عضو شورای همکاری خلیج‌فارس همچنین از جامعه جهانی خواستند در زمینه توقف فوری شهرک‌سازی‌‌ها، پایان دیوار حائل و ندادن‌اجازه به اسرائیل در تغییر هویت بیت‌المقدس و حفظ مقدسات اسلامی و مسیحی تلاش کند.

سران عضو شورا همچنین از گروه‌های فلسطینی خواستند که وحدت کلمه داشته باشند و در جهت تشکیل دولت وحدت ملی با هدف تحکیم وحدت داخلی و بازپس گرفتن حقوق از دست رفته‌شان تلاش کنند.

شورای همکاری خلیج‌فارس 3 دهه پیش باانگیزه‌های سیاسی و امنیتی شکل گرفت. در سال‌های بعد از آغاز به کار این شورا، مسائل اقتصادی در جلسات سران و وزرای آن نقش بیشتری یافت اما در سال‌های اخیر و به‌ویژه بعد از حمله آمریکا به عراق و سرنگونی صدام حسین و حضور نظامی بیشتر غرب در منطقه خلیج‌فارس، مسائل سیاسی و امنیتی بار دیگر محور مذاکرات این شورا قرار گرفت.

کد خبر 97533

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز